• Isabellesmamma89

hur ofta badar ni era spädbarn?

Jag har en dottter på 6 dagar som jag inte badat efter förlossningen.
    Känns som om det är dags nu.
    När badade ni era bebisar för första gången?
    Hur ofta badade ni dem sedan?

• Svar på tråden hur ofta badar ni era spädbarn?
  • burriburrbloggen

Jag badade typ aldrig mina spädbarn. Kanske en gång i månaden. 

De doftade jättegott och var ändå rena och fina. 
    Tror dotterns slidsekret i håret inte tvättades bort förän hon var en vecka. 
    Min son som är två år har lidit av vattenskräck så han badade inte mellan augusti förra året förän början av denna månad.
    Väldoftande och ren var han ändå. 
    Perfekt hy.
    Årets mamabloggare 2009
  • Dark star
    LuViGli skrev 2010-04-12 08:56:20 följande:
    en fråga till alla.. Ville ni inte att få tvätta bort allt blod och "smuts" från era bebisar efter förlossningen??? Märkte att det vara bara jag som skrev att jag bad barnmorskan att doppa min dotter typ 2 timmar efter förlossningen... Ni kanske tvättade med tvättlapp? Men det är ju lättare att bara doppa i vattnet med babyolja i... eller?...
    Mina barn har varit helt rena när de kommit ut, inget blod, slem eller kladd alls... blivit avtorkade bara.... min sistfödde.. nu 2 mån har badat ca 5 ggr... jag badar ihop med henne i badkaret.. både hon å jag tycker det är supermysigt, Gjorde likadant med sonen  2år och badat fortfarande med honom åxå, han älskar vatten. Behövs inget spring på babysim här inte.. :D
  • Lil W

Jag badade min pojk 1-2 ggr i veckan från han va nyfödd hade olja i vattnet och inte va han torr i hyn eller fick hudproblem.

• vittra
    Lil W skrev 2010-04-12 10:31:38 följande:
    Jag badade min pojk 1-2 ggr i veckan från han va nyfödd hade olja i vattnet och inte va han torr i hyn eller fick hudproblem.
    Nej det är väl klart att alla inte får hudproblem, men det är ju ändå ett faktum att hudfloran störs. Dock är det så att de som har större benägenhet att få hudproblem helt klart bör undvika att bada så ofta.

Ibland hör man om helt bisarra situationer där föräldrarna badar sina bebisar jätteofta, för att sedan lika ofta smörja in hela bebisen med diverse mjukgörande krämer och salvor för torr hud, utslag eller eksem. Då kanske man bör fundera en extra gång över vad man egentligen håller på med.
  • Lil W

Nä alla får inte hud problem eller eksem men att låta bli att bada i flera veckor skulle jag nog inte göra.
    Men ALLA gör ju självklart olika och det respekterar jag men jag själv vill inte låta det gå så pass lång tid.

• AmandaBrun
    Lil W skrev 2010-04-12 10:51:40 följande:
    Nä alla får inte hud problem eller eksem men att låta bli att bada i flera veckor skulle jag nog inte göra. Men ALLA gör ju självklart olika och det respekterar jag men jag själv vill inte låta det gå så pass lång tid.
    Får man bara fråga varför du aldrig skulle låta det gå veckor mellan baden?
  • vittra
    Lil W skrev 2010-04-12 10:51:40 följande:
    Nä alla får inte hud problem eller eksem men att låta bli att bada i flera veckor skulle jag nog inte göra. Men ALLA gör ju självklart olika och det respekterar jag men jag själv vill inte låta det gå så pass lång tid.
    Varför borde man bada bebisarna oftare menar du?
  • HemmaHosSofi
    AmandaBrun skrev 2010-04-12 07:25:04 följande:
    Ska nämna att han i princip aldrig kräks heller.
    Åh vad skönt Jag har ett riktigt kräkbarn, så därför måste jag bada honom en gång i veckan, annars hade det varit betydligt med sällan.
    Joline 080219 ♥ Love 100214 hemmahossofi.blogspot.com/
  • AmandaBrun
    HemmaHosSofi skrev 2010-04-12 11:18:33 följande:
    Åh vad skönt Jag har ett riktigt kräkbarn, så därför måste jag bada honom en gång i veckan, annars hade det varit betydligt med sällan.
    Har en kompis med kräkbarn o bara man kommer in i hallen så luktar det pyton ha ha.

Inte avis på det
  • HemmaHosSofi
    AmandaBrun skrev 2010-04-12 11:19:28 följande:
    Har en kompis med kräkbarn o bara man kommer in i hallen så luktar det pyton ha ha.Inte avis på det
    Hehe nej det förstår jag. Än så länge är det bara bröstmjölk och det luktar knappt, bävar för puréerna {#lang_emotions_undecided}
    Joline 080219 ♥ Love 100214 hemmahossofi.blogspot.com/
Svar på tråden hur ofta badar ni era spädbarn?