• Anonym

Bröllp. De önskar pengar.

Vi är bjudna i bröllop i maj till en kvinna som en gång i tiden var min bästa vän. Numer pratar vi i princip aldrig, men bjuder varandra om det är någon tillställning. Vi bor inte på samma ort så vi träffas nästan aldrig heller om det inte är av ren tillfällighet.

Nu till problemet, eller frågan snarare. Vi har det riktigt dåligt ekonomiskt just nu pga omständigheter på makens jobb (jag är hemma med barn).

Paret önskar sig inga presenter, men vill gärna ha bidrag till sin bröllopsresa. Hur mycket(lite) är nog att ge utan att verka snål? Eller kan man trotsa deras vilja och köpa något, jag jobbar i presentbutik och har bra rabatt där. Eller ge en liten summa och sedan någon prestent?

• Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.
  • Ts Mamma
    Anonym skrev 2010-04-13 11:03:45 följande:
    Då har du inte råd att köpa en present heller! Varför ens bemöda sig att gå på ett bröllop då? 
    Du vet att 1:a April har varit va????
  • Lallamen
    Lavish skrev 2010-04-13 10:57:19 följande:
    Alltså den fräckheten som folk har. Så jävla giriga. Inte förutsätter man att man ska få presenter för att man gifter sig? Fräckt att säga "inga presenter tack" som om man räknat med att få några. Eftersom dom brister i hyfs tycker jag inte du behöver anstränga dig. Köp nått i din affär.
    Men det där stämmer ju faktiskt inte. Över stora delar av världen och under lång tid har det varit det "riktiga" att omgivningen ger gåvor till brudparet. Finns även andra seder där det t.ex. är brudparet som ger presenter till gästerna eller t.ex. en av familjerna ger stora gåvor. Men i Sverige har det länge hört till att man ger brudparet en bröllopspresent.
    Som gäst är det väldigt skönt om brudparet någonstans ger en hint om vad de önskar sig. När jag ger någon en gåva tycker jag det är roligast om det är något de blir glada för (och då inte bara för tanken bakom). 
    Vi fick mycket vi önskade oss när vi gifte oss och också en hel del annat Jag blev jätteglad för att alla dessa människor tänkte på oss och ville ge oss presenter och verkligen tacksam från hjärtat. Men oavsett givarens goda hjärta och min tacksamhet över presenten så var en banangunga eller en vas som jag inte hade användning för eller en duk i färger som itne alls passade här hemma eller ett set för att äta avocado bara något som tog plats i skåpet tills jag med jättedåligt samvete sålde dem på torget. Jag vill helst att de jag ger presenter till ska slippa det dåliga samvetet.
  • Lavish
    Lallamen skrev 2010-04-13 11:35:25 följande:
    Men det där stämmer ju faktiskt inte. Över stora delar av världen och under lång tid har det varit det "riktiga" att omgivningen ger gåvor till brudparet. Finns även andra seder där det t.ex. är brudparet som ger presenter till gästerna eller t.ex. en av familjerna ger stora gåvor. Men i Sverige har det länge hört till att man ger brudparet en bröllopspresent. Som gäst är det väldigt skönt om brudparet någonstans ger en hint om vad de önskar sig. När jag ger någon en gåva tycker jag det är roligast om det är något de blir glada för (och då inte bara för tanken bakom).  Vi fick mycket vi önskade oss när vi gifte oss och också en hel del annat Jag blev jätteglad för att alla dessa människor tänkte på oss och ville ge oss presenter och verkligen tacksam från hjärtat. Men oavsett givarens goda hjärta och min tacksamhet över presenten så var en banangunga eller en vas som jag inte hade användning för eller en duk i färger som itne alls passade här hemma eller ett set för att äta avocado bara något som tog plats i skåpet tills jag med jättedåligt samvete sålde dem på torget. Jag vill helst att de jag ger presenter till ska slippa det dåliga samvetet.
    Men självklart har gästerna med sig presenter. Det vet ju alla. Men det är dålig hyffs av brudparet att offentligt erkänna att de förväntar sig det.
  • Lallamen

TS: Summan är inte det viktiga men jag förstår din känsla. Det är inte så att din moster har chokladpengar i butiken. Vi gjorde så till ett bröllop att vi fyllde en burk med "guldpengar" och så la vi riktiga tior bland dem. 

När vi gifte oss fick vi saker som kostade under hundringen och sådant som kostade mycket mycket mer. Kan säga att vi blev lika glada för allting - att våra vänner kom och firade oss var det värdefullaste på hela dagen.
  • Bastians mamma

Min väninna o hennes man önskade sig oxå bidrag till bröllopsresan vilket jag tycker är helt ok eftersom man idag oftast själv köper det man vill ha själv. Blir ett fint minne för brudparet att veta att gästerna bidragit till deras förhoppningsvis underbara resa.
    Men det jag gjorde då var att jag köpte en liten "resväska" på panduro 5x10 cm ungefär och utsmyckade den med lite roliga klistermärken och sen la jag i en massa växel för att den skulle bli tung, kommer inte ihåg hur mkt jag gav men det var nånstans mellan 300-500 kr. Så mitt tips e, gör en rolig grej av det o kom ihåg att det är tanken som räknas...inte mängden :) lycka till

• Reglementet
    Lavish skrev 2010-04-13 11:43:40 följande:
    Men självklart har gästerna med sig presenter. Det vet ju alla. Men det är dålig hyffs av brudparet att offentligt erkänna att de förväntar sig det.
    Varför?
  • Lavish
    Reglementet skrev 2010-04-13 12:17:14 följande:
    Varför?
    Om man bjuder för att bli betald med presenter så bjuder man inte på riktigt. Alla kanske inte vill eller kan ge presenter, att brudparet kräver det är brist på etikett. Och det gör man ju om man offentligt går ut med att man förväntar sig presenter från gästerna.
  • Anonym

Bara för att bröllopsparet önskar sig pengar så betyder det ju inte att det är det du måste ge dom? Det är ju faktiskt helt upp till dig, så varför inte ge dom en fin present från din butik? Eller skänk lite pengar till välgörenhet, då får brudparet ett brev som meddelar att du tex donerat pengar eller köpt en get, byggt en brunn osv till behövande i deras namn men det säger inte hur mycket du donerat.

• Anonym
    Lavish skrev 2010-04-13 11:43:40 följande:
    Det tycker jag inte, och det tycker inte Magdalena Ribbing (som väl brukar ses lite som ett rättesnöre ) heller. Klart att du kan tycka det ändå, men det är knappast ansett som ohyfsat i allmänhet.
  • Lavish
    Anonym skrev 2010-04-13 12:22:33 följande:
    Det tycker jag inte, och det tycker inte Magdalena Ribbing (som väl brukar ses lite som ett rättesnöre ) heller. Klart att du kan tycka det ändå, men det är knappast ansett som ohyfsat i allmänhet.
    Det finns olika sätt att göra det på. Om man som vissa här anger ett bankonto där man kan sätta in pengar utan att brudparet vet vem som satte in vad, och lägger upp det på ett sådant sätt att det inte framläggs som ett "krav" så är det OK tycker jag.

Ska man däremot sitta och läsa upp högt i en högtalare vad varje person gett, och dessutom tydligt ange att man FÖRVÄNTAR sig att gästerna ska betala för festen eller resan eller något annat är det en helt annan sak, inte OK. (Och ja, jag har hört om bröllop med 100 gäster där man satt och ropade ut hur mycket man fått från varje...)
Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.