• niiile

Pojke vill ha en klänning

En tre (3) - fyra (4) årig pojkes kommer underfund med att han vill prova att ha klänning, en speciell klänning som är "jätte fin".

Från butik till butik vandrar den lilla, han frågar artigt och snällt butikens personal efter klänningen - den som finns i hans drömmar.

Äntligen kommer vi till rätt butik och en klänning i passande storlek finns. Barnet hinner knappt betala klänningen förens den sitter på :) en nöjd och belåten unge som vill visa allt och alla sin nya fina klänning.

Hur tänker du kring att ditt barn bär detta efterlängtade och fina plagg? Hur agerar du, får barnet ha plagget eller ej?

Aktuella klänningar i vår familj;
    Pippi Långstrump - gul, prickar, hästen och pippi.
    Bamse - grön, lilleskutt,hunden och katten Jansson

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pojke vill ha en klänning
  • bouncer

Varför ska en kille ha ett tjej-plagg? Skulle ni låta honom använda Bh också? Strumpbyxor? Det ÄR skillnad på män och kvinnor, tack och lov! Jag är så trött på denna genus-debatt, jag anser att jag som kvinna ska kunna se ut som en bimbo men ändå bemötas med respekt. Som genus-debatten går nu så ska män och kvinnor se likadana ut, det ska inte finnas manligt och kvinnligt. Mina döttrar har mycket rosa och lila kläder och ser för det mesta väldigt tjejiga ut, men de är inte några blyga tafatta mähän för det! Tvärtom, de är väldigt framåt och trygga. Jag tycker att dessa feminister som vägrar tjejiga färger med motiveringen "annars är det ingen som tar dem på allvar" helt motverkar syftet. Självklart ska jag få vara hur kvinnlig som helst och ändå bli tagen på allvar, självklart ska jag ha lika lön för lika arbete!

• Plutteli
    Ordningsvakt skrev 2010-04-15 03:49:59 följande:
    Sett till historien? men varför skickar du inte ut ditt barn heltnaken? som indianerna i Amazonas, eller med ett löv över genitalierna? Att uppmuntra och uppmana till ett starkt ovanligt beteende som avviker från normen ( och nej jag vill inte heller att man ska vara som alla andra, men inte fan tänker jag klä min son som en dotter för det) är inte hälsosamt,
    På sommarn går hon helnaken rätt mycker,hon blir 2 i Augusti så förra sommarn var det mycket nakenhet från hennes sida. Löv hit och dit verkar väääldigt opraktiskt på småbarn, och indianerna i Amazonas har inte det på sina barn, inte på sig själv heller för den delen, de har höftskynken i tyg.
    För inte alls många år sedan bar de flesta barn upp till 3 års ålder Kolt, dvs. en kort klänning, oavsett kön på barnet.

Modet och normen för vilka kläder som de olika könen skall ha ändras precis hela tiden. En period skulle män ha smink, högklackade skor och byxor som visade upp skrevet (bland de rika iof, de fattiga hade mer praktiska kläder) osv. Dock är ju just modet bland rika det som ändrats mest, bland arbetare som inte har råd med dyra utsvävningar har modet varit mer konstant.
    För 100 år sedan var det otänkbart att flickor skulle ha någon form vad byxor på sig, ser du till att din ev. dotter enbart har klänning eller? Det var också otänkbart för kvinnor att studera på högre nivå, att rida häst med benen på var sida av hästen eller att visa bar hud på benen!
  • Plutteli
    bouncer skrev 2010-04-15 04:13:00 följande:
    Varför ska en kille ha ett tjej-plagg? Skulle ni låta honom använda Bh också? Strumpbyxor? Det ÄR skillnad på män och kvinnor, tack och lov! Jag är så trött på denna genus-debatt, jag anser att jag som kvinna ska kunna se ut som en bimbo men ändå bemötas med respekt. Som genus-debatten går nu så ska män och kvinnor se likadana ut, det ska inte finnas manligt och kvinnligt. Mina döttrar har mycket rosa och lila kläder och ser för det mesta väldigt tjejiga ut, men de är inte några blyga tafatta mähän för det! Tvärtom, de är väldigt framåt och trygga. Jag tycker att dessa feminister som vägrar tjejiga färger med motiveringen "annars är det ingen som tar dem på allvar" helt motverkar syftet. Självklart ska jag få vara hur kvinnlig som helst och ändå bli tagen på allvar, självklart ska jag ha lika lön för lika arbete!
    Och självklart skall man anses vara lika mycket kvinna och lika kvinnlig om man som kvinna/tjej bara går i blåställ och kängor hela dagarna!
  • Shadilly
    bouncer skrev 2010-04-15 04:13:00 följande:
    För att han valt det, blir glad av det och tycker att han är superfin.

Jag skulle inte låta en dotter använda en bh heller vid 2 års ålder. Strumpbyxor har han redan, om du med det menar kalasbyxor. Några knulla mej-stay ups blir det inte för någondera könet så länge de är barn.
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • Ordningsvakt

Sen förstår jag inte varför vi "NEJ SÄGARE" som inte vill att våra söner ska strutta omkring i en kjol,klänning som en liten flicka, måste försvara oss med näbbar och klor.

Medans ni andra kommer undan med : det är hans vilja.

Respektera våran ställning till detta

• Plutteli
    Ordningsvakt skrev 2010-04-15 04:22:16 följande:
    Sen förstår jag inte varför vi "NEJ SÄGARE" som inte vill att våra söner ska strutta omkring i en kjol,klänning som en liten flicka, måste försvara oss med näbbar och klor. Medans ni andra kommer undan med : det är hans vilja. Respektera våran ställning till detta
    Om du inte tål att man ifrågasätter dina åsikter på ett debattforum får du ge fan i att skriva!
  • Shadilly
    Ordningsvakt skrev 2010-04-15 04:22:16 följande:
    Sen förstår jag inte varför vi "NEJ SÄGARE" som inte vill att våra söner ska strutta omkring i en kjol,klänning som en liten flicka, måste försvara oss med näbbar och klor. Medans ni andra kommer undan med : det är hans vilja. Respektera våran ställning till detta
    Jo du sade det nyss, och sedan fortsatte du med:
    "Jag tror att det är mammor till söner som älskar att klä ut dessa till småprinsessor"
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • Ordningsvakt

ja och det är exakt vad jag tror? vad menar du met det? vad har det att göra med saken?

• Plutteli

Jag tror att de som vägrar låta sina söner ha klänning är rädda för att pojkarna skall bli homosexuella..

• Shadilly
    Ordningsvakt skrev 2010-04-15 04:30:58 följande:
    ja och det är exakt vad jag tror? vad menar du met det? vad har det att göra med saken?
    Det är jävligt roligt att se dig skriva så precis efter att du kräver respekt själv. Man får skratta lite.
Svar på tråden Pojke vill ha en klänning