• niiile

Pojke vill ha en klänning

En tre (3) - fyra (4) årig pojkes kommer underfund med att han vill prova att ha klänning, en speciell klänning som är "jätte fin".

Från butik till butik vandrar den lilla, han frågar artigt och snällt butikens personal efter klänningen - den som finns i hans drömmar.

Äntligen kommer vi till rätt butik och en klänning i passande storlek finns. Barnet hinner knappt betala klänningen förens den sitter på :) en nöjd och belåten unge som vill visa allt och alla sin nya fina klänning.

Hur tänker du kring att ditt barn bär detta efterlängtade och fina plagg? Hur agerar du, får barnet ha plagget eller ej?

Aktuella klänningar i vår familj;
    Pippi Långstrump - gul, prickar, hästen och pippi.
    Bamse - grön, lilleskutt,hunden och katten Jansson

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pojke vill ha en klänning
  • Helene OSV
    Ordningsvakt skrev 2010-04-15 04:06:55 följande:
    Jag tror att det är mammor till söner som älskar att klä ut dessa till småprinsessor
    Hmm... nu är det ju så att jag HAR två stycken tjejer som jag mycket väl skulle kunna klä ut till små prinsessor men jag klär varken ut dem eller min son!

De är inte utklädda bara för att de har klänning!

Som jag har skrivit tidigare, varför klär en pojke UT sig i en klänning medan en tjej klär PÅ sig samma klänning?
    ♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥ Fyran 1009 ♥
  • Helene OSV

Mitt resonemang är dessutom inte att om han VILL ha en klänning så FÅR han det.

Jag köper helt enkelt kläder som jag tycker är fina (oftast mjuka, färgglada, lekvänliga). Så har jag gjort till tjejerna och så gör jag till Valter. Om det däremot är något de absolut INTE vill ha så slipper de!

• FrejaMariah
    Ordningsvakt skrev 2010-04-15 04:42:36 följande:
    har jag skrivit fjolla,jävla liv,  eller det andra till er personligen?Nej absolut inte, så sluta använda liknelser där de inte passar in.Det var min personlig åsikt om diskussionsämnet.
    Inte till dem personligen, men mot deras barn!
  • egenart
    egenart skrev 2010-04-15 09:37:20 följande:
    Vi har en son som snart är 2 år och när han kommer till den ålder där han är nyfiken på kläder och vill välja ut själv och det blir en klänning, kjol eller något annat som anses som ett tjejplagg så är det inget konstigt med det. Men jag kommer inte att uppmuntra detta och inte heller att han ska bära typiska pojkplagg. Hade det däremot handlat om att gå klädd i exempelvis klänning när han börjar skolan så hade det inte känts lika självklart längre. Och det enbart på grund av rädsla för att han ska komma till skada på något sätt. Hur jag hade agerat då vet jag däremot inte. Svårt.
    Jag själv är transgender och känner mig inte hemma i min honlighet, varken fysiskt eller psykiskt.
  • Helene OSV
    bouncer skrev 2010-04-15 04:13:00 följande:
    Varför ska en kille ha ett tjej-plagg? Skulle ni låta honom använda Bh också? Strumpbyxor? Det ÄR skillnad på män och kvinnor, tack och lov! Jag är så trött på denna genus-debatt, jag anser att jag som kvinna ska kunna se ut som en bimbo men ändå bemötas med respekt. Som genus-debatten går nu så ska män och kvinnor se likadana ut, det ska inte finnas manligt och kvinnligt. Mina döttrar har mycket rosa och lila kläder och ser för det mesta väldigt tjejiga ut, men de är inte några blyga tafatta mähän för det! Tvärtom, de är väldigt framåt och trygga. Jag tycker att dessa feminister som vägrar tjejiga färger med motiveringen "annars är det ingen som tar dem på allvar" helt motverkar syftet. Självklart ska jag få vara hur kvinnlig som helst och ändå bli tagen på allvar, självklart ska jag ha lika lön för lika arbete!
    BH använder man ju för att man har BRÖST, det har varken mina döttrar eller min son! Således använder ingen av dem BH!

Strumpbyxor använder alla tre! (inte tunna såklart, de är inte till för barn!)

Visst är det skillnad på män och kvinnor, vem har sagt något annat?

Jag är absolut INTE feminist (det ordet har aldeles för negativ klang för att jag skulle vilja kalla mig det, jag har dessutom inte riktigt samma syn på saker som de flesta feminister har)

Jag tycker att BARN, flickor och pojkar, ska ha samma förutsättningar och tillåtas välja bland samma leksaker/kläder/osv på lika villkor och behandlad på samma sätt.
    Jag försöker inte "feminisera" min pojke genom att ge honom en klänning eller en rosa jacka, jag tycker bara helt enkelt att kläder och färger inte ska vara så könsbundna. Han har det jag tycker är fint och min smak ändrades inte bara för att jag fick en son.
    Min man har ju rosa skjortor och långt hår, inte är han mindre man för det!
  • Triple Trouble

självklart får mina killar ha på sig det de vill, de har ofta klänning då storasyster 1 år äldre har det så vill de ha det. Hårspännen, tofsar, lackskor, guldskor, klackskor har de också frekvent.

Däremot skulle de inte få gå med det till dagis. En kjol kanske skulle få passera till dagis. Nagellack i knallrosa har de dock, precis som storasyster ibland till dagis.

• Natosh

Ja det skulle han få. Det är viktigt att lära barnen att det är OK att vara sig själv och inte följa strömmen, och det redan från början.

Jag uppmuntrade min lillasyster att vara sig själv och gå efter sitt eget tycke när hon var liten. Visst fick hon utstå lite pikar i mellanstadiet när hon hellre lekte än stod och snackade skit med tjejgänget, vägrade stringtrosor och något år senare inte förstod tjusningen med att ligga aspackad i en buske och spy.

Om tillräckligt många föräldrar uppmuntrar sina barn att gå sin egen väg så kanske världen blir ännu lite mer tolerant.

• fabri

Jag har alltid klätt min son i alla möjliga färger, och ganska mycket rosa och lila då han fått ärva kläder av sina kusiner (tjejer) som klätts ganska tjejigt. Nu när han är snart 5 däremot protesterar han en hel del, rosa är ju en tjejfärg. Detta har han lärt sig av sina kompisar på förskolan. Synd tycker jag! Det är inte lätt att stå emot som förälder när ens barn lär sig av andra barn att vissa färger och saker är könstypiska!

• niiile
    bouncer skrev 2010-04-15 04:13:00 följande:
    Varför ska en kille ha ett tjej-plagg? Skulle ni låta honom använda Bh också? Strumpbyxor? Det ÄR skillnad på män och kvinnor, tack och lov! Jag är så trött på denna genus-debatt, jag anser att jag som kvinna ska kunna se ut som en bimbo men ändå bemötas med respekt. Som genus-debatten går nu så ska män och kvinnor se likadana ut, det ska inte finnas manligt och kvinnligt. Mina döttrar har mycket rosa och lila kläder och ser för det mesta väldigt tjejiga ut, men de är inte några blyga tafatta mähän för det! Tvärtom, de är väldigt framåt och trygga. Jag tycker att dessa feminister som vägrar tjejiga färger med motiveringen "annars är det ingen som tar dem på allvar" helt motverkar syftet. Självklart ska jag få vara hur kvinnlig som helst och ändå bli tagen på allvar, självklart ska jag ha lika lön för lika arbete!
    Min son ville ha BH antagligen bara för att jag använder det och att han tycker de är fina ;) Men där har jag dragit min gräns då den faktiskt inte fyller någon funktion för honom, BH använder man då man har det behovet.

Strumpbyxor har han köpt då de är praktiska och inga strumpor som faller av.

Klänning har han för att han tycker det är skönt, den är fin och för att han vill ha den.
  • Oneesan

Ja, har han jobbat så hårt för klänningen så ska han självklart få ha den. 

Arigato
Svar på tråden Pojke vill ha en klänning