• niiile

Pojke vill ha en klänning

En tre (3) - fyra (4) årig pojkes kommer underfund med att han vill prova att ha klänning, en speciell klänning som är "jätte fin".

Från butik till butik vandrar den lilla, han frågar artigt och snällt butikens personal efter klänningen - den som finns i hans drömmar.

Äntligen kommer vi till rätt butik och en klänning i passande storlek finns. Barnet hinner knappt betala klänningen förens den sitter på :) en nöjd och belåten unge som vill visa allt och alla sin nya fina klänning.

Hur tänker du kring att ditt barn bär detta efterlängtade och fina plagg? Hur agerar du, får barnet ha plagget eller ej?

Aktuella klänningar i vår familj;
    Pippi Långstrump - gul, prickar, hästen och pippi.
    Bamse - grön, lilleskutt,hunden och katten Jansson

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pojke vill ha en klänning
  • LaJohannan

Absolut. Han får ha på sig vad han vill.
     Nu när han är 19 månader så har han en hel del "tjej" kläder. Han blir ofta tagen för en flicka...eftersom att små killar tydligen inte har rosa och lila. Har dock inte satt på honom en klänning än, puffärm å klänning är det enda han inte har på sig, men den dagen ( om den kommer ) då han vill, så ska jag absolut inte hindra honom.

• MadeleineW

Självklart skulle han det.
    När han blir så stor att han kan välja kläder själv så kommer han absolut få göra det, kommer bara bli kul, vad han än väljer. Just nu äger han en rosa fleeceoverall och han lider inte, men så är han bara 4mån också=)

Vill min lilla kille ha en fin klänning så varsågod! Han får visa upp den vart han vill.

• vampyria2

Jag skulle inte uppmuntra det men tycka att det var helt okej. Jag har själv en dotter som går på utredning angående könstillhörighet, hon känner sig som en kille och har endast typiska killkläder och saker. Där på Karolinska i Solna så har de gett oss rådet att hon ska få välja själv men att vi inte ska uppmuntra det hela, samma gäller naturligtvis killar.

Jag önskar att vi levde i ett samhälle där man inte la sån stor betydelse i vilket kön barn/vuxna har. Det är enormt jobbigt för min tös att varje dag få förklara att hon är en tjej och inte en kille. Varför måste folk hela tiden på peka och ta upp om man är pojke eller flicka. Jag har aldrig tänkt på det innan jag fick min tjej men det är faktiskt så ofta som dagligen som nån reagerar på att hon är en tjej. Manhamnar i situationer där de vill veta vad pojken heter, när de säger "han" om henne m.m

• Plutteli
    vampyria2 skrev 2010-04-15 09:19:54 följande:
    Jag skulle inte uppmuntra det men tycka att det var helt okej. Jag har själv en dotter som går på utredning angående könstillhörighet, hon känner sig som en kille och har endast typiska killkläder och saker. Där på Karolinska i Solna så har de gett oss rådet att hon ska få välja själv men att vi inte ska uppmuntra det hela, samma gäller naturligtvis killar. Jag önskar att vi levde i ett samhälle där man inte la sån stor betydelse i vilket kön barn/vuxna har. Det är enormt jobbigt för min tös att varje dag få förklara att hon är en tjej och inte en kille. Varför måste folk hela tiden på peka och ta upp om man är pojke eller flicka. Jag har aldrig tänkt på det innan jag fick min tjej men det är faktiskt så ofta som dagligen som nån reagerar på att hon är en tjej. Manhamnar i situationer där de vill veta vad pojken heter, när de säger "han" om henne m.m
    Jag tror som så, att om vi inte var så låsta i hur tjejer ska vara och hur killar ska vara så skulle betydligt fler barn/ungdommar och vuxna känna att de är fel kön i fel kropp.. Det är ju inget jag vet, men jag tror det just för att när man frågar många varför de känner så, vad som gör att de vill byta kön tex. så dras det upp mycket om att de har den eller den personliga egenskapen och smaken som vanligen ses som ett drag för det andra könet...
  • fia87

Självklart får han ha en klänning på sig om han vill.

Han får även ha hårspännen, toffsar, halsband osv.

• mamma2kids

jo,hemma får han ha det som utklädningsklädertpy men inte annars

• Helene OSV
    Jessica24 skrev 2010-04-15 02:38:34 följande:
    Jag undrar bara varför du tar ut dina drömmar om "färg- och mönstersprakande" kläder på dina barn om du inte själv vågar/vill bära det?Jag skulle aldrig utsätta mina barn för något som jag själv känner min obekväm med, OM dom inte bokstavligt talat ber om att få ha det så.
    Hahaha! Nu är det så att jag gillar färg och roliga mönster men PASSAR inte i det själv eftersom jag är... lite överviktig. Därför känner jag mig obekväm i det.

De älskar ju också färg och mönster så jag skulle aldrig drömma om att bara klä dem i svart, brunt och grått! DE känner sig verkligen inte obekväma i färg och mönster!

(har du likadana kläder som dina barn?)
    ♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥ Fyran 1009 ♥
  • egenart

Vi har en son som snart är 2 år och när han kommer till den ålder där han är nyfiken på kläder och vill välja ut själv och det blir en klänning, kjol eller något annat som anses som ett tjejplagg så är det inget konstigt med det. Men jag kommer inte att uppmuntra detta och inte heller att han ska bära typiska pojkplagg. Hade det däremot handlat om att gå klädd i exempelvis klänning när han börjar skolan så hade det inte känts lika självklart längre. Och det enbart på grund av rädsla för att han ska komma till skada på något sätt. Hur jag hade agerat då vet jag däremot inte. Svårt.

• FrejaMariah
    Ordningsvakt skrev 2010-04-15 03:35:13 följande:
    För att det inte är sunt? varför ska en kille springa runt med tjejkläder på sig?
    Ordningsvakt skrev 2010-04-15 03:35:13 följande:
    För att det inte är sunt? varför ska en kille springa runt med tjejkläder på sig?
    Jag antar att folk reagerade som du när tjejer började ha byxor på sig..
Svar på tråden Pojke vill ha en klänning