• Anonym (Arbetslös)

Jag trivs jättebra som arbetslös

Vill vara anonym då jag inte vill riskera att någon eventuell arbetsgivare eller ams eller så läser detta.

Jag älskar att vara arbetslös, trivs som fisken i vattnet.
    Det är skönt att gå hemma om dagarna, städa, dona och ta hand om hemmet och mig själv.
    Jag saknar inte att ha ett jobb att gå till och hoppas det tar lång tid innan jag får ett nytt jobb.

Jag söker jobb som jag ska enligt reglerna för A-kassa och jag går på allt som AMS bjuder in till, så jag gör ingenting för att medvetet förbli arbetslös. Men jag hoppas innerligt att det tar lång, lång tid innan jag får jobb

Känner du likadant?

• Svar på tråden Jag trivs jättebra som arbetslös
  • Vildblomman

Njut på du så länge du har inte har ett jobb, jag skull enog njuta jag med. Ifall jag hade akassa, men eftersom jag inte har det måste jag låna ihop pengar varje månad för att klara mig, annars hade jag oxå njutit av att inte ha ett jobb.

Så länge du söker det du ska och uppfyller reglerna så det inge "fel" du begår...

• Anonym (Arbetslös)
    Virriga Vera skrev 2010-04-20 08:40:16 följande:
    Jag har varit hemma i snart ett år efter att ha varit anställd 33år hos samma arbetsgivare. Jag valde inte att bli uppsagd och jag stormtrivdes verkligen med mitt arbete. Mot alla odds så har jag njutit av varje minut jag varit hemma, jag har äntligen fått tid till mig. Jag söker jobb och ser framemot den dagen jag får börja arbeta igen men tills dess så kommer jag att fortsätta att njuta av ledigheten utan skuldkänslor.
    Men vad skönt att det finns fler som tänker som mig.
    Jag valde inte att bli av med mitt jobb jag heller, företaget lades ner och det kändes verkligen surt att plötsligt inte ha en arbetsgivare efter nästan 15 år på samma företag.
    Nu har jag varit hemma i bara några månader, vem vet jag kanske börjar hata att vara hemma snart. Men jag har bestämt mig från dag ett att inte gräva ner mig i arbetslösheten och må dåligt.
    Jag njuter istället och mår bra.
  • Softyy

Visst är det härligt!

Nån som vet vad som händer när A-kassedagarna är slut?

• Anonym (borgerlig)

Jag är övertygad om att man inte kan lura någon vid en anställningsintervju. De är mer rutinerade än att de inte kan läsa mellan raderna och läsa av kroppsspråket, trots att man själv bedyrar att man inget hellre vill än att jobba. Känner man inte så innerst inne så övertygar man ingen annan heller ...

Och gällande politiken, så kommer ett vänsterstyre att fortsätta med sina sjudubbla skyddsnät, och människor behöver inte ens lyfta ett finger för att försätta sig i en bättre position i samhället. Vill man inte jobba behöver man inte, men man ska heller inte kunna snylta på samhället, så som så många kan göra med en vänsterstyrd regering. Med en borgerlig regering finns fortfarande skyddsnätet kvar för de som verkligen behöver det, men man motiveras i högre grad att själv ta tag i sitt liv om man vill ha det bra ställt. Man kan inte sitta hemma och lyfta bidrag lika enkelt.

• Anonym (Arbetslös)
    Anonym (borgerlig) skrev 2010-04-20 09:13:13 följande:
    Jag är övertygad om att man inte kan lura någon vid en anställningsintervju. De är mer rutinerade än att de inte kan läsa mellan raderna och läsa av kroppsspråket, trots att man själv bedyrar att man inget hellre vill än att jobba. Känner man inte så innerst inne så övertygar man ingen annan heller ... Och gällande politiken, så kommer ett vänsterstyre att fortsätta med sina sjudubbla skyddsnät, och människor behöver inte ens lyfta ett finger för att försätta sig i en bättre position i samhället. Vill man inte jobba behöver man inte, men man ska heller inte kunna snylta på samhället, så som så många kan göra med en vänsterstyrd regering. Med en borgerlig regering finns fortfarande skyddsnätet kvar för de som verkligen behöver det, men man motiveras i högre grad att själv ta tag i sitt liv om man vill ha det bra ställt. Man kan inte sitta hemma och lyfta bidrag lika enkelt.
    Har jag sagt att jag inte vill jobba?
    Jag har sagt att jag hoppas det tar en stund innan jag får jobb, men jag har inte sagt att jag inte vill jobba.

Mår du bättre om jag mår dåligt av att gå hemma?
  • Anonym

Det är OK att vara arbetslös om man har råd med det, men få bidrag och vara hemma bara för att man tycker det är härligt är fult.
    Skaffa ett jobb som du trivs med istället och livet är inte alltid roligt.

• Anonym (Arbetslös)
    Anonym skrev 2010-04-20 09:20:23 följande:
    Det är OK att vara arbetslös om man har råd med det, men få bidrag och vara hemma bara för att man tycker det är härligt är fult. Skaffa ett jobb som du trivs med istället och livet är inte alltid roligt.
    Vad får dig att tro att jag inte söker jobb?
    Skaffa dig ett jobb som du trivs med säger du, ska du få arbetsgivaren på just det företaget att anställa mig eller?

Jag är inte hemma FÖR ATT jag tycker att det är härligt.
    Jag tycker det är härligt att vara hemma.

En stor skillnad.
    Jag är inte medvetet arbetslös om du tror det.
  • Anonym (borgerlig)

Jag tycker inte att det är bättre att gå hemma och må dåligt än att gå hemma och njuta av sin situation, egentligen. Men, om man "klättrar på väggarna" så är det troligare att man motiverar sig själv till sysselsättning. Har man varit hemma ett tag utan att få något av de jobb man söker får man gå ett steg längre för att bli än mer attraktiv i urvalet. Studier, praktik och nätverkande kan vara exempel på ett sådant steg.

• Anonym (Arbetslös)
    Anonym (borgerlig) skrev 2010-04-20 09:31:18 följande:
    Jag tycker inte att det är bättre att gå hemma och må dåligt än att gå hemma och njuta av sin situation, egentligen. Men, om man "klättrar på väggarna" så är det troligare att man motiverar sig själv till sysselsättning. Har man varit hemma ett tag utan att få något av de jobb man söker får man gå ett steg längre för att bli än mer attraktiv i urvalet. Studier, praktik och nätverkande kan vara exempel på ett sådant steg.
    Jag har bara varit hemma några månader, så panik har varken jag eller ams ännu.
    Jag är motiverad, men jag tänker INTE må dåligt av att gå hemma. Vem vinner på det?
  • Anonym
    Anonym (Arbetslös) skrev 2010-04-20 09:22:49 följande:
    Vad får dig att tro att jag inte söker jobb? Skaffa dig ett jobb som du trivs med säger du, ska du få arbetsgivaren på just det företaget att anställa mig eller?Jag är inte hemma FÖR ATT jag tycker att det är härligt.Jag tycker det är härligt att vara hemma.En stor skillnad.Jag är inte medvetet arbetslös om du tror det.
    Du skriver ju att du älskar och vara arbetslös och inte saknar ett jobb, så det är ju den instälningen du har.
    Och man får inte alltid DET jobbet man vill ha, men många nöjer sig med det man får för alla har utgifer. Varför ska någon annan betala dina utgifter för att du inte har det jobbet du vill ha? 
    Sen om du bor på en liten ort är det ju förståligt att det inte är lätt och få jobb.
Svar på tråden Jag trivs jättebra som arbetslös