• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Smålands jänta i storstaden

Va skönt att höra soffan! Låter som en underbar läkare du fick träffa! Även han på huddinge va skönt att de vill ha sån koll på dig och att du får TUL om du vill/behöver. Vill oxå göra TUL men det är ju inte rutin här i sthlm, vill just nu bo i skåne då det är rutin där...

Sjukskrivning låter väl inte fel med tanke på dina SD? Även om du vill jobba så måste du ju tänka på lille Devin i första hand!

• Smålands jänta i storstaden

Odd: svårt för mig att veta hur det är med en nyfödd du har ju fått flera, kommer du inte ihåg hur det var? Jag skulle inte vilja plugga, vill verkligen bara vara ledig och vara med mitt barn!

• Mabaja
    Cat79 skrev 2011-01-07 19:29:42 följande:
    Påvägmotsyskon/Mabaja: Nyårsafton var jag orolig i magen och gick på toa flertalet gånger samt även under tiden jag hade värkar här hemma sprang jag på toa. Detta kan vara lite av varför jag sprack baktill (ej framtill utan det får räcka med ett av det). Sen gick det ju fort men jag lyssnade ändå på BM och stoppade krystvärkarna när jag skulle men hon visste ej varför jag sprack som jag gjorde men vissa gör bara det även om hon höll emot. Det var verkligen skönt att vara helöppen när man kom in så därför var det inte konstigt att jag hade så ont här hemma. Mabaja: Din förlossning var ju snabb och smidig men vet ej om du sprack nåt? Påvägmotsyskon: varför blev det som det blev för dig? Fint med Vincent, då har de stola storebröder nu.

KRAM
    Jag fick en bristning i vaginalöppningen. Blev sydd med ett stygn där eftersom läkaren "redan höll på".. Fick även två stygn på högra blygdläppen för att ett blodkärl brustit där som pumpade ut blod. Så hade de inte behövt fixa och trixa med blodkärlet så hade de inte sytt alls.

Ja min förlossning var snabb och smidig och som du säger det är fantastiskt att ha gått så långt när man kommer in! Jag höll ju på att bli galen på läkaren som gav mig kommentaren "ja du har ju täta värkar men inte så starka"... Då hade jag krystvärkar (Wilda låg och tittade uppåt och hade handen på kinden så krystvärkarna börjar vid 7-8 cm redan)...
    Prinsessa 101010, mabaja.blogspot.com
  • needtobreathe
    Smålands jänta i storstaden skrev 2011-01-07 19:33:11 följande:
    Va skönt att höra soffan! Låter som en underbar läkare du fick träffa! Även han på huddinge va skönt att de vill ha sån koll på dig och att du får TUL om du vill/behöver. Vill oxå göra TUL men det är ju inte rutin här i sthlm, vill just nu bo i skåne då det är rutin där...

Sjukskrivning låter väl inte fel med tanke på dina SD? Även om du vill jobba så måste du ju tänka på lille Devin i första hand!
    Jaa, de va han som skrev  ut mig sist jag låg inne pga kräkningarna ;) Haha. Men han va skitbra! Känns skönt me extra koll faktiskt, och så kommer jag få ett exakt datum sen när igångsättningen sker - också de är en befrielse! Ett slutdatum på allt. Underbart!

Men, kan du inte begära TUL då? Har du ingen kontakt me specen? Eller genom CFM? (Marius?)

Nää, de låter nog rimligt. Han sa att jag måste va med psykiskt också sen och inte va helt slutkörd pga jobb, SD o allt.. kanske är klokt!
  • PåvägMotSyskon
    Cat79 skrev 2011-01-07 19:29:42 följande:
    Påvägmotsyskon/Mabaja: Nyårsafton var jag orolig i magen och gick på toa flertalet gånger samt även under tiden jag hade värkar här hemma sprang jag på toa. Detta kan vara lite av varför jag sprack baktill (ej framtill utan det får räcka med ett av det). Sen gick det ju fort men jag lyssnade ändå på BM och stoppade krystvärkarna när jag skulle men hon visste ej varför jag sprack som jag gjorde men vissa gör bara det även om hon höll emot. Det var verkligen skönt att vara helöppen när man kom in så därför var det inte konstigt att jag hade så ont här hemma. Mabaja: Din förlossning var ju snabb och smidig men vet ej om du sprack nåt? Påvägmotsyskon: varför blev det som det blev för dig? Fint med Vincent, då har de stola storebröder nu.

KRAM
    Jag fick sfinkter pga min äldsta pojkes axlar fastnade påvägen ut... med vikten 4960g o 55cm så är de inte så skönt o krysta ut han.. de gjorde to m klipp, för att förhindra det, samt ja fick hålla igen som du skriver också.. och så hade vi yttre press å sugklocka.. osv.. men men, ja fick sfinkter iaf.. med första barnet.. å det är stor skillnad o föda ett så stort FÖRSTA barn, mot om något barn paserat innan..

Min bm på förlossningen va underbar. Hon sa att nu har de paserat 2 barn där förut, så de underlättar ju för nästa då Vincent också va stor med sina 4480g.

Hoppas du tar igen dig iaf och mår bra.

Själv kämpar man på med amningen, hur går de för dig.. har du fått nå sår alls?? känns som de e jag i hla världen som ska få lida me dem där´jäkla såren pga fel sugteknik = suger för högt.....

De e de enda som gör mig lite halvdeprimerad i min babyblues som man får... att amningen ska vara sån.. fast det känns ju underbart o amma han trots en del smärta inblandad, innan de e okej.
    ♥♥prins 2007♥♥Prins 2009♥♥ Prins 2011♥♥
  • Odetta
    Smålands jänta i storstaden skrev 2011-01-07 19:34:42 följande:
    Odd: svårt för mig att veta hur det är med en nyfödd du har ju fått flera, kommer du inte ihåg hur det var? Jag skulle inte vilja plugga, vill verkligen bara vara ledig och vara med mitt barn!

Haha...jo, jag kommer ihåg hur det är med en nyfödd....men jag har aldrig pluggat med en

Sedan kan jag erkänna att jag tycker nyfödda är rätt tråkiga. Ja, dem är vääääärldens sötaste och man kan aldrig se sig mätt på dem och så luktar dem så otroligt gott så man bara vill äta upp dem. Men roliga? Nja...det tycker jag inte att dem är faktiskt. Tycker barn blir roliga runt 1års åldern....och nu när lilleman nästan är 2, då kan jag lova att dagarna är ROLIGA!

Och jag skulle ju inte missa bebistiden direkt heller egentligen för bebis skulle ju följa med mig till skolan och sedan är ju resterande tid hemma. det jag funderar på mest är om man är välkommen i skolan med en bebis och om man rent energimässigt orkar

*kram*

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Odetta
    Mamma till W skrev 2011-01-07 19:29:48 följande:
    JA det går att plugga med nyfödd! :) Jag missar dock tentan på tisdag eftersom mannen inte kan ta hand om W en hel dag. Men får ta det i vår istället!
    Hur har dina kursare reagerat på att du har W med dig på föreläsningar? Och orkar man? Jag är nog mest rädd för att inte orka och ja, för att folk ska misstycka...

*kram*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • acure

Odd: när jag pluggade var det flera som kom till föreläsningarna med sina bebisar, så jag tror inte att det är något problem. Skulle bebisen.börja skrika så att det stör undervisningen är det ju bara att gå ut en stund tills han fått lugna sig lite. Tror säkert att du fixar.det galant. Skönt att få fortsätta plugga med samma kursare som innan också.:) förlåt att texten sitter ihop, skriver från telefonen. Så du tror att antibiotika gör att jag är skyddad mot GBS? det vore ju toppen. Även om jag låt säga.skulle ha en obehandlad.GBS redan innan jag började med antibiotikan? Jag tänker att jag kanske fått för svag dos för att GBSen skulle försvinna helt från tappen ( om det nu funnits något där). Usch vilken orossjäl jag är, får för mig de mest konstiga saker. jag är duktig på att ställa egna diagnoser också. Haha. Nu blir det glass och teve. KRAM

• Mabaja
    Odetta skrev 2011-01-07 19:45:32 följande:
    Hur har dina kursare reagerat på att du har W med dig på föreläsningar? Och orkar man? Jag är nog mest rädd för att inte orka och ja, för att folk ska misstycka...

*kram*
    Kursarna sa ingenting, eller ja de frågade lite om bebisen... lärarna kom väl med kommentarerna "ja det ska börjas i tid" och liknande! Fokuset har jag haft problem med, fokusera på att lyssna vad föreläsarna säger... Men det lär man sig ju efter nåt pass! :)
    Prinsessa 101010, mabaja.blogspot.com
  • färnik

Här behandlas inte GBS alls om den "bara" finns på tappen.... Det är enbart vid GBS i urinen som de ger antbiotika! Är det annorlunda där ni bor, odd och pinklove?

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma