• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Smålands jänta i storstaden

Sofy: för mig finns det ännu ingen anledning för TUL egentligen, sf följer normalkurvan och släkten har fött normalstora barn, inga som dött i magen så jag har svårt att motivera ett TUL. Även om jag vill.

Nej tyvärr (tack och lov) går jag inte på specen har bara varit på CFM för att mäta tappen några gånger, efter att den varit förkortad och sen vuxit på sig igen. De har hellre velat att jag åker in akut om det är något. Nu är ju min tapp kortare än vad den varit någon gång innan men det känns inte som om ett vul skulle göra någon nytta, bara en massa åkande! Det är ju bara några veckor kvar tills de inte stoppar längre så slutspurt på vilan är det nu. De absolut tråkigaste, jobbigaste och segaste veckorna egentligen, nu vill jag börja BOA!

• Odetta
    färnik skrev 2011-01-07 20:08:38 följande:
    Här behandlas inte GBS alls om den "bara" finns på tappen.... Det är enbart vid GBS i urinen som de ger antbiotika! Är det annorlunda där ni bor, odd och pinklove?
    Här behandlar dem när det finns, punkt. Men dem är otroligt restriktiva med att testa folk för det. Jag hade ju GBS på tappen med minstingtösen och i USA är riktlinjien att har man eng gång haft GBS så SKA man få antibiotika vid varje kommande forlössning efter. När vi väntade lilleman ville dem inte testa mig, men jag tjatade till mig ett test från tappen i v37 och visst tusan hade jag GBS. Då fick jag antibiotika vid förlossningen som jag ville.

Och den här gången skiter vi till och med i att ens testa utan dem har skrivit in med det samma att jag ska ha antibiotikan vid förlossningen! Det känns skönt!

Men klart de borde behandla GBS som sitter vid tappen....bebisen passerar ju där och _kan_ alltså bli smittad...och det är ju DET man ger antibiotikan för. inte för mammans skull, utan för bebisens!

*kram*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Odetta
    acure skrev 2011-01-07 20:02:19 följande:
    Odd: när jag pluggade var det flera som kom till föreläsningarna med sina bebisar, så jag tror inte att det är något problem. Skulle bebisen.börja skrika så att det stör undervisningen är det ju bara att gå ut en stund tills han fått lugna sig lite. Tror säkert att du fixar.det galant. Skönt att få fortsätta plugga med samma kursare som innan också.:) förlåt att texten sitter ihop, skriver från telefonen. Så du tror att antibiotika gör att jag är skyddad mot GBS? det vore ju toppen. Även om jag låt säga.skulle ha en obehandlad.GBS redan innan jag började med antibiotikan? Jag tänker att jag kanske fått för svag dos för att GBSen skulle försvinna helt från tappen ( om det nu funnits något där). Usch vilken orossjäl jag är, får för mig de mest konstiga saker. jag är duktig på att ställa egna diagnoser också. Haha. Nu blir det glass och teve. KRAM
    Jag vågar nog påstå att du, OM du har haft GBS, inte har det längre med tanke på att du äter antibiotika

Och under graviditeten brukar man inte behandla GBS om den inte ger problem i form av UVI. Det är liksom ingen mening med tanke på att den kan komma tillbaks lika fort som den försvinner. Det är vid förlossningen som antibiotikan är viktigast om man har GBS, annars som sagt enbart om man fått problem.

*kram*
  • acure

Ja, när jag nämnde GBS för min Bm sa hon att det skulle de ha upptäckt på alla urinprov som jag har lämnat. Det verkar inte riktigt som att de VET att GBS inte alltid syns på urinprov, utan att man måste ta prov från tappen också. Mycket oroväckande. och tjatar man så blir man bara idiotförklarad.

• Odetta

pinklove och Mabaja!

Tack för ert input om det här med studier och bebisar, ni ger mig hopp och peppar!!!

Kan tänka mig att det kan vara svårt att fokusera mellan varven som du säger Mabaja, och det är klart jag skulle gå ut om bebisen börjar låta en massa pinklove. Jag tänker lite som så att jag går ju ändå lärarutbildningen med inriktning dem lägre åren (förskola till och med år5/6) så de flesta borde ju vara barnkära Sedan så visst är dagarna på schemat 9:15-16, men man brukar ju få ta rast varje 1½ timme så det hjälper väl också.

åh, det skulle faktiskt vara kul att fortsätta. Ska definitivt komma upp möjligheterna

• Mabaja
    Odetta skrev 2011-01-07 20:32:02 följande:
    pinklove och Mabaja!

Tack för ert input om det här med studier och bebisar, ni ger mig hopp och peppar!!!

Kan tänka mig att det kan vara svårt att fokusera mellan varven som du säger Mabaja, och det är klart jag skulle gå ut om bebisen börjar låta en massa pinklove. Jag tänker lite som så att jag går ju ändå lärarutbildningen med inriktning dem lägre åren (förskola till och med år5/6) så de flesta borde ju vara barnkära Sedan så visst är dagarna på schemat 9:15-16, men man brukar ju få ta rast varje 1½ timme så det hjälper väl också.

åh, det skulle faktiskt vara kul att fortsätta. Ska definitivt komma upp möjligheterna
    Jag ska läsa två kurser i vår. En på distans och en "normal". :) Då får ju W följa med såklart!
    Prinsessa 101010, mabaja.blogspot.com
  • Odetta
    acure skrev 2011-01-07 20:30:57 följande:
    Ja, när jag nämnde GBS för min Bm sa hon att det skulle de ha upptäckt på alla urinprov som jag har lämnat. Det verkar inte riktigt som att de VET att GBS inte alltid syns på urinprov, utan att man måste ta prov från tappen också. Mycket oroväckande. och tjatar man så blir man bara idiotförklarad.
    Har man GBS i urinet så har man mycket av skiten. I USA (där dem testar ALLA gravida rutinmässigt 2ggr/graviditet) så tas det ett kissprov vid inskrivningen och sedan ett prov från tappen i v37 för att vara på den säkra sidan. Sverige ligger tyvärr lite efter där (eller låt mig omformulera mig: rent krasst (och det är en BM som sagt det till mig) anser sverige att det inte dör tillräkligt många bebisar för att det ekonomiskt ska anses hållbart att testa alla...bittra sanningen)

Suck säger jag till det.
  • Mabaja

vilken liten goding! grattis gemigsinnesro...

någon som vill gräva fram listan och se vem som kom närmast med sina gissningar? =)

Prinsessa 101010, mabaja.blogspot.com
  • färnik
    Odetta skrev 2011-01-07 20:23:57 följande:
    Här behandlar dem när det finns, punkt. Men dem är otroligt restriktiva med att testa folk för det. Jag hade ju GBS på tappen med minstingtösen och i USA är riktlinjien att har man eng gång haft GBS så SKA man få antibiotika vid varje kommande forlössning efter. När vi väntade lilleman ville dem inte testa mig, men jag tjatade till mig ett test från tappen i v37 och visst tusan hade jag GBS. Då fick jag antibiotika vid förlossningen som jag ville.

Och den här gången skiter vi till och med i att ens testa utan dem har skrivit in med det samma att jag ska ha antibiotikan vid förlossningen! Det känns skönt!

Men klart de borde behandla GBS som sitter vid tappen....bebisen passerar ju där och _kan_ alltså bli smittad...och det är ju DET man ger antibiotikan för. inte för mammans skull, utan för bebisens!

*kram*
    Jag har ett brev från en läkare, som jag fick efter att GBS konstaterats på tappen i april, och enligt detta brev ska jag få antibiotika vid förlossningen. Jag har tänkt ha med mig brevet och kräva det, när det är dax... Hoppas det inte blir några problem... Obestämd
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma