• MCT79

Plus igen efter mf/ma

JAG förstod att SoMa menade njurstenar...

Hur som var det inget blod i urinen utan i avföringen.. han var lite stressad när han ringde. Men nu blir det vidare utredning för de kunde inte se någon uppenbar förklaring igår.

Väntar tvillingar! 16+5 idag!
  • MCT79

Jobbar mycket efter devicen "skit i vad jag säger/skriver. Fatta vad jag menar." ;)

• MCT79

Telgebo, de kollade ordentligt ju. Men vissa saker måste förberedas innan man kan göra det. Laxera tarmen tex så det är inget man gör på en akutmottagning. Blodvärdet var bra.

Järn ges som dropp i droppnål eller som långsam injektion i droppnål. Inga grövre kanyler än de du förmodligen haft vid dina förlossningar.

Ego.
    Ikväll kommer amerikanska släkten... Trött redan...

• MCT79
    telgebo skrev 2011-09-17 17:22:07 följande:
    Ok, jag har iofs fått ta lavengemang på akuten en gång men det kanske är annorlunda att laxera.

Skönt att veta att det inte är en grov tjock nål. Det jag haft vid mina förlossningar är en infart på handryggen, jag tycker de gör ont att sätta.

Du är inte ensam om att vara trött, jag skulle kunna gå och lägga mig för natten redan nu.
    Ja lavemang och laxera hela tarmen är olika. Laxera tarmen gör man ofta med ett medel som heter Phosphoral.. eller hette  då iaf. De byter emellanåt. Det tar en dag och är inget man gör på en akutmottagning.
    Det fanns iaf inga hemorroider som kunde vara orsaken så långt upp hon nu kunde känna.
    Väntar tvillingar! 16+6 idag!
  • MCT79
    Evve81 skrev 2011-09-18 07:03:16 följande:
    Telgebo: Mitt ferritin var nere på 8 och med min tarmsjukdom så är det alldeles för lågt då man måste ha sina reserver kvar. Så jag fick det inte pga dåligt blodvärde.

Där jag går till doktorn laxerar man med Laxabon. En mardröm skulle jag säga att det är att göra det.
    Fy faan för Laxabon... jag kände mig som en häxa när jag gav det till mina patienter... Phosphoral ger ju samma effekt men är iaf bara två glas av vätska att dricka mot nästan 4 liter om jag minns rätt med laxabon?

Men vet att man inte heller gav phosphoral till en del inflammatoriska tarmsjukdomar... att laxabon var "snällare.."
    telgebo skrev 2011-09-18 12:57:34 följande:
    Evve81 skrev 2011-09-18 07:03:16 följande:
    Telgebo: Mitt ferritin var nere på 8 och med min tarmsjukdom så är det alldeles för lågt då man måste ha sina reserver kvar. Så jag fick det inte pga dåligt blodvärde.

Där jag går till doktorn laxerar man med Laxabon. En mardröm skulle jag säga att det är att göra det.
    Konstigt att jag inte fick en sådan behandling då med ett ferritin på 6 utan detta blev först aktuellt när mitt hB sjönk till 95 och då har jag ändå gått med ett hB på 100 sedan den 12 juli. Jag har ju sagt till min BM att jag känt mig matt, yr och väldigt trött som tömd på energi trots att jag sover och äter och dricker bra.
    Min BM är väldigt svår att förstå sig på, hon tar liksom inte intiativ till att göra nånting och det gör mig så irriterad.

Får hoppas mitt hB hinner höjas lite iaf innan jag föder, exakt 5 veckor kvar idag...längtar så efter min bebis nu.
    Förut gav man inte gärna järninjektioner just för att det har en del biverkningar. Man kanske avvaktade med dig för att du inte har någon tarmsjukdom? Bara en tanke...
    Min mamma fick veta när hon försökte bli blodgivare för nån månad sen att hon inte fick för hennes järndepåer var för dåliga. Hon hade 6 eller 7 om jag minns rätt. Men blodvärdet var bra.
    Har man någon av de inflammtoriska tarmsjukdomarna har man ofta ett kraftigt försämrat upptag av järn och därför är man förmodligen generösare med injektionerna.
    Väntar tvillingar! 17+0 idag!
  • MCT79
    telgebo skrev 2011-09-18 13:18:00 följande:
    vad är det för biverkningar? Jag vet inte om jag har nån tarmsjukdom, men det skulle inte förvåna mig då jag har haft problem med magen ganska länge, tex att mat åker ut fortare än kvickt ganska ofta.
    Huvudvärk, yrsel, lågt blodtryck och svimning, ökad puls, hjärtklappning, väsande andning, andnöd, illamående, kräkningar, buksmärtor, diarré, klåda, nässelfeber, hudutslag, hudrodnad, muskelkramper, muskelsmärtor, feber, frossa, blodvallning, bröstsmärtor, brännande känsla, svullnad och inflammation vid injektionsstället för att nämna några...

Därför man ger det så sakta och man får stanna en stund efteråt.
  • MCT79
    3 barns mamma84 skrev 2011-09-18 13:26:10 följande:
    mamma mia !!
    Hahah, man drabbas ju såklart inte av alla.. men det är inte en helt riskfri behandling och därför är man försiktig. =)
  • MCT79
    telgebo skrev 2011-09-18 13:30:28 följande:
    åhh fy fan, jag frågade läkaren om biverkningar men hon sa nää det är inga biverkningar. Nu minns jag inte namnet på just det jag skulle få.
    Fy vad läskigt om man skulle tuppa av här hemma, jag bor ju själv så jag skulle ju kunna ligga avsvimmad ganska länge och dessutom har jag inte mycket möjlighet att vila denna vecka då jag har viktiga möten inbokade som jag måste gå på.
    Nu skrev jag ju att man får stanna en stund efteråt. Biverkningarna vid en injektion kommer tämligen omgående. Inte 8 timmar senare hemma.
  • MCT79
    telgebo skrev 2011-09-18 13:32:22 följande:
    Kronisk för din familj med UVI. Antibiotika är tabletter och du sa ju att det inte hjälper för dig så hur ska du ha det.

Trodde inte barn kunde ha UVI, mina barn har aldrig haft det.
    Jag var en vandrade UVI som barn... så jo barn kan få det... jag hade 3-4 ggr per år fram till puberteten... sen har jag haft kanske 2 eller 3 ggr...
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma