• Lallan

Plus igen efter mf/ma

Vi är visst fler lärare/blivande lärare här inne

Har varit lite off jag med, börjar tycka att det är jobbigt att vara gravid då jag bara är trött och dessutom börjat må lite halvkasst och ha ont. Då har jag ändå slappat i snart 8 veckor men nästa vecka är vilan slut och det har jag ångest inför. Skulle ju njuta min sista graviditet men blir nog inte riktigt så.
    Har skrivit in mig 25% hos arbetsförmedlingen också för att skydda min sgi då min nuvarande tjänst endast är på 75% så nu måste jag gå på arbetsintervjuer för vikariat under ca ett halvår som jag ändå inte kommer att bli erbjuden

Dagens gnäll från mig så nu ska jag vara positiv här i tråden ett tag istället.

Grattis till alla lyckade vul/ul! Känns som en mycket tursam tråd det här

• Lallan

Längtan efter liten: För mig så är det första graviditeten utan blödningar eller bruna flytningar och då har jag som sagt två friska pojkar redan så det behöver absolut inte betyda mf. Håller tummarna för dig!

• Lallan
    gemigsinnesro skrev 2010-08-09 10:55:23 följande:
    Tack...jag pendlar mellan hopp och på att bli besviken som 17 men det är väl så för alla antar jag speciellt i vårt läge när man har mf/ma bakom sig redan.  Kl 15 får jag svar i alla fall.

Grattis till ditt lyckade rul. Måste vara en helt fantatiskt känsla :)
    Håller tummar och tår för dig idag
  • Lallan
    Evve81 skrev 2010-08-09 11:08:34 följande:
    Hur lång tid tog det innan ni fick tillbaka mensen/blev gravida?
    Mensen har jag fått tillbaka efter 3-4 veckor. Gravid har jag blivit efter 2 mån samt 5 månader, har dock haft korta cyklar så det har krävts fler försök än månader men ändå relativt snabbt.
  • Lallan

Här är en till vagngalning och risken finns nog att jag slår din mamma Odd

Även jag är ett stort fan av Emmaljunga, hade en smart duo till första sonen och en classic till andra sonen. Nu blir det en twin city cross. Sedan är jag ju svag för retrovagnar och har haft en hel drös. Dom nya Emmlajungorna är rejäla men rätt tunga och otympliga. Många retrovahgnar från 70-början av 80-talet är nätta och betydligt lättare. Någon erfarenhet av svängbara framhjul och trehjulingar har jag inte alls då jag inte gilar dom.

Apropå syskonsits så hade vi det då andra sonen föddes och det var perfekt. Platsen räckte gott och väl för lift, åkpåse mm. När lillebror blev lite större och ville se mer satte vi då och då storebror i vagnen och lillebror i sitsen och platsen räckte bra även till storebror. Har kvar våran classic vagn med sits och har tänkt använda den framöver då barnen blivit större och man bara ska iväg på kortare turer. 

• Lallan

Shit, ber om ursäkt över alla stavfel. Ser att jag slarvat en hel del när jag läser igenom vad jag själv skrivit.

Grattis till lyckade rul Så härligt med alla positiva resultat.

Längtan efter liten: Håller fortfarande stenhårt på att allt är normalt och kommer att se fint ut på vul.

• Lallan

Mabaja: Grattis till högre fp.

En sak som kan vara bra att tänka på och testa är om man senare än 180 dagar gått upp i tid så kan man skicka brev till fk och förklara läget och om man tex antas fortsätta med den högre anställningsgraden efter fp så kan man ändå få fp grundad på det senare. Med första sonen fick jag anställning på 60% ca 180 dagar före bf men mindre än 2 månader före bf fick jag anställning på 100% och fick då fp beräknad på det.

Nataliesliv: Vi kommer också att ha två vagnar, en retro som är superskön att köra men tar för stor plats ihopfälld och en nyare Emmaljunga. Båda är dock relativt stora men å andra sidan känns det ofrånkommligt då det är dubbelvagn som är aktuellt.

• Lallan
    Längtan efter liten skrev 2010-08-11 13:23:02 följande:
    Hej tjejer. jag antar att jag måste komma in och uppdatera er lite?
    Var på återkontroll idag och jag har aldrig varit mer nervös än jag var idag och jag har aldrig skakat så mycket i hela kroppen som jag gjorde när jag tog mina kliv in på sjukhuset. Hjärnan blockerades och jag såg inte ens trappan jag skulle gå upp för. Tårarna rann ner från mina kinder...
    När jag väl kommer in till världens underbaraste gynläkare och vi går igenom min journal får jag lägga mig i gyn stolen...
    Och vet ni vad?
    Jag får se ett pickande hjärta Glad
    Jag fick se en 6mm liten älskad plutt med hjärtaktivitet.
    Jag är den lyckligaste på denna jord just nu.
    Hon tyckte allt såg bra ut och mina ljusa flytningar tyckte hon inte jag skulle oroa mig för, för tappen var helt stängt och allt såg fint ut.
    Så nu ska jag försöka att glädjas över den här graviditeten.
    Men ska ändå gå och prata med en kurator så jag får ventilera mig om allt.
    Tack alla för att ni hållt mitt hopp uppe, ni är underbara.
    6+2 trodde hon att jag var.
    Blir så glad för din skull att jag får tårar i ögonen. Vet ju precis hur det känns och att man nästan måste bli övertalad för att förstå att den faktiskt lever där inne Jag gick och pratade med kurator efter förra gången och hade nog behövt göra det nu i början av graviditeten också så detb tycker du gör klokt i att göra. 

Själv har jag återigen nojjat lite (när ska man sluta?), tycker inte att jag känner den ena så mycket eller överhuvudtaget. Har en moderkaka i framvägg även jag så det borde ju kunna påverka. Hittade i alla fall hjärtljud på båda sidor med min doppler så då får jag nog vara nöjd. 
  • Lallan

Börjat jobba igen så nu blir det mest jobb och sova. Kollade in länken med vikten och fick fram att jag skulle öka mellan 16-20kg. Ökade 15 med första och 20 med andra så det lär bli mer den här gången

• Lallan
    rontgensyrran skrev 2010-08-14 11:52:06 följande:
    Nån mer än jag som på kvällen efter man legat en stund i sängen. kan se och känna hur bebisen ligger i magen??? Mjuk runt om kring och sen är där en stor hård "kula", magen tom är upphöjd där och resten ser platt ut. 3 dagar i rad har det var så här nu :) Jag ligger ju och vrider och vänder mig rätt mycket och ligger mycket på sidan och lite haltlutandes på sidan. När jag väl sträcker mig på rygg s ligger hon upphöjd där :)

Såå jäkla skumt! Men häftigt!
    Bebis finns det visserligen typ överallt i min mage men jag kan ibland känna om det är huvud eller tex rumpa som ligger på ngt speciellt ställe. Vet att den ena ligger med huvudet upp och det kan kännas ibland. Sen så syns sparkarna tydligt emellanåt, så härligt
    Längtan efter liten skrev 2010-08-13 21:44:39 följande:
    fredagen den 13 och en rosa flytning på jobbet.. FAN
    Håller tummarna för att allt är bra!
    EricaN81 skrev 2010-08-14 16:53:31 följande:
    usch vad en del råkar ut för många mf och ma...jag hoppas jag klarar mig ifrån fler..iaf nu..känns som tiden sniglar sig fram så här i början...

Vilka veckor är ni andra i som är här? var ni oroliga/nojiga i början? Fler som har/hade ömma bröst..när försvann det i så fall? I min förra graviditet försvann det ca 1 vecka innan mf så när det försvinner kommer jag bli nojjig...
    Jag är i 22 nu så har kommit en bit på väg. Orolig och nojjig har vi nog alla varit här inne både i början och till och från även längre in i graviditeten. Tyvärr kommer man nog inte ifrån det. Mina bröst ömmar till och från men det värsta som man har i början försvinner ju efter ett tag så det är inget tecken för mf.
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma