Inlägg från: telgebo |Visa alla inlägg
  • telgebo

Plus igen efter mf/ma

3 barns mamma84 skrev 2011-09-17 23:49:20 följande:
    levemang har jag fått en gång men då ej gravid men FYFAN vilken marddröm jag sket och svimmade många ggr
    Men jag var sjuk hade urininfektion 
    Varför fick du lavemang vid UVI?
    Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 36 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo
    3 barns mamma84 skrev 2011-09-18 00:41:23 följande:
    Jag var liten på ca 7-10år och svimmade av smärtan .. hade förstoppning och urininfektion som var kraftig så jag svimmade av smärtan jag hade.
    Åkte in på sjukhuset i huddigen och fick levemang och dropp och låg i sängen och sen fick jag scanning för o se hur det var i magen.
    Sen fick mamma följa med mig på toan då jag alltid haft toa skräck får panik av toaletter
    Sen sprängde hela toan hahaha och jag svimmade många ggr i rad sen blev jag inlagt efter mer dropp så min kropp inte klarade av trycket.

När jag får urininfektion får ajg det kraftigt då kan jag inte gå stå eller sitta och blir så trött och gråter av smärtan       
    Ok låter lite märkligt bara. När jag haft det så har det bara kollat och konstaterat UVI fått tabletter, aldrig kollat förstoppning eller brytt sig så mycket om att jag har så ont, fått dropp blivit inlagd eller så. UVI kan ju ge ont i ryggen men har aldrig vart med om nån pat som svimmat av det.
    Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 35 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo
    3 barns mamma84 skrev 2011-09-18 00:52:17 följande:
    Tabletter för mig fungerar inte alls
    Hur gör du då när du blir sjuk och måste äta typ antibiotika? Urininfektion är väl vad jag förstått en urinvägsinfektion du menar och det får man ju kur på antibiotika så om du nu inte kan äta nån tablett alls som funkar på dig så undrar jag hur man behandlar dig? Låter dock märkligt men men.
    Evve81 skrev 2011-09-18 07:03:16 följande:
    Telgebo: Mitt ferritin var nere på 8 och med min tarmsjukdom så är det alldeles för lågt då man måste ha sina reserver kvar. Så jag fick det inte pga dåligt blodvärde.

Där jag går till doktorn laxerar man med Laxabon. En mardröm skulle jag säga att det är att göra det.
    Konstigt att jag inte fick en sådan behandling då med ett ferritin på 6 utan detta blev först aktuellt när mitt hB sjönk till 95 och då har jag ändå gått med ett hB på 100 sedan den 12 juli. Jag har ju sagt till min BM att jag känt mig matt, yr och väldigt trött som tömd på energi trots att jag sover och äter och dricker bra.
    Min BM är väldigt svår att förstå sig på, hon tar liksom inte intiativ till att göra nånting och det gör mig så irriterad.

Får hoppas mitt hB hinner höjas lite iaf innan jag föder, exakt 5 veckor kvar idag...längtar så efter min bebis nu.
    Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 35 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo

vad är det för biverkningar? Jag vet inte om jag har nån tarmsjukdom, men det skulle inte förvåna mig då jag har haft problem med magen ganska länge, tex att mat åker ut fortare än kvickt ganska ofta.

• telgebo
    MCT79 skrev 2011-09-18 13:25:13 följande:
    Huvudvärk, yrsel, lågt blodtryck och svimning, ökad puls, hjärtklappning, väsande andning, andnöd, illamående, kräkningar, buksmärtor, diarré, klåda, nässelfeber, hudutslag, hudrodnad, muskelkramper, muskelsmärtor, feber, frossa, blodvallning, bröstsmärtor, brännande känsla, svullnad och inflammation vid injektionsstället för att nämna några...

Därför man ger det så sakta och man får stanna en stund efteråt.
    åhh fy fan, jag frågade läkaren om biverkningar men hon sa nää det är inga biverkningar. Nu minns jag inte namnet på just det jag skulle få.
    Fy vad läskigt om man skulle tuppa av här hemma, jag bor ju själv så jag skulle ju kunna ligga avsvimmad ganska länge och dessutom har jag inte mycket möjlighet att vila denna vecka då jag har viktiga möten inbokade som jag måste gå på.
  • telgebo
    3 barns mamma84 skrev 2011-09-18 13:02:55 följande:
    Ärligt talat tro vad fan du vill jag har själv uppleft detta och jag vet vad jag pratar om.
    Jag fick hjälp och mådde väligt dåligt.
    Jag mår väligt dåligt då jag får detta då det är kroniskt för mig och min familje.
    Till och med ebba har haft detta många ggr och hon är bara 6 år.
    Jag får antibejotika pencilin och inga tabletter.    
    Kronisk för din familj med UVI. Antibiotika är tabletter och du sa ju att det inte hjälper för dig så hur ska du ha det.

Trodde inte barn kunde ha UVI, mina barn har aldrig haft det.
  • telgebo
    MCT79 skrev 2011-09-18 13:30:31 följande:
    Hahah, man drabbas ju såklart inte av alla.. men det är inte en helt riskfri behandling och därför är man försiktig. =)
    På vilket sätt försiktig? Även om man injicerar det långsamt så kan man ju få allt eller några av de biverkningar du nämnde eller ingen om man har riktig tur.

Shit jag ska ju få en injektion per vecka och jag har ju 5 veckor kvar till BF så 5 injektioner om nu inte bebis föds tidigare än BF.

Förstår inte heller varför jag måste åka ända bort till sjukhuset till Spec MVC för att ta dom när jag har en vårdcentral bara 5 min promenad hemifrån, de borde ju kunna ge det tycker man ju.
  • telgebo
    MCT79 skrev 2011-09-18 13:36:10 följande:
    Nu skrev jag ju att man får stanna en stund efteråt. Biverkningarna vid en injektion kommer tämligen omgående. Inte 8 timmar senare hemma.
    Ahh tur att du skrev det, nu blev jag genast lugnare då behöver jag inte oroa mig att sega ner hemma på måndagkvällen, skönt att veta så tack.
    MCT79 skrev 2011-09-18 13:37:17 följande:
    Jag var en vandrade UVI som barn... så jo barn kan få det... jag hade 3-4 ggr per år fram till puberteten... sen har jag haft kanske 2 eller 3 ggr...
    Då har jag haft tur då för jag har aldrig haft det som barn utan jag fick min första vid sexuell debut och jag har väl haft UVI kanske 4 ggr sedan jag var 16 år.
    3 barns mamma84 skrev 2011-09-18 13:41:49 följande:
    man får flytande med
    Jag fick uppfattningen att ingen medicin bet på dig för du skrev faktiskt så.
    MCT79 skrev 2011-09-18 13:43:17 följande:
    Läser du ens det jag skriver?
    Man är försiktig = restriktiv= ger inte gärna järninjektioner. Sen att injektionen ges långsamt är nästa grej. Men det jag menade med försiktig är att man i första hand behandlar låga järndepåer med tabletter istället för injektioner om det går.

Anledningen till att du får åka till Spec MVC är förmodligen densamma. OM du reagerar och blir dålig av injektionen så har man bättre beredskap för det på ett sjukhus än på en vårdcentral. Det kan tänkas att du får första på Spec och efterföljande på vårdcentralen.
    Såklart jag läser så vad är det nu då? Jag ställde en fråga och det betyder inte att jag inte ens läst. Jo jag har förstått att järnspruta är nåt man inte gärna ger ja, men eftersom det är som det är nu och en MVC läkare har bedömt att jag har behov av dessa så är det som det är. Jag måste ju orka med en förlossning och det skulle jag inte orka med idag med tanke på hur trött jag är. Jag har provat tabletter i 35 veckor utan effekt för det rinner bara rakt igenom...ja helt rinnande.

Jo det är väl antagligen det skälet att om nåt skulle hända som jag ska ta de på sjukhuset så får vi se sedan då om jag kanske kan få ta de på vårdcentralen i fortsättningen.
  • telgebo
    3 barns mamma84 skrev 2011-09-18 16:21:35 följande:
    T: LÄgg av jag skrev inte att jag inte fick något alls läs innan men du kanske har svårt att läsa ?
    Nä varken svårt att läsa eller stava som du verkar ha. Du skrev faktiskt att inget hjälper dig. Ha koll på vad du skriver.
  • telgebo

Kjaam: Så söt son du har fått, men varför napp på en sån liten?

Prommis: Jag får ju mina pga lågt hB men vi får se om jag måste ta mig till specMVC efter första sprutan är ju en bit dit.

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma