Inlägg från: miraclee |Visa alla inlägg
  • miraclee

Plus igen efter mf/ma

Havsklippan;

Jag va hos min BM igår, o nämnde att jag "hört om en" som hade rätt mått + vecka vid KUB o sen blev flyttad två veckor på RUL, och lugn som hon är sa hon bara "Ja, men de har ju visat sig att flickfoster växer lite långsammare så nu vill dom ändra riktlinjerna så man inte ska bli flyttad så mycket om det är en tjej, dom växer ikapp senare.."

Samma som du skrev häromdan :) Hon verkade verkligen inte orolig alls när jag nämnde det, så jag tror inte det är ngn fara! :) Vissa bebisar är ju lite mindre. {#emotions_dlg.flower}

Våran kille däremot växer så de knakar! Och stark är han, haha! Obehagliga sparkar. Min livmoder är ju tydligen STOR också, de tycker jag är roligast när de knappt syns att jag är gravid ;)

• miraclee
    Lallan skrev 2010-12-08 19:19:49 följande:
    Hoppas att allt gått bra för 2(3)barnsmamman idag

Här är mina små troll, pojken till vänster och flickan till höger. Vi kämpar på för att få dom att gå upp i vikt. Idag är dom 6 dagar gamla men ligger under födselvikten. Förhoppningsvis har det börjat vända men det lär behövas några fler sömnlösa nätter innan man kan slappna av.
    Men GUD va söta dom va!!! Grattis återigen!! {#emotions_dlg.flower}
  • miraclee
    Havklippaaan.. skrev till dig lite högre upp..
  • miraclee

Är det nån härinne som har koll på förlossningsplanering på spec mvc?

Jag ska ju bli kallad dit nu för min hematolog vill att jag sätts igång lite före BF för att kunna ha koll på mig, att jag får föda på rätt sjukhus (KS Solna eller KS Huddinge) så att rätt läkare finns på plats därifrån när det är dags. Dom vill INTE under några omständigheter att jag kommer in "hux flux" och ska föda, så jag kanske blir skickad till någe annat sjukhus pga platsbrist osv. Hon sa att min hälsa kommer i absolut första hand när det gäller min blödningsrisk och dom vill helst inte snitta mig om det absolut inte måste göras. Om jag inte sätts igång på en bestämd dag så kan "mycket allvarliga komplikationer" tillstöta och de va big nono enligt henne.

Hur går samtalen till? Tror ni man blir nekad igångsättning pga sjukdom?

• miraclee
    Odetta skrev 2010-12-08 22:49:38 följande:
    Jag tror inte att det finns ens den minsta risken att du blir nekad igångsättning, så det kan du vara lugn med. Du har ju flera läkare som säger att det är så du ska föda, då har inte förslossningen nått att säga till om.

Här går det till såhär: i v38+0 ska vi få komma in på igångsättningsbedömning. Då gör läkaren en undersökning och ser hur mogen tappen är. Är tappen mogen så får jag klartecken att få bli igångsatt. Då kommer läkaren att ringa ner till förlossningen och fråga hur det ser ut hos dem, om det är lugnt får jag gå ner direkt och då bli igångsatt...och har dem mycket att göra så får jag komma in dagen därpå när det är lugnare igen.

Så gick det till när lilleman kom (fick gå ner samma dag som bedömningen) och när jag blev igångsatt med mellantösen så fick jag klartecken ena dagen och tiden dagen därpå

*kram*
    Okej, hoppas på att det går bra då. BM skickade ju remissen igår så jag blir väl kallad på samtal nångång i mitten av januari skulle jag tro.

Men.. jag läste lite om igångsättning igår på 1177.se -  de står att många igångsättningar får avslutas med sugklocka/tång (?) att dom konstgjorda värkarna är mycket värre än "vanliga" och att de ibland blir så långdraget OM tappen inte är mogen (de fungerar tydligen bättre o sätta igång omföderskor, än dom som får sitt första..) så att de slutar me KS.. ?

Jag blev inte SÅ sugen på det då kan ja säga.. :(
  • miraclee
    Mamma till W skrev 2010-12-08 23:03:56 följande:
    Några i september-oktobertrådarna jag hängt i blev igångsatta. Vissa gick det hur bra som helst för och vissa fick ks till slut, men det var mest för att de var slutkörda eftersom många igångsättningar tar längre tid. Sen är det många "normalföderskor" som fått ks med så det tror jag inte att du behöver oroa dig för. Jag blev väldigt förvånad när det var så många som slutade i ks, oavsett igångsättningar eller normal förlossningsstart.
    Jaa.. de är väl så.. att de fungerar på vissa o andra inte.. Hoooppas dock de fungerar för mig ;)

Dock kan dom inte sätta EDA på mig, så det kan ja glömma helt som smärtlindring, och måste då KS göras blir jag sövd, blä. Inge skoj!
  • miraclee
    Havsklippan;

När ska ni iväg idag på UL? Håller alla mina tummar för er!!
  • miraclee
    Odetta skrev 2010-12-08 23:11:33 följande:
    Men gumman, du ska inte läsa sånnt

Mina igångsättningar har varit enbart positiva upplevelser, jag lovar! Mina konstgjorda värkar har varit mer kontrollerade än mina naturliga och jag har tyckt att det har varit bättre. Dessutom kan man på ett annat sätt styra över värkarna som är konstgjorda än vad man kan göra med naturliga...gör det för ont kan man be BM att "stoppa upp" genom att minska på droppet....och det kan man ju inte göra när kroppen går på egen hand

angående sugklocka så är det procentuellt väldigt få förlossningar som slutar med sugklocka och ricken är nog lika stor / liten oavsett om det är en naturlig eller igångsatt förlossning.

Och tappen. Ja, förloppet går snabbare om tappen är mogen, men det finns mycket dem kan göra för att hjälpa tappen att mogna. Man kan få en BARD-kateter som är som en liten ballong som läggs i tappen...den strechar på ett skonsamt sätt (min första igångsättning var med en sådan) eller så kan man få slidpiller som motiverar tappen (lillemans igångsättning). Sedan tas det hål på hinnorna och det i sig motiverar tappen också. Allt detta görs innan man sätter in värkstimulerande dropp för dem vill alltid ge kroppen en chance att komma igång själv.

Av mina 4 förlossningar hittils har jag tyckt bäst om mina 2 igångsättningar
    Haha, nej man dum som man är så gör man ju det. Blä! Ville mest se vad det innebar när det nu står ganska klart att det kommer bli igångsättning. ;)

Det låter iofs väldigt bra med dina erfarenheter från detta, och det gör mig lite lugnare. Visst, sugklocka/tång är väl inte hela världen, men att de kan bli så långdraget så man tillslut måste göra KS ändå låter inte som ngn höjdare.

Jag opererade bort mina halsmandlar för 5 år sen, och jag låg inne i 3 v pga komplikationerna efter den, me blödningar, infektioner o yada yada! En förlossning innebär ju automatiskt blödningar och lite större än dom i halsen, haha ;) Så jag vill liksom ha kontroll jag också.. KS känns för riskabelt, som läkaren också sa. Hm!

Jaså, ska du äta det hela vägen nu, trombyl alltså? Hur känns det då? :) Jag får ju inte EDA dels pga blödningsrisken och dels för att jag har skolios i ländryggen, så dom får liksom inte in nålen på rätt ställe ;D Gjorde en lumbalpunktion förra året, 8 stick provade läkaren innan han gav upp, de va ingen idé alls.

Men, igångsättning.. det brukar alltså vara från 38+0 man gör det då? Då är de ju plötsligt "bara" 17 v kvar.. haha ;)
  • miraclee
    Dag och natt skrev 2010-12-09 10:20:25 följande:
    miraclee: Jisses så du blir förmodligen igångsatt! 17 veckor låter ju som ingenting, känns som de första 17 veckorna gick fort även fast man mådde konstant dåligt så lade man vecka efter vecka efter sig.
    Yep! Verkar inte bättre.. eller sämre.. hur man nu ser det ;) Haha! Nä men de verkar inte finnas någon annan utväg, så är redan inställd på igångsättning eftersom läkaren sa så bestämt att dom MÅSTE ha koll på exakt dag jag SKA föda så de finns rätt läkare på plats, både hematolog + smärtläkare från St göran där jag går.. blir ju lite krångligt om jag skulle komma in när de är dags bara, så är de fullt o så blir jag skickad nånstans där dom inte alls har koll och där mina läkare inte alls är beredda och kan stå till förfogande.. blir spännande i vilket fall ;)

Nä alltså.. 17 v har ju verkligen susat förbi!! Helt galet.. om en månad när jag ska till BM igen är jag i v 26.. då är de ju bara 12 v kvar.. hjälp?
  • miraclee
    mallanis skrev 2010-12-09 11:09:57 följande:
    17 veckor....nu är ni galna det är ju HUR långt som helst!!!!! Beroende på var man befinner sig i graviditeten förstås! *asg*

Jag har väll ca 180 dagar kvar jag =) hmmm det är ju faktiskt bara 25,7142857143  veckor kvar...=)

Havsklippan- Jag har tolkat din dröm ;) Du behöver en heldag med en vänn på spa, skämma bort dig, få fotvård, dricka ett glas gott nånting och tugga på en jordgubbe och så står mamma och pappa för hela kalaset ;)

Lycka till idag det kommer se fint ut!
    Haha nej det går FORT!! Redan 150 dgr sen jag testade positivt ;) Känns som nån månad sen bara.

Och jag har 120 dgr kvar drygt tills jag blir igångsatt då, lite mindre. De är fan ingenting! Om en månad är jag nere på 90.. ;)
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma