Odetta skrev 2010-12-08 23:11:33 följande:
Men gumman, du ska inte läsa sånnt
Mina igångsättningar har varit enbart positiva upplevelser, jag lovar! Mina konstgjorda värkar har varit mer kontrollerade än mina naturliga och jag har tyckt att det har varit bättre. Dessutom kan man på ett annat sätt styra över värkarna som är konstgjorda än vad man kan göra med naturliga...gör det för ont kan man be BM att "stoppa upp" genom att minska på droppet....och det kan man ju inte göra när kroppen går på egen hand
angående sugklocka så är det procentuellt väldigt få förlossningar som slutar med sugklocka och ricken är nog lika stor / liten oavsett om det är en naturlig eller igångsatt förlossning.
Och tappen. Ja, förloppet går snabbare om tappen är mogen, men det finns mycket dem kan göra för att hjälpa tappen att mogna. Man kan få en BARD-kateter som är som en liten ballong som läggs i tappen...den strechar på ett skonsamt sätt (min första igångsättning var med en sådan) eller så kan man få slidpiller som motiverar tappen (lillemans igångsättning). Sedan tas det hål på hinnorna och det i sig motiverar tappen också. Allt detta görs innan man sätter in värkstimulerande dropp för dem vill alltid ge kroppen en chance att komma igång själv.
Av mina 4 förlossningar hittils har jag tyckt bäst om mina 2 igångsättningar

Haha, nej man dum som man är så gör man ju det. Blä! Ville mest se vad det innebar när det nu står ganska klart att det kommer bli igångsättning. ;)
Det låter iofs väldigt bra med dina erfarenheter från detta, och det gör mig lite lugnare. Visst, sugklocka/tång är väl inte hela världen, men att de kan bli så långdraget så man tillslut måste göra KS ändå låter inte som ngn höjdare.
Jag opererade bort mina halsmandlar för 5 år sen, och jag låg inne i 3 v pga komplikationerna efter den, me blödningar, infektioner o yada yada! En förlossning innebär ju automatiskt blödningar och lite större än dom i halsen, haha ;) Så jag vill liksom ha kontroll jag också.. KS känns för riskabelt, som läkaren också sa. Hm!
Jaså, ska du äta det hela vägen nu, trombyl alltså? Hur känns det då? :) Jag får ju inte EDA dels pga blödningsrisken och dels för att jag har skolios i ländryggen, så dom får liksom inte in nålen på rätt ställe ;D Gjorde en lumbalpunktion förra året, 8 stick provade läkaren innan han gav upp, de va ingen idé alls.
Men, igångsättning.. det brukar alltså vara från 38+0 man gör det då? Då är de ju plötsligt "bara" 17 v kvar.. haha ;)