färnik skrev 2010-12-21 13:38:09 följande:
Hur är det med det där med hinnsvepning egentligen, är det normalt att vanliga BM gör det? (kan göra/vill göra?) Har aldrig hört talas om det annat än här på forumet, aldrig IRL, sas...
Samma med igångsättningar, tittar man på forumet får ganska många igångsättning, för att de vill det eller är oroliga. De få jag träffat IRL som fått igångsättning, har fått det för att de gått över mer än 2 8eller 3...) veckor alt. för att bebis mådde dåligt, aldrig av annan orsak... Hur motiverar man igångsättning för bm/läkare?
Jag vill själv gärna få både hinnsvepning och tid för igångsättning, med alla mina krämpor kommer jag nog inte orka gå över flera veckor... (15 dagar med första barnet som vägde 4600g) men det sistnämnda verkar mer eller mindre omöjligt här omkring?
som jag läst härinne så är det tydligen väldigt olika med sina Egna bm om dem gör hinnsvepning eller inte.
Min bm sa att de på sjukhuset vill inte riktigt att man lägger sig i det. MEN hon utför givetvis hinnsvepning åt mig då jag bad om det o förde in de i journalen. Dock gjorde hon h-svepning igen torsdagen då hion gav mig en tid igen om de inte funkade. vilket va SUPERSNÄLLT. HON E GENOMGO.
Igångsättningstid fick ja sist (pga stort barn så va de väl den vägen ja ville gå, hinnsvep som nr 1, ignågsättnings nr2 osv) Men beroende på vilken surtant man får så får man därefter det man antingen vill eller inte. Därav jag fick ingen tid till igångsättning.......
min 1.a son va stor 4960g 55cm o ja fick sfinktur ruptur av förlossningen, vilket är en god grund till alla koller man gör m.m.
Men hör med din bm om hinnsvepning, för du fått stort barn tidigare och de vill man ju inte ha, inte så stora. Sen får du utgå därifrån lite. Hoppas du får de du vill iaf