• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • MCT79
    sugarrush skrev 2011-08-11 16:47:45 följande:
    Men gaaaah vad störigt MCT! Fattar att du är besviken! Kan du byta BM till nästa gång?
    jag ger henne en chans till nästa torsdag... är det lika då ber jag om den jag hade sist....
    Gravid igen, tvillingar! Chock!
  • Mabaja

Ni som är testexperter. När cb visar grått +. Visst brukar de vara spökstreck? Och om det är blått så är det riktigt plus?

Min kompis jag skrev om tidigare skrev nyss och berättade att hon gjort plus på cb men vågräta strecket var blått och lodräta grått.

• SoMa72

Men vad trist, MCT! Jodå, gick bra för mig, fast hon fick ta bt 3 ggr eftersom jag var "lite uppe i varv", alla prover var iaf bra, puh.. Remiss till KUB skickad, åker ju bort, så har bara 5-10 sep på mig sen. Fick tid för RUL 14 okt.

Kram på er alla fina!

• MissT

Åhhh vad tråkigt MCT Första intrycket är alltid viktigt.....hoppas dock att det blir bättre framöver.

Skönt att allt gick bra och var bra för dig SoMa  

• Alicia 72
    MCT79 skrev 2011-08-11 16:39:11 följande:
    Usch det där var ingen bra inskrivning... vi var på plats 5 minuter före... sitter lapp på dörren... stängt! Befinner sig i jakobsberg till den 15/8... och ändå FRÅGADE JAG UTTRYCKLIGEN SISTA JAG RINGDE.... fan!!

Idiotkörning till Jakobsberg, hitta till rätt ställe och in... 15 minuter försenad. Barnmorskan var nog bland det mest förvirrade jag har varit med om... hon bad om min legitimation.. pratade lite... sen bad hon om den igen... wtf?!
    Hon kan inte skriva nån premiss för kub/nupp, för hon visste inte hur man gjorde med tvillingar så då får det vänta till nästa torsdag då jag ska träffa läkaren... enligt senaste VUL är jag då 12+6!!! Då har alltså sjukvården 1 vecka på sig att fixa fram en tid och jag ska hinna ta blodprover också!! "Inga problem" enligt henne.... bullshit säger jag!
    Hon frågade om mina alkoholvanor och när jag sa att jag dricker max 2 ggr per år så var hon ändå tvungen att ägna 5 minuter till att gå igenom hur fostret påverkads av alkolhol....

Hon kunde inte svara på de frågor jag hade, hon hann inte ta några blodprover alls utan ska träffa henne igen nästa torsdag 20 minuter före läkaren...

Usch det känns inge bra! Som jag har väntat på den här tiden!!
    Oj och blodprovet ska man ju helst ta några veckor tidigare än UL. Har för mig att de rekommenderar blodprov i vecka 11-12. Medans UL kan göras några veckor senare.

Alicia
  • Mmmbop

MCT: Nu hade jag inte alls en lika förvirrad som du, men jag tyckte nog att min var väldigt mesig och inte verkade veta så mycket. Hoppas verkligen det blir bättre nästa gång.

Om du behöver snabb KUB-tid (du får ju välja var du vill göra det enligt vårdval stockholm) så brukar både Ultragyn och Ultraljudsbarnmorskorna ha akuttider. Lycka till!

• Alicia 72
    Mmmbop skrev 2011-08-11 20:45:17 följande:
    MCT: Nu hade jag inte alls en lika förvirrad som du, men jag tyckte nog att min var väldigt mesig och inte verkade veta så mycket. Hoppas verkligen det blir bättre nästa gång.

Om du behöver snabb KUB-tid (du får ju välja var du vill göra det enligt vårdval stockholm) så brukar både Ultragyn och Ultraljudsbarnmorskorna ha akuttider. Lycka till!
    Det mest akuta är ju blodprovet som kan göras på vilken drop-in-provtagning som helst. Men det krävs förstås remiss för att få ta det.
    MCT; en sak slår mig - kan man ens göra KUB på tvillingar?? Är det inte bara NUPP som gäller då? Det är ju omöjligt att säga VILKEN tvilling som orsakar de blodvärden man får?
    Är så fallet så är det inte så bråttom. Men trist start med BM...

Alicia
  • Mmmbop

Så här står det i prislistan på MamaMia

KUB ultraljud, 1600:-
    KUB Duplex (tvillingar), 2000:-

Så man får anta att det går.

Om jag förstått rätt så är provet man tar hcg-nivån. Som i kombination med mammans ålder och vätskespaltens tjocklek som avgör och de kanske har data för tvilling-hcg lagrat?

• Alicia 72
    Mmmbop skrev 2011-08-11 21:15:55 följande:

Så här står det i prislistan på MamaMia

KUB ultraljud, 1600:-
    KUB Duplex (tvillingar), 2000:-

Så man får anta att det går.

Om jag förstått rätt så är provet man tar hcg-nivån. Som i kombination med mammans ålder och vätskespaltens tjocklek som avgör och de kanske har data för tvilling-hcg lagrat?

Man mäter beta-hCG och moderkakshormonet PAPP-A. Antar som du säger att det då finns en "skala" för tvillingar att gå efter. Men förstår fortfarande inte hur man kan särskilja vilken tvilling som eventuellt har en förhöjd risk för DS. Det är ju inte alltid enbart NUPPen visar något.

Hittade info om att att blodprovet bör tas omkring 10-11 fulla grav-veckor för att ge säkrast resultat så om jag vore MCT skulle jag ringa och se om de kan fixa remiss per telefon.

Alicia
  • Sir Bubbalots mamma

Oj va ni skriver!

Grattis missT

Sugarrush skönt att de släppte! Har legat halva kvällen me förvärkar här jag med! Börjat att släpps nu efter vila, 2 panodil å värmekudde på magen! Visst e de lite läskigt!!?

Mct trist att du inte hade en bra inskrivning! Hoppas hon e bättre nästa gång'

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma