• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • MCT79

Godmorgon tjejer! (yikes!)

Idag har jag tid för NUPP/KUB... vi har velat en massa om hur vi ska göra över helgen... men vi sa att vi gör det och om riskernabedömningen för att något är fel är större än risken för missfall så går vi vidare med fostervattenprov.
    Enligt Ultragyn på Odenplan har de en missfallsrisk på 04-06%

Vi har vänt en del på siffrorna när vi pratat.... om du får risken 1/60...så har du fortfarande 98,75% chans att absolut ingenting är fel... Då låter det plötsligt mindre...

Oh well.. Vi lär nog inte få några risksiffror idag eftersom blodproverna tog i fredags. De är nog inte klara ännu.

Leaeva, hur har du det i "din värld" ? Trist?

Gravid igen, tvillingar! Chock!
  • Bellas7

MCT japp trist. Men 21 fulla veckor idag så sakta framåt. Men tiden går långsamt när man ligger och räknar sammandragningar.

Håller tummarna att det går bra, tror du får viss bedömning/siffror idag. För de vet ändå inte vilka siffror från blodet kommer från vilken tvilling. Men som sht det kommer gå bra så inga problem. :)

• Alicia 72
    MCT79 skrev 2011-08-22 05:11:16 följande:

Idag har jag tid för NUPP/KUB... vi har velat en massa om hur vi ska göra över helgen... men vi sa att vi gör det och om riskernabedömningen för att något är fel är större än risken för missfall så går vi vidare med fostervattenprov.

Vi har vänt en del på siffrorna när vi pratat.... om du får risken 1/60...så har du fortfarande 98,75% chans att absolut ingenting är fel... Då låter det plötsligt mindre...

Oh well.. Vi lär nog inte få några risksiffror idag eftersom blodproverna tog i fredags. De är nog inte klara ännu.

Det kommer gå jättebra!

En fråga jag tänkt lite på; hur gör man KUB med tvillingar? NUPPen förstår jag men hur kan de avgöra VILKEN av tvillingarna som eventuellt resulterar i ett sämre blodprovsresultat? Hur kan de få varsin KUB-risk?

//Alicia
  • sugarrush
    MCT79 skrev 2011-08-22 05:11:16 följande:

Åh, lycka till MCT! Tror nog att ni får fina siffror på era småttingar.
    Vi gjorde ju också KUB, jag resonerade så att jag inte tänkte göra abort om något var lite fel, däremot så hade jag kunnat förbereda mig på ett barn som var lite "annorlunda" redan innan det föddes om det nu hade visat sig ha DS. Jag hade resonerat precis likadant, att om riskbedömningen är större än mf-risken så går vi vidare med ytterligare prov. Men det behövdes inte, och det tror jag inte kommer behövas för er heller.
    Kram!

Leaeva: kan du sitta upp och pyssla med något, eller är det bara liggläge som gäller för dig? Tycker så synd om dig. Jättekram!
    Fjärde gången gillt?
  • Bellas7

Sugar jag halvsitter upp i sängen men det är allt. Jag tittar på tv och läser bok mycket familjeliv blir det. Har folk här som hälsar på. Tja tiden går ganska sakta men vecka 21 fulla idag och 48 dagar tills mitt första mål vecka 28+
    Trist men nödvändigt känner jag. Den 1 sep har jag tapp kontroll igen och hoppas att jag slipper åka in innan. Ser allt bra ut då kommer jag nog slappna av lite tror jag. Jag är ju livrädd att de ska komma innan de har någon chans att räddas. Så de närmaste 21 dagarna är livsviktigt. Och tänker jag så, så känns det bättre :)

• MCT79
    Alicia 72 skrev 2011-08-22 09:00:49 följande:
    Det kommer gå jättebra!

En fråga jag tänkt lite på; hur gör man KUB med tvillingar? NUPPen förstår jag men hur kan de avgöra VILKEN av tvillingarna som eventuellt resulterar i ett sämre blodprovsresultat? Hur kan de få varsin KUB-risk?

//Alicia
    Blodprovet delas på 2, så det går inte att säga VILKEN tvilling som har det förhöjda värdet utan blodprovet i kombination med min ålder och nackspalten kommer att ge ett högre riskvärde på en tvilling... men det betyder inte att det är den tvillingen det är något galet med. kan lika gärna vara den andra. Därför måste man alltid göra fostervattenprov på båda för att få diagnos.

Nu var inte mina blodprover klara, vilket jag misstänkte så jag fick inga siffror mer än att nackspalten var 1,7 resp 1,9 mm vilket var jättebra tydligen.
    Gravid igen, tvillingar! Chock!
  • Alicia 72
    MCT79 skrev 2011-08-22 13:09:02 följande:
    Blodprovet delas på 2, så det går inte att säga VILKEN tvilling som har det förhöjda värdet utan blodprovet i kombination med min ålder och nackspalten kommer att ge ett högre riskvärde på en tvilling... men det betyder inte att det är den tvillingen det är något galet med. kan lika gärna vara den andra. Därför måste man alltid göra fostervattenprov på båda för att få diagnos.

Nu var inte mina blodprover klara, vilket jag misstänkte så jag fick inga siffror mer än att nackspalten var 1,7 resp 1,9 mm vilket var jättebra tydligen.
    Vad bra! vad jag förstått så kan ibland blodprover vara lite missvisande av olika anledningar. Det som är viktigare är just NUPPen! Så grattis!!

Alicia
  • sugarrush
    MCT79 skrev 2011-08-22 13:09:02 följande:
    Låter som jättebra värden, i mina amatör-öron iallafall. Tror jag hade ungefär samma eller kanske till och med lite mer än så, men fick ändå risk på 9000 någonting. Kanon!  
    Fjärde gången gillt?
  • Mmmbop

Jag har också fått finfina värden på mitt KUB idag och Mini levde loppan därinne =) Nackspalten låg på 1,4 mm och jag fick ett värde på 1:11114!!

Sååå skönt!!

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma