• sofy

Plus igen efter mf/ma

sugarrush skrev 2010-09-16 18:08:00 följande:
    Tråkigt att du känner så. Jag kände väl lite likadant när allt gick som smort, utan blödningar och sådär, och skrev inte så mycket här på ett tag. Men jag visste att andra behövde tråden, och jag försökte peppa dem så gott jag kunde, även om jag inte var super-aktiv eller i behov av stöd själv.

När jag har varit lite orolig över mina blödningar de senaste dagarna så har det känts väldigt skönt att kunna lufta sin oro i ett forum som detta. På något sätt har det hjälpt mig väldigt mycket, för jag har sett forumen här som både uppmuntran, men också stöd och pepp när man behöver det. Jag kan bara tala för mig själv, men jag KAN inte åka in till ett sjukhus där jag befinner mig för jag har inte 2500 dollar, och därför har stödet jag fått genom forumet varit guld värt, jag känner mig mycket mindre orolig.

Beklagar om du tyckt det varit jobbigt.
    Ja alltså, jag tycker faktiskt också de är en tråd där man ska kunna ventilera sig om problem man har, eller om man är orolig. Ibland kan de dock bli lite mycke MF snack och jag tycker som Mabaja där, man väntar barn inte MF - förrän motsatsen isåfall är bevisad. (Vilket vi hoppas INGEN ska få gå igenom - igen)

Jag va skitorolig i början, men ju mer tiden gick så har jag lugnat ner mig lite. Jag åkte in i torsdags pga störtblödning, för o få veta för min egen skull för att sitta hemma och undra hade inte hjälpt. Och jag känner fortfarande att jag inte orkar oroa mig hela tiden, inte ens när jag ser bruna flytningar - för de verkar "tillhöra" min graviditet änsålänge. Går de snett senare så ja, då får jag ta de då. Men man ska faktist inte ta ut någe i förskott egentligen, för de e så många härinne som blödit osv o som de ändå GÅR bra för. Men vi e ju nåra härinne som e mer "nygravida" än andra och vi är nog mer oroliga pga det. Jag tror de lugnar ner sig me tiden också för dom flesta av oss. Dom som va nygravida som nu är halvvägs eller längre va exakt lika nojjiga som oss, jag har läst från början, haha ;) Så de är absolut inge fel att vara orolig. Vare sig man är orolig för sig själv hemma, eller om man skriver de här. Självklart hjälper de inte o va orolig, men då är de väl ändå bättre o kunna skriva av sig o få stöd än att ligga hemma och va ledsen. Så tycker iallafall JAG.

Tråkigt om folk känner att de är jobbigt men vad annars är ett forum till för, speciellt en fortsättningstråd för oss som haft flera MF/MA?!

Kram på dig vännen!
  • sofy
    Mamma till W skrev 2010-09-16 18:19:19 följande:
    jo men du har ju själv tagit upp det en gång och du är utomlands, det är förståeligt att man är orolig och istället för att slänga ut 2500 dollar så vill man ventilera lite. Är man här hemma kan man ju ta upp ämnet och sen åka in till akuten så har man ett svar.

Det jag tycker är jobbigt är att missfallspratet har tagit lite väl överhand då det är enda ämnet i stort sett som tas upp numera. Därav att jag vill ta ett steg tillbaka!

Ja visst att jag snart är i mål, men som jag skrev tidigare, min graviditet har varit en blödande och har nu 8 ul/vul i ryggsäcken. Samtidigt ska man ju glädjas åt att man är gravid, vilket jag inte känner att man gör i den här tråden.
    Jag kan absolut hålla me dig om att MF tagit överhanden dom senaste dagarna.

Men att säga att man inte glädjs åt att man är gravid är fel, enligt mig. SJÄLVKLART är man glad över det, MEN eftersom vi alla har en historia med MF/MA (vissa fler gånger än andra, dock ändå lika smärtsamt) så har man nog ännu svårare att förstå att en blödning KAN vara ok, för att de dom andra gångerna INTE varit bra me blödning utan då slutat i MF osv. De är väl en självklarhet att de oroar folk? De är ju inget man bara kan skaka av sig o gå vidare. Sen tycker jag självklart att om man nu är så orolig och undrar så åker man in, absolut. Men om vissa väljer att inte göra de så vad ska man göra? Vi kan ju inte tvinga någon, bara råda dom till saker. Och då blir väl ventilationen här på forumet.

Och som sagt, de har oroat andra tidigare i tråden också har ja sett, vare sig de är blödningar, växtvärk eller avsaknande av symptom - så har ALLA nygravida härinne varit oroliga och trott ngt är fel.

Nu är du snart i mål - stort grattis till dig/er som snart har ert lilla pyre hos er! Vi alla önskar vi är där en dag. Men tills den dagen vi andra känner oss helt ok me att de är som de är me blödningar osv, så måste man ju kunna skriva här?

Jaja, nu ska jag sluta gnälla.

Lycka till framöver om du inte hänger kvar här!
  • sofy
    sugarrush skrev 2010-09-16 18:29:05 följande:
    Tror att Sofy har rätt (igen! ) i att vi alla har varit oroliga i början. Och det är ingen rolig tid direkt, när man upplevt ett eller flera missfall innan... Jag längtar verkligen till 17 oktober, då vecka 12 passerats för mig! Då ska jag baka en tårta! Men nästa milstolpe är inskrivning och VUL nästa vecka, sedan ska vi börja berätta för familjerna!
    Hahaha ;) Rätt o rätt. De e bara ett konstaterade att de varit så.

Nej den första tiden är hemsk när man varit me om de här innan, om man inte varit de trorja inte de hade tagit upp ens liv och graviditet på samma sätt som de tyvärr gör nu. Då vet man ju inget annat liksom, men de e inte heller FEL o oroa sig, alla fungerar vi olika och de e bara respektera det. Är man på ett öppet forum får man göra så, respektera folks olika åsikter och hur folk agerar/fungerar i olika situationer.
  • sofy
    sugarrush skrev 2010-09-16 18:59:06 följande:
    På något sätt känns det mer avslappnat den här gången tycker jag.
    Första gången var vi såååå himla uppspelta och varje samtal vi hade inkluderade graviditeten på något sätt. Den här gången har det inte varit lika mycket "WOW" eftersom vi varit med om det tidigare, nu har det mer varit  "jaja, det var ju kul att vi blev gravida snabbt igen, hoppas det går bättre nu".
    På ett sätt saknar jag den där wow-känslan, men på ett annat sätt är det skönt att kunna tänka på annat; tiden går ju så mycket fortare då och så oroar man sig inte lika mycket.. Jag var mycket mer orolig första gången vi var gravida än vad jag varit nu. (Men hade jag haft mycket bruna flytningar och blod nu så hade jag ju blivit dö-orolig, då hade jag köpt en ny flygbiljett hem och gjort VUL!)
    Jaa, visst dom första veckorna va väl mest kantade av oro och funderingar. För mig för att jag aldrig gått långt innan och då inte heller "vetat" hur de "ska" kännas osv.

Men nu - nä. Jag är mer "jaja.." än vad jag va innan. Orkar inte lägga all min vakna tid på att va orolig för att jag kanske imorron börjar blöda o de går åt skogen, om du förstår. De som händer de gör de, vare sig ja vill eller inte. Så man ska passa på o njuta sålänge de varar.

De är självklart man blir orolig om man ser blod osv, vare sig de är nu eller om 20 veckor. Och de är OK att ventilera sig här, även om jag själv inte skriver överdrivet mycke nuförtiden. Vet liksom inte va ja ska skriva, haha. Händer ju inte speciellt mycke nu heller som ja kan skriva om, kanske samma för dig?

Du är hemma igen på lör va? Eller ere sön? Blir de VUL då eller väntar du tills tis?
  • sofy
    rontgensyrran skrev 2010-09-16 19:23:33 följande:
    Åhh ny vagn! Vad blev det för nån? Jag köpte en begagnad brio happy, så dock helt ny ut! Tror jag kommer att bli kanonnöjd med den, den står där inne i det blivande barnrummet. Känns rätt för mig när jag går förbi och tittar på den, är nöjd med mitt köp :)

Är så sugen på att fixa upp spjälsängen, sätta upp hylla och fixa med tavlor, sy lite gardiner och tvätta sängkläder och lägga dit osv....vill bara se hur fint och mysigt det blir i rummet. Jag är otålig som få.

Tänk att 3 månader är egentligen ingenting! Tänk så fort månaderna går till jul alltid, de kommer ju gå minst lika fort nu med våra bebisar i magen :)
    Hahaha, jag vill börja boa nu - e de normalt eller? ;) V 9! Hahaha! Så sjukt otålig. Men förhoppningsvis tickar tiden på liiite mer snart så man iallafall kan köpa nånting litet o gulligt, typ en body! ;D Vet redan va ja vill ha för vagn, spjälsäng osv.. Hade ja fått bestämma hade ja fixat allting nu hahaha!

Men rom byggdes ju inte på en dag, så ja får glatt ge mig till tåls.. Drömmer
  • sofy
    sugarrush skrev 2010-09-16 19:31:56 följande:
    Nej, det har inte hänt så mycket här heller, haha. Lite symptom som kommer och går typ, jag har dock känt mig gravid hela tiden och det är ju jättehärligt. Den enda dramatiken var de bruna flytningarna som kom, men sedan jag vilat nu har det ju lugnat ner sig, vilket känns väldigt skönt.

Om jag fortfarande känner mig gravid och det inte kommer mer brunt så väntar jag nog till på tisdag. Det är ju ändå bara två dagars skillnad. Men känner jag mig orolig när jag kommer hem på söndag morgon kommer jag åka till akuten för att göra ett VUL.

Men fan, nu börjar jag bli otålig här! Vill ut och shoppa!
    Haha jaa, och de e ingen idé o dokumentera dom heeela tiden ;) De e ju typ samma!

Jaa, men de kanske känns bättre bara du kommer hem o känner att du KAN åka in om du vill de..

Mmmm förstår de! Vill också gå i en sån butik. Vill ha nåra snygga gråa mjukisar som ja kan flänga runt i me långa linnen, men hittar ingenting här! Kanske får dra oss till NY o leta haha ;)
  • sofy
    sugarrush skrev 2010-09-16 19:49:23 följande:
    Vi funderar ju på att ta en långhelg hit i december och handla julklappar... då är det ju en bra tid att handla gravidkläder också, då är jag typ i vecka 20 och kläderna är säkerligen lite trånga här och där!
    Häng med vetja
    Hahaha jaa why not! Men de e ju SÅ dyrt me hotell! Grr. Flygstol är ju överkomligt iallafall! Mamma hade en vän i NY men hon flyttade tyvärr till LA :( Buu!
  • sofy
    Muffe80 skrev 2010-09-16 20:40:11 följande:

Oj här har det hänt saker under de timmar man varit borta från FL. Verkligen.

Ja, för att stilla er allas funderingar och tjat så tog jag ett grav.test och jag visste vad det skulle visa, supersuperstarka streck. Men det är inget alls jag lägger vikt på som Sofy och många andra säger kommer det ta tid innan det går ner om det är MF. Så var det sist.

Tråkigt att en del av er tycler det är mycket missfallssnack och det är väl mitt fel antar jag? det är ju mest jag som har dessa blödningar nu och ni här inne har varit gula värda att få prata av sig med efersom jag envisas med att inte belasta vården och vill bli illa bemött av dem igen. Tack alla ni som har stöttat.

Eftersom det verkar som att denna tråd endast ska innehålla barnvagnssnack och så vidare för de som kanske kommit lite längre än oss som ligger kvar innan de där 12 veckorna så kommer jag inte skriva så mycket här inne längre.

kanske uppdaterar jag er när jag vet lite mer, men istället för att jag ska skriva av mig av mina problem hela tiden lmnar jag nu plats åt er andra supergravida istället.

Tack å hej för tillfället!

kram på er

Jag tror inte någon speciell person ska ta på sig skulden för allt MF snack.

Vi kanske helt enkelt får starta en egen tråd för oss "nygravida efter ma/mf" så vi kan ventilera oss där om de är ngt? Så kan vi ju hänga här också när tiden gått o vi kommit förbi de allra värsta? För prata av sig ska man få göra!

Stanna kvar Muffe!
  • sofy
    kajsalisa skrev 2010-09-16 20:42:33 följande:
    Hallå tjejer. På väg hem från jobbet. Vilken dag. Pust! När jag skulle försöka läsa ifatt så ser jag att det har bråkats i tråden idag så jag hoppar helt enkelt över att läsa det ni skrivit idag. Hoppas hur som helst att ni som har haft problem med blödningar mår bättre. Jag tänker på er! Kram!
    Såhär sent? Va jobbar du me? Stackare!

Nja, bråkats och bråkats. Mer missförstånd kanske, och lite irriterad ton. Tråkigt men de får väl va såna dagar också me alla gravhormoner o sånt som spökar, haha ;)

Kram på dig!
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma