• sofy

Plus igen efter mf/ma

Muffe80 skrev 2010-09-28 15:50:12 följande:
    Sushi i matväg är det enda jag vill ha men jag kommer inte åt nåååååågon
    Jag också! De blir de ikväll om ja mår bättre :) Skönt o ha sushi överallt haha! ;D
  • sofy
    Pancakes skrev 2010-09-28 16:05:30 följande:
    Oj, det var tidigt. Häftigt att se den växa så där. När jag ringde till ena kliniken igår så sa de att jag inte fick göra tidigt VUL där om det inte var några särskilda problem jag hade. Det tyckte jag skulle vänta till RUL i vecka 18. Så jag ringde till ett annat ställe och där var de mer förstående och sa att jag kunde komma in i vecka 9 för att stilla min oro eftersom jag haft MA tidigare. Men det kostar 500 kr. Fast det är det värt.
    Ja, de e min MF läkare som haft den största kollen på mig. Hon e kanon! Finns på Ultragyn vid Odenplan! Ska dit nästa fredag också för en sista koll innan RUL i november :) Och de går ju på högkostnadskortet, så 900 kr är allt man behöver betala sen äre ju gratis 1 år. 320 kr för ett besök, så knappt 3 besök behöver du gå för o komma upp i de :)
  • sofy
    Pancakes skrev 2010-09-28 16:18:25 följande:
    Aha, jag har ju också högkostnadskort sen missfallet. Kanske ska ringa till Ultragyn istället då så kanske man får tidigare. Det var på Oktaviaklinken jag gick när jag fick missfall och de nekade mig nu att komma dit. Har nu bokat på Mama Mia istället och det kostar 500 kr men det tror jag inte går på högkostnadskortet.

Eller är det nån vits att få komma på VUL innan vecka 9? Vill inte komma för tidigt så att det finns möjlighet att de inte kan se hjärtat slå.
    Min läkare sa att helst efter 7+, då ska man se o då syns embryot också. Dock liiitet men de syns! :D Så du kan ju boka tills 7+2 eller någe sånt?

Jag har Eva Hardmeier och Ragnhild Hjertberg, dom e kanon!! Ring dit du!
  • sofy
    Pancakes skrev 2010-09-28 16:21:05 följande:
    Hmm, det går nog inte att ringa själv och boka. Så här står det på Ultragyns hemsida:

Vi önskar remiss från behandlande läkare eller mödravårdscentral för ultraljud, moderkaksprov och fostervattensprov.

I enlighet med det fria vårdvalet i Stockholms läns landsting är det kvinnan själv som avgör vart en remiss ska skickas, oavsett vilken mödravårdsenhet hon är inskriven på.

www.ultragyn.se/Tidsbestaellning.htm

Kolla där :) Och ring på telefontiden o berätta hur de ligger till. Dom har MVC o såna Ultraljud på våning 8, på våning 9 har dom läkare + VUL :) Där jag gjort mina hittils, nästa gång blir dock på våning 8.
  • sofy
    mallanis skrev 2010-09-28 16:37:48 följande:
    Går besök på högkostnadskortet trodde det bara var mediciner?
    Läkarbesök betalar man själv upp till 900 kr, sen får man frikort 1 år från den dagen man började stämpla. Högkostnadsskyddet på läkemedel går in på 1800 kr, men påväg dit betalar man 25%, sen 50% osv tills man är uppe i de fulla beloppet o då äre gratis.
  • sofy
    färnik skrev 2010-09-28 19:00:32 följande:
    Muntorrhet, gaser och trööög mage. Har den där rastlösheten också, men den har jag skyllt på lergiganen?

Vad har du fått för mer medeciner än lergigan och primperan?
    Ja, muntorrhet också ;) Haha usch! Men icke trög mage, de hjälper ju primperanen mot.. (?) Nä, rastlösheten (akatisi) är biverkning av primperanet.. känner mig ba lugn på lergigan.. Hm! Jobbigt är de iallafall, så försöker undvika den men då mår ja ju som ett ruttet äpple istället.

Zofran fick ja utifall.. Så zofran, lergigan, lergigan comp + primperan.

Lergigan 25 mg x 2 st till natten.
    Lergigan comp 3 x 3 om dagen.
    Primperan supp 20 mg, 1 x 3 om dagen
    Zofran 4 mg - endast om ovanstående inte fungerar.
  • sofy
    färnik skrev 2010-09-28 19:38:24 följande:
    Jäklar vad medeciner!!! Flört

Jag har bara fått lergigan comp 1*3 + Primperan supp 1*3, fast jag tom legat inne flera dagar med dropp för mina kräkningar. Fasen vad det är olika från läkare till läkare vad de anser är lämpligt... Enligt läkarna här är det jag har max vad jag kan få ta?!
    Haha ursäkta men.. VA?!? Lergigan comp bara 3 st om dagen? Man kan gå upp i maxdos på dom o hon skrattade när ja sa att läkaren som skrev ut lergigan ordinerade 2-3 st om dagen, alldeles för lite säger hon. ÖKA! Du kan äta 10 st om dagen!! Så ja käkar 3 morron, 3 lunch o 3 kväll. Sen har ja en extra om de behövs liksom. Lergigan (vanliga) tar ja 2 till natten för o kunna sova o för dom e bättre än comp tyckte hon, primperan maxdos går ja ju på nu precis som du, 1 x 3 suppar, o zofran som sagt vb. Försöker dock hålla mig ifrån zofran men dom andra fungerar om ja tar dom som ja SKA, o inte som igår när ja struntade i heeela kvällsdosen.

Men för guds skull.. du kan utan tvekan gå upp på dina comp, de e ingen fara alls sa hon o dom provar lergigan, lergigan comp + primperan först i MAXDOSER o om de inte fungrerar provar man helt andra mediciner. Inga problem alls o hon va så himla förstående!
  • sofy

När avtog den värsta tröttheten för er som är längre gångna? Vore gött o bli pigg snart :)

• sofy
    färnik skrev 2010-09-29 11:49:06 följande:
    Jag får kolla med lergigan compen. Vill dock inte ta allt för många eftersom jag får en hel del biverkningar redan av den låga dosen... Obestämd Det vore skönt att må bättre, men jag klarar mig ändå rätt bra nu, spyr bara 5-10ggr/dygn och det är väldigt lite mot hyur det har varit...

Zofran ville de inte skriva ut här, oavsett hur dåligt man mår, då tar de hellre in en och ger dropp regelbundet, för de ansåg inte att den var säker för bebis?
    Jag känner ingenting av compen, alls. Inte ens så höga doser, på vanliga lergigan känner ja mig bara bakis dan efter när ja vaknar i nån timme eller två. Och på primperan som ja skrev innan, jobbigt rastlös o ångest.

Primperan är Klass C, så den är "inte heller bra för bebisen" - om man ska se de så.

Återigen verkar de va väldigt olika för hur dom skriver ut mediciner osv beroende på var man bor..
  • sofy
    Pancakes;

En läkare jag va hos på VUL i 7+5 sa att om man ser hjärtaktivitet och ett embryo/foster i rätt storlek för den veckan man är i så sjunker missfallsrisken till 1-2% - de är som att ha passerat v 12 enligt honom. Däremot sa han att om man ser hjärtaktivitet men för litet foster så kan de gå fel senare, eftersom de inte växt som de ska. Precis som de va för Smålandsjänta. De kan dock variera lite när dom e så små för de e svårt o mäta men ja, de va hans ord :)
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma