• sofy

Plus igen efter mf/ma

sugarrush skrev 2010-09-17 14:33:26 följande:
    Godmorgon mina vänner!

Happiness: Mycket klokt skrivet. Jag håller med om allt.

Sofy: Fasen vad det låter JOBBIGT! Förstår om du inte är så sugen på att åka in och få dropp, men om det fortsätter (trots lergiganet) har du nog inget val, tyvärr... Jag blir jätteglad av att höra att du ändå känner dig så enormt tacksam över graviditeten; att du orkar tänka positivt trots att du mår så himla kasst just nu. Men vet du, jag har läst att vecka 9 (där du är nu) är den vecka då man har allra mest hormon, sedan börjar det går ner. Så förhoppningsvis blir det bättre efter den hör veckan.

Ego: IDAG är jag på 7+5! Såhär långt kom jag aldrig i min förra graviditet (då fick jag mf på 7+4)!
    Yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes YES!
    De är ingen höjdare o spy, men de trorja inte nån tycker?! ;) Haha. Fast ändå, som min BM sagt till mig så e de ju bra iallafall :) Så jag får se de från den ljusa sidan o stå ut några veckor till, i slutändan ere ju helt klart värt de. Och sen finns de ju faktist dom som har de MYCKET värre än mig, typ färnevik. Fast idag har ja bara spytt skum o galla typ, finns ju ingenting mer o spy eftersom allt redan kommit upp. Men just nu e de helt ok, jag känner av de men inte lika mycke som innan. Tog lergigan för ett par timmar sen, dåsig blir man men de e ja ju annars också så äeh :) Ganska skönt.

Åhåå, vart har du läst de? Har jag nog missat ;D Haha.

GRAATTIS till 7+5! :D Hur mår du annars?
  • sofy
    Happiness;

Haha, yep i remember ;) De kanske är så! Finns ju dom som har de värre så ja ska inte klaga för mycke, de e ju bra också. Men me tanke på mitt toklåga blodtryck (idag 82/54 när ja mätte..) så känns de skitjobbigt. De blir kolsvart för ögonen, ja kan ramla ihop o så illamående på de. Mer obehagligt än jobbigt kanske. Men just nu hjälper lergiganet helt ok, fortfarande lite illamående men inte lika starkt.

Ang struma, jag kan ha svårare o andas ibland när ja ligger i sängen me en kudde, de liksom trycker eller hur man ska förklara. Men de har ja lärt mig leva me nu, för om ja somnar så brukar ja vakna av att ja kippar efter luft, så ja sover alltid på sidan ;) Får se hur de går senare i grav bara, haha!

Biopsin, hmm.. De gjorde nog inte ont, eller ja gillar ju nålar o sånt haha (jag vet, de låter inte helt friskt.. därför ja pluggar till sjuksyrra haha) men ja tänkte inte på de, mer obehagligt? Sen va man knallröd på halsen o lite svullen. Men de e inge o oroa sig för :) Supertunn nål! Kommer gå kanon!
  • sofy
    Happiness skrev 2010-09-17 16:13:31 följande:
    Sofy: men herregud vilket lågt blodtryck. Kollade dom det idag? vad sa dom om det? Detta måste jag google på lite. jag menar är det inte farligt på rikigt med så lågt? Tänker på hjärtat.

Haha nä nu måste de lägga in dig för observation.....
    Jag tog de på apoteket när ja pallrade mig dit, ligger precis bredvid här, nåra hundrameter men ja tog bilen, orkade inte gå. Så svartnade de för ögonen framför disken o ja "föll" ihop o satte mig ner typ, benen bar inte. Så då tog dom de där o då visade de det. Jag brukar ha 110/75 i vanliga fall, nu under grav låg ja på 96/65 o sen någe liknande gången efter. Men idag toklågt. Snart e jag bradykard, haha. Ingen höjdare o inge bra. Men de e väl pga både grav + att ja inte fått behålla ngt, så förhoppningsvis går de upp liite snart. När ja kräks o hänger över toan kämpar kroppen kan ja säga, de e nog de som gör de så obehagligt allting.

Nänää, ingen observation här inte.. :)
  • sofy

Hej tjejer!

Sugarrush; VÄLKOMMEN HEM! :D VUL imorn, fasen va spännande!!

Längtan; Välkommen hem du också! :) VUL kommer gå bra. Jag har haft en störtblödning me klumpar när du va borta, men de va ingen fara alls. Sen bruna flytningar ibland, fortfarande ingen fara. Tappen som jävlas.

Muffe; Jag äter knappt nånting. Något glas mjölk blir de väl, men de mesta kommer upp, ibland får ja behålla lite. Bebisen tar de den ska ha så de e ingen fara, som andra skrivit innan ;) Käka någe vitaminer så slipper du oroa dig, o ät frukt/grönsaker. Ja får i mig melon, gurka o sånt lätt, o vätska i också - super!

Happiness; Jo, jag vet inte riktigt.. Dom är ok, men jag är ändå smått illamående, ingen aptit at all och kräks på morronen iallafall, trots tablett innan jag somnar, o sen när jag gått upp på morronen. Så 2 ggr om dagen.

Annars.. jag är så jävla trött! Sover sover o sover. Känns som livet är en enda dimma. V 10 i övermorrn, jisses!

Nä nu måste ja ta tag i plugget, har en hemtenta som ska in i slutet av veckan + en stor tenta om 1,5 vecka, gah! Jag ligger lite efter pga hur jag mått.

• sofy
    Muffe80 skrev 2010-09-20 13:39:57 följande:
    sofy - stackare! Känner igen de där med att världen är som en dimma... haha, det är ju sjukt. Jag bryr mig inte om ngt annat än att komma hem till sängen och vila. sambon tycker väl jag är skitråkig men vad ska man göra?

Vad trist att tabletterna inte hjälper superbra...

Trodde du fick i dig mer mat än mig, men så är inte fallet alltså. Jag vet att alla säger att bebisen tar vad den ska, men om jag inte har ngt "förråd" med B-vitamin eller vad det nu är då.... då kanske bebisen föds med en skada?
    Det är ju nu allt viktigt skapas liksom....
    Haha nä man är inge vidare sällskap! ;) Men de blir ju bättre, så bara gilla läget.

Noo no, jag har aldrig varit stor i maten, innan grav så åt ja väl en gång om dagen, ibland två. Jag e skitdålig på o käka. Och nu me illamående och noll aptit så får ja knappt i mig nånting. Har inte heller ngt förråd sen innan, men tro mig.. De är ingen fara! Tänk på barn som föds i andra länder, där dom lever i ren svält nästan, för att hårddra det hela. Köp nån multivitamintablett för gravida och knapra i dig, så slipper du oroa dig för de. Och allt de viktiga är typ redan skapt. Nu äre bara lite finslip kvar liksom..
  • sofy

Urk! Illamående. "Glömde" tabletten imorse, eller ja - jag har sovit mestadels av dagen och därför missat den. De fick jag ju sota för nu, helt skakis och bara kräks. Tog en nu så får se om den verkar snart.

Längtan; Hoppas VUL gick bra! :)

• sofy
    Längtan; Grattis, va skönt! :)

Odd; Jag kom in lite sent så ser ju inga bilder, buhuu :(

Ego; Alltså.. ni som varit illamående eller är. Hur fan gör man? Jag har ju lergigan comp nu, som fungerar.. hm, ibland mer - ibland mindre. Jag är konstant hungrig och det illamåendet tar inte lergiganet bort, men jag har ingen aptit alls och är inte sugen på nånting. När jag ändå äter så får ja äta låååååångsamt, blir ju mätt direkt. Och sen när ja är klar efter 30-45 min så mår ja illa ändå, för magen är så "full". Eller mina misstankar är ju att de är tarmarna som arbetar långsammare och de är därför, men what to do? De blir ju en återvändsgränd? Har ni några tips så mottages de gärna :)
  • sofy
    Odetta skrev 2010-09-20 21:36:41 följande:
    Mitt enda tips är att äta OFTA och då LITE lite åt gången...i prinsip att konstant gå och småäta. Och skit i om det är nyttigt eller inte...får du ner det utan att spy är det kanon! Milkshakes brukar funka bra att smutta på...smoothies, vindruvor, sötmandel, russin....ja, sådant där smått och gott som inte luktar eller smakar allt för mycket men som ändå har bättre energivärde än gurka

Åh, jag är inte avis på dig alls....är SÅ glad att jag har kommit förbi det stadiet. Håll ut vännen, snart kommer du få må lite bättre igen (för även om det finns dem som mår illa hela graviditeten så är det inte vanligt)

***kramisar***
    Hm, kanske ska prova de då. Nu äter jag me flera timmars mellanrum, de är ingen höjdare. För jag är ju hungrig direkt efter ändå, haha. Ska åka o inhandla lite sånt där smått imorn, hoppas de fungerar!! :D Nu när ja har ätit så får ja halsbränna med sura uppstötningar. Magen e väl långsam nu i guess ;)

Nä, ja förstår de ;) O ja ångrar att ja önskade mig de här, hahaha! Fast de e helt ok, ska inte gnälla. :) Men jag trodde inte de skulle komma, har ju känt av de liksom mer som halsbränna innan fast utan sura uppstötningar, svårt o förklara. Sen spydde ja ju vissa dagar, andra inte. Men när ja kom in i v 8 så började de. Men då kanske de snart e över ocksåå ;) Går in i v 10 på ons!!

Jag vill se bilderna på fina du!
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma