• sofy

Plus igen efter mf/ma

Muffe80 skrev 2010-09-16 20:53:49 följande:
    Ja en sån tråd kanske är bättre, där man i början kan prata av sig om sin oro. Men jag ska försöka att inte skriva så mycket om ev missfall, jag ska hålla käften tills jag vet för ni kan ju faktiskt inte veta om jag har missfall eller inte, eller hur?!

Jag ber faktsikt så hemskt mycket om ursäkt!!
    Jaa, men då kan vi ju köra en sån. "Vi oroliga nygravida efter MF/MA" :) Men herregud, de e väl klart som korvspad du ska kunna skriva om du blöder, om du har ont, om du är orolig eller om du är skitglad för hjärtat pickar på! De är ett forum, här skriver man öppet. Och nej vi är inga läkare, och vi är inte på plats och vet va som händer, men vi kan stötta, ge råd och spekulera tillsammans. De är de vi är till för!

Hjärta
  • sofy
    kajsalisa skrev 2010-09-16 21:12:42 följande:
    Sofy; det blir ju tyvärr lätt missförstånd när man inte kan se ansiktsuttryck eller höra tonfall. Men nu struntar vi i det och fokuserar på att stötta varandra på ett positivt sätt istället.... Jobbar som lärare. Första lektionen åtta imorse å sen dess har det gått i ett med lektioner, möte, slagsmål mellan två killar i åttan och avrundat med föräldrarmöte. Är helt slut, men glad att dagen är över. Imorgon bär det av till Norrköping för möhippa på lördag som jag anordnat för min bästa vän. Ska bli supermys! :)
    Joo, de e ju så! :/ Men de e väl egentligen inge konstigt, samma sak överallt på internet.

Jahaa, oj. Lång dag! :/ Jisses! Att du orkar? Jag hade nog stupat innan! Ska ut på praktik i 6v i slutet av terminen, på ambulansen as usual. Och jag förstår inte alls hur ja ska orka de nu, de e 12 eller 14 timmars pass, o så kör man ju skift så man blir sliten. Men de ska väl gå de också i hope!

Ååååh va kul me möhippa!! :D Ska ni göra någe.. galet? ;) Jag hade min i maj, sjukt roligt vare! Kommer nog aldrig glömma den dagen, haha!
  • sofy
    kajsalisa skrev 2010-09-16 21:42:49 följande:
    Ambulansen låter helt klart intensivt också. Mina dagar är normalt inte såhär, som tur är. Jobbar ungefär mellan halv åtta och halv fem, så det är ok... Möhippa blir skojiga saker med fyrhjuling, prickskytte, trampolinhoppning, spa osv. Hade helt klart varit kul om man kunnat festa... ;)
    Joo de är ju de, mycke spring, tunga lyft osv också. Men vi får se, de kan man ju slippa om de krävs.

Haha ååh, gud ja vill ha möhippa igen!! Hoppas ni får de kanonkul då! :D
  • sofy

Först och främst.. Happiness; MYCKET bra skrivet! De är nog de enda jag kan skriva om ditt inlägg. De räcker så. Riktigt bra!! Hjärta

Och för de andra.. jag vaknar alltid strax efter kl 4 på morronen, PIGG! Går upp o kissar, mår illa, spyr, somnar om lite, vaknar igen runt halv 7 o spyr ännu mer. Jag har ingenting o spy upp längre, får inte behålla nånting. Inte ens vätska, de kommer också upp. Postafen hjälper inte längre. Igår va ja iväg o keka lunch me en kompis, kom hem o spydde upp de. Sen middagen. And so on. (Jag e glaaad att ja mår illa o att symptomen kommer, MEN de e jobbigt när man inte får behålla nånting, inte ens vätska som man behöver..) Tips någon? :)

• sofy
    rontgensyrran skrev 2010-09-17 08:07:58 följande:
    Käkar du Lergigan?
    Näe.. :( Provat postafen, fungerade ju i början men icke längre.. Spyr bara upp dom o allt annat.. Ska man ringa BM o fråga om de eller hur får man de?! :/
  • sofy
    Muffe80 skrev 2010-09-17 08:18:30 följande:
    Sofy, det låter jättejobbigt. Tror jag vet hur du känner dig, jag spyr kanske inte lika mycket men imorse hulkade jag länge men hade inget att spy upp, får ont i både käkar och i magen efter en stund.

Nu är jag på jobbet och drack lite saft, åt lite yoghurt och vips kom allt upp igen nyss.... usch! Det är inte roligt, MEN man mår bättre efter man spytt, något positivt

Kan du inte ringa bm och be om starkare? så sa min bm att jag skulle göra om inte postafen funkade.
    De e inge kul o spy alls. I början va de ju mer sporadiskt, lite då o då. Men nu hela tiden, o eftersom ja aldrig får behålla något så orkar man ju ingenting alls. Och jag mår inte bättre när ja spytt, haha. Mår lika illa då o måste spy igen. Nu ligger ja i sängen för om ja reser på mig så kommer ja hänga över toan än en gång denna morron..

Jo försökte få tag på henne nyss men inge svar, så lämnade meddelande o hoppas verkligen hon ringer upp snart!

Och alla dina symptom som försvunnit, hahaha. Du e rolig du! ;) Illamåendet e kvar tydligen? ;D
  • sofy
    rontgensyrran skrev 2010-09-17 08:18:59 följande:
    Läkare måste nog skriva ut det. Men jag tror man kan ringa barnmorskan och be dem fixa fram det. Tyvärr har Lergigan den förmågan att det gör än tröttare, men hellre trött än att spy eller hur? Hoppas hon kan fixa fram det till dig och att det hjälper dig. Inte kul när man inte får behålla nåt :/
    Jaa hellre trött än o spy! Men lergigan har ju kodein o efedrin i sig, hur går de ihop me graviditet när man inte ska få i sig för stora mängder koffein osv? Märkligt.

Näe, alltså om de varit som innan, illamående då o då så hade de vart ok. Men som senaste dagarna när man inte får behålla någe, ne usch :(

Ballt me v 25 förresten!! :D Grattis!
  • sofy

Nä, inge lergigan för mig :/ Hon säger att ja ska åka in till gynakuten för o få dropp. De blir en ond cirkel för kroppen när man äter, spyr upp de, dricker, spyr upp, försöker äta igen, spyr upp. Jobbigt för magen så enda sättet o bryta den onda cirkeln är o få dropp o sen kan man få lergigan.. Bläää :( Hur sugen e man på o åka in då när man inte ens orkar resa sig upp ur sängen för man spyr?

Nu börjar ja förstå hur Färnevik mår.. gah!

Förlåt för gnället! Hoppas ni e piggare :)

• sofy

Ringde min läkare direkt nu istället, och hon skrev ut lergigan comp. Så nu får min man hämta de när han e på g hemåt senare. Känns bättre o prova dom o se om de fungerar innan man åker in akut. Känns inte som de behövs än, men vore kul o få behålla ngn mat. :)

• sofy
    Happiness skrev 2010-09-17 12:17:11 följande:
    Å fy 17 Sofy. BM är nog rädd för att du börjar bli uttrorkad också...Om du åker in för dropp kan du ju få Lergigane Comp på plats. (eller Pimpriane) Finns t o m ännu starkare prep om de tycker du ska ha det.

jag har ätit 2 Lergigane Comp om dan sen v 6...sisådär. Men nu mår jag äntligen bättre och tar bara Lergiganet vid behov på kvällen. Tycker så jäkla synd om dig. gravid illamående kan man ju inte alls likna vid sjösjuka eller åksjuka. Detta är 10000  gånger värre. HELA kroppen påverkas. Jag låg och hade frossa som feber. Frös och svettades om vartannat när jag var som sämt. Låg i sängen precis hela dan. Helvete på jorden!

LYCKA TILL NU VÄNNEN!

Fick svaret idag på TSH. Korsi taket det hade dalat till 0,67 på 75 mg helt otroligt. Skönt! Men jag var hos endokrin i tisdags för dörsta gången. Läk. kände på halsen och todde det var struma. Så nu har jag fått remiss till nålpunktion. Har du struma? Har du fått svar på siffrorna? Förstår att du inte tänker så mycket på det nu när du mår kasst.
    This sucks! Och jag som ville va illamående. Haha! Jaja, de e ju bra ändå så bara le o va glad ;)

Jaa, jag ligger också bara i sängen. Orkar inte röra mig knappt för då spyr ja. Igår va ja ju iväg en sväng på dan (kände mig inte illamående.. skenet bedrar.. grr!) Men ja, så ringde min grabb o frågade va ja gjorde, ja sa att ja va o kekade lunch me en kompis, haha.. han svarade; "Va? Har du lämnat sängen? Skojar du?" Skitroligt, verkligen. ;D Men ja ser ut som ett lik, blodtrycket e inte o leka me asså, de e toooklågt nu! De är däremot värdelöst. Svimningsanfall om ja står nåra minuter.

Usch va ja gnäller! Haha. Förlåt! Tack! Och justja, uttorkad - jo lite. Jag har koll på mig själv, pluggar ju till SSK ;) Men åker inte in än, provar lergigan först. Sen lite vätska kanske.

Åh! Gud va skönt, e dom nöjda då? :) Dom trodde jag hade struma också, ser ut så o alla läkare säger att de känns så. Gjorde dock biopsi men den visade ingenting konstigt, inte UL på halsen heller. Så nä, ja har väl inte de då. Haha! ;) Hur känns de för dig, syns den? Trycker de när du ligger ner?

Inte fått provsvaren än, har inte haft en tanke på de.. Men dom tabletterna åker ju upp me allt annat liksom, kan ju inte va bra alls :( Men vad göra? Hur gjorde du?
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma