Inlägg från: sugarrush |Visa alla inlägg
  • sugarrush

Plus igen efter mf/ma

telgebo skrev 2011-02-13 21:15:12 följande:
    Japp nu är jag gravid igen, men jag är så jädra deppig nu. Känner nada symtom nu och har bälgat i mig fler än 5 koppor svart te om dagen helt ovetandes om at det är skadligt för bebisen och kommer säkert gå samma öde till mötes igen. Förlåt förlåt för satt jag är en sur jädra pessimistisk idiot som drar ner stämningen här i tråden, men jag är ett nervvrak och vågar inte göra nåt känner jag. Fy, varför utsätter jag mig för detta, stressar upp kroppen frivilligt med denna extrema oro och rädsla.
    Gumman! Jag vet precis hur jobbigt det är eftersom jag är mitt i det själv. Eller, det har faktiskt blivit klart bättre de sista två veckorna när jag känt mer och mer symptom, men vecka 4-5 var jag verkligen supernere. Kunde inte se hur det skulle kunna gå bra den här gången. Fan, jag ångrade nästan att jag blivit gravid igen vissa dagar, för jag var så säker på att det skulle bli mf igen och då hade jag hellre inte blivit gravid alls... men sånt får man ju inte säga liksom.

Men, tiden har faktiskt gått förhållandevis fort fram tills nu, och det gör den förhoppningsvis för dig också. Känner man mycket symptom så är det liksom lättare att slappna av. Jag har inte mått så illa i någon graviditet som nu, och det har varit underbart, faktiskt, även om det varit omöjligt att jobba vissa dagar.

Jag går hos en psykolog och hon gav mig tipset att hålla mig sysselsatt, för att klara av den här tiden. Försök fokusera på dig själv nu, gör saker som gör dig glad, träffa vänner, promenera, se roliga filmer, vad som helst. Men sitt inte hemma och grubbla bara. Tänk på dig själv och var SNÄLL mot dig själv, och försök att inte tänka för mkt på bebisen i magen. När de 12 första veckorna gått, DÅ kan du börja tänka mer på bebisen! Det är ju ingen brådska, då har du förmodligen ändå minst 25 veckor kvar att förbereda, planera och drömma om bebisen.
    Och du, boka in några tidiga VUL om du känner dig orolig. Det är INTE värt att gå omkring och må dåligt och vara nervös. Ta hand om dig själv och se till att må bra!
    Fjärde gången gillt?
  • sugarrush
    Smålands jänta i storstaden skrev 2011-02-14 16:22:16 följande:
    Sådär ja, nu kan jag fortsätta om besöket på huddinge, efter ctg fick vi träffa läkaren, klämde och kände och kollade sen med UL. Kollade läääääänge med dopplern tillslut frågade hon om vi undrade vad hon kollade; jo tack det undrar vi! Då visade hon med dopplern att här är ett huvud, flyttade dopplern till andra sidan magen och säger här är ett huvud, här är ett hjärta, flyttar dopplern och säger här är ett hjärta till!!! VA!? det är inte sant!? Hur skulle de kunna missa ett foster så länge med tanke på alla ul vi gjort!? 37+1 känns så himla sen att få veta att man väntar tvillingar!

Iaf så lämnar hon oss på rummet i ca 10 min, helt chockade, för att hämta en annan läkare som verkligen hade koll på maskinen. Läkaren kommer in och kollar och säger här är huvudET och här är rumpAN. Det är 1 bebis inte två! Han förklarade det hela med att när hon bytte sida vred hon på dopplern på något sätt så hon fick in hjärtat från båda hållen, fattar inte riktigt men TACK snälla för att det bara är 1, inget fel på att vänta två men liiite sent att få veta det nu tycker jag!

Hjärtformad livmoder sa han oxå, ja sned och bucklig är den iaf! Ingen fara på taket med det, bebisens hjärta såg bra ut och inga fel hittades. Nu är mamma lugn igen, TUL imorgon för att se hur stor denna pojk är! Puhhhh det var dagens!
    Helt galet ju! Förstår att ni blev riktigt chockade!
    Skönt att det bara var en därinne till slut, när det var det var beredda på. Ibland blir man bra förvånad över läkarna, när man råkar stöta på någon okunnig..

Förrresten, varför inte ta och fira din fina hjärt-livmoder idag på alla hjärtans dag?!?!
    Fjärde gången gillt?
  • sugarrush
    Evve81 skrev 2011-02-14 19:09:44 följande:
    Småland: Herregud vilken chock! Har ju varit lite sent att få veta det nu

Jag ska på meandi klädparty på torsdag och jag har hittat en SÅ FIN body till bebis men jag kan ju inte köpa den än..... Men sukta efter den kan jag. Den kommer jag se till att ha till vår bebis! Sitter här och mår illa igen. BLÄH igen magsjuka dock utan förmodligen graviditet så jag hoppas att morgondagen är min sista VAB dag på länge!
    Ah, det kanske är samma meandi-body som jag också spanat in! Eller, den jag har förälskat mig i är nog mer en pyjamas, den som heter "choo choo train jumpsuit".

Har faktiskt smygshoppat lite från förra säsongens meandi, fast har inte vågat säga det till nån.. Den där ursnygga svamp-bodyn hittade jag på tradera för några veckor sedan, och den tillhörande plyschbyxan med svampar..  Jag resonerar så att blir det ingen bebis just nu så kommer det en annan bebis i framtiden som kan ha det, det kommer ju att komma till användning någon gång iaf.
    Fjärde gången gillt?
  • sugarrush
    telgebo skrev 2011-02-14 19:31:42 följande:
    Fy f*n nu gråter jag, orkar inte skrtiva nåt just nu så jag stänger av omvärlden en stund.
    Gumman, det är inte alls säker att det kommer gå åt helvete ett endaste dugg! Det kan gå superbra, och om åtta månader kan du ha din lilla bebis i din famn!
    Jag vet inte vad jag kan skriva för att trösta dig just nu.. men du ÄR faktiskt gravid till motsatsen har bevisats.Gör fler test om du vill, så kan du se att strecket blir starkare och starkare, och det betyder att graviditeten går framåt.

Många får jättelite symptom i början, och endel upptäcker inte ens att de är gravida förrän i vecka 6-7-8 sådär. Jag tyckte själv att de där första dagarna var allra kämpigast, men efter någon vecka började det kännas mer att man var gravid, och man kunde slappna av lite så tiden började gå lite fortare.

FInns det möjlighet att du kan boka in dig på ett tidigt VUL om två veckor? Med lite tur kan de se ett foster och kanske lite hjärtaktivitet då..

Stor kram!
    Fjärde gången gillt?
  • sugarrush
    telgebo skrev 2011-02-14 21:26:19 följande:
    Jag vet inte vart jag kan vända mig för att få ett tidigt VUL, alla kommer bara säga att du har fått det en gång men det är inget skäl att boka in dig så tidigt som man säkert inte kan se än och det kommer bara göra dig ännu mer orolig fast kanske alklt är som det ska.

Nu ikväll har hört och känt en massa konstiga ljud från långt ner i magen som gaser inifrån och knak typ, vet låter hel sjukt men vad är det för något egentligen? har inte ätit nåt konstigt och känner mig inte konstig i magen. Känns bara som kört som att det kommer sluta med blod.
    Boka VUL privat. Då säger de inget. Du bara betalar en vanlig patienavgift och gör ett VUL, enkelt och bra!

Det händer en massa skumt i mag-/tarmtrakten av graviditetshormoner. Jag blir ex. alltid förstoppad som gravid. Och så får jag så mycket gaser i magen under dagen att jag har ballongmage på kvällen. Endel får tvärtom, blir lösa och oroliga i magen av det. Väldigt vanligt. 

Jag har verkligen världens dåligaste samvete mot min kille just nu! Han var och tränade ikväll och jag tänkte laga en fin alla hjärtans dag middag, men så blev jag totalt gravid-däckad efter jobbet och fick inget gjort. Han ringde från affären efter träningen och frågade vad han skulle handla. Jag sade att jag absolut ville ha körsbärstomater på burk, för jag skulle laga en specialare som han älskar. Sedan när han kom hem hade han köpt fel, han hade köpt vanliga konserverade tomater... Och jag blev totalt hormon-freak och började STORGRÅTA över dessa tomater! Jag kastade mig på sängen och hulkade att nu var alla hjärtans dag förstörd. (nytt rekord i patetiskt beteende.....Skäms)

Efter att jag gråtit i en kvart åt jag fil och flingor till middag, och han fick steka sig en fryst hamburgare... Efteråt sedan visade det sig att han köpt både blommor och present till mig, FAN vad jag kände mig dum som varit värsta gravid-monstret över något så banalt som burktomater.. Öppnade presenterna och SKÄMDES som en hund! Ja, jag har varit mest hormonella flickvän idag, usch vad jag känner mig HEMSK och ELAK!
    Fjärde gången gillt?
  • sugarrush
    telgebo skrev 2011-02-14 22:19:25 följande:
    Förlåt Sugarrush, men du fick mig att skratta åt det hela som hände dig ikväll. Jag har inte fått en edaste hälsning men jag orkar inte bry mig, mår ändå så skit som jag kan så det är skitsamma.

Jag vet intevar jag ska vända mig, känner bara för att ta på mig binda och låta skitmensen skit MF komma eller vad det nu fan är för det kommer ändå komma. Mår skit och vet inte om jag kanske ska ta en lång paus igen. Jag tror inte på denna graviditet, det känns inte bra, det påminner bara om en madröms repris från april maj 2010.
    Vad skönt att jag fick dig att skratta! Jag skrattar lite åt det själv faktiskt, hur töntig jag var igår... Redan igår insåg jag ju hur knäpp jag var men jag kunde ändå inte sluta böla.  Hahahaha jäkla hormoner!
    Fjärde gången gillt?
  • sugarrush
    Smålands jänta i storstaden skrev 2011-02-15 08:18:20 följande:
    Haha sugar! Man är väl 2 om en graviditet!? härligt att dessa hormoner kommer stanna kvar länge nu då! Sen är det amningshormorner att skylla på! Stackars dessa män! Men har man gett dig in i leken så
    Ja haha, tur att man inte är sådan här i vanliga fall. Hur sjutton ska han stå ut??
    Fjärde gången gillt?
  • sugarrush

Äh, strunta i dem telgebo. Jag tror att de som skriver är de som har symptom.
    Jag var bara törstig och gråtmild första veckan tror jag. Sedan fick jag så ont i magen en dag att jag trodde jag skulle få mf och ringde akuten, men det gick ju bra. Vecka 6 började det smaka illa i munnen, och jag började samtidigt känna av brösten litegrann. Illamåendet kom typ vecka 7.  

Fjärde gången gillt?
  • sugarrush
    MCT79 skrev 2011-02-15 11:23:20 följande:
     oh well. Semester idag då! 8)

Sugar! Skrattade sååå gott åt dig! Jag känner igen mig sååå väl.... jag läste högt för sambon och han höll en helt neutral mask och sa "I have the right to remain silent, anything I say can and WILL be used against me..."  Jag fattar inte vad han menar?!  Hahhahah!
    Härligt att kunna glädja lite!
    Ja, nu funderar jag på hur jag kan kompensera honom för denna hemska alla hjärtans dag... hmm...
    Fjärde gången gillt?
  • sugarrush
    Muffe skrev 2011-02-15 12:05:05 följande:
    Haha Sugar, vad jobbigt! Men kan du inte åka hem tidigare än honom idag, laga den där maten, duka upp fint med servetter och ljus i hela lägenheten så blir det väl bra igen?
    Du är ju gravid,då är det ok att bete sig så där Du blev ju bara besviken för att du så gärna ville göra HANS favvomat ju, det är ju gulligt.

Jag kom nyss från BM. Vecka 29 nu och det ser ut så här:

SF: 26
    Hjärtslag: 140 som vanligt
    Socker: 5.2, lite högt enligt mig men ok enligt bm
    Blodvärde: 113, bm säger åt mig att börja äta järntabletter... suck, får väl lyda henne?
    Blodtryck: 130/80. Jag tycker lite högt undertryck men det tycker inte hon...
    I övrtigt ingen äggvita i urinen eller liknande så allt såg bra ut!
    Jo haha, kanske ska göra det imorgon, då har jag tid på eftermiddagen/kvällen. Ikväll hade jag tänkt ta mig till gymmet och träna lite.

Du, om du behöver höja blodvärdet kan du ta blutsaft om du vill, istället för tabletter. MYCKET skonsammare mot magen!

Min mage är så super-svullen.. helt sjukt! Fattar inte vad jag ska ta mig till, jag ser gravid ut även i de mest luftiga tunikor. Förmodligen har det att göra med min gravidförstoppning, har inte gjort nr 2 på fyra dagar... suck! Går i mammabyxor varenda dag, alt. strumpbyxor, eftersom inga vanliga byxor passar!
    Jag vill ju inte få frågan om jag är gravid, men den kommer nog vilken dag som helst!
    Fjärde gången gillt?
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma