• Mabaja

Plus igen efter mf/ma

Pancakes skrev 2010-10-05 15:44:44 följande:
    Näe, vad ser jag nu...!!! Kollar på FL:s lista över vilken träning man ska och inte ska hålla på med som gravid och där avråder de från samtliga av de grejer jag håller på med förutom gym. Aerobics står det att man ska sluta med från dag 1. Jag ska iväg och leda ett aerobicspass om en timme. Fan!
    Jag körde ett danspass i vecka 33.. :) och bodypump till v 38 och spinning till v 39! :) Jag lyssnar på min kropp och inte på en massa "skriverier" :)
  • Mabaja
    Pancakes skrev 2010-10-05 15:49:39 följande:
    Det där med att lyssna på sin kropp tror jag också på! Det enda är att i mitt fall så litar jag inte riktigt på min egen intuition. Har en historik av ätstörningar och träningsnarkomani bakom mig och även om jag är frisk idag så tror jag att jag är rätt dålig på att känna av vad som är lagom. Är nog lite "screwed up for life" liksom..
    Jag har precis samma historik! Därför jag tränat enda fram till v 39. Nu vill inte sats se mig på plats längre och min bm sa åt mig att jag får träna EFTER att bebisen kommit ut.. men inte innan.. så här sitter jag som en strandad val och har ont överallt och mastodontsammandragningar! :)
  • Mabaja
    Pancakes skrev 2010-10-05 15:58:25 följande:
    Oj, jösses. Att du orkar med ändå in i vecka 39. Antar att du körde rätt hoppfritt då i alla fall? Hur tuff träning körde du i början? Just nu orkar jag ju vad som helst känner jag men är mest rädd att jag ska "hoppa loss den" eller nåt.
    Om du har samma historik som jag så antar jag att du också är rädd för gravidkilon som sitter kvar sen och sånt. Det är ju lite därför man vill hålla igång. Men inte på bekostnad av bebisen.
    Jag har kämpat för att hålla min vikt nere. Jag har först fått kontroll på mig själv när jag började väga nåt kg för mycket! Men har kämpat.. I vecka 35 hade jag gått upp 5.5 kg. Nu har det däremot sprungit iväg men det är nog bara vätska! Nu ställer jag mig inte på vågen längre, men jag kommer inte i mina vanliga byxor. Men när ungen kommer ut tippar jag på +12 kg eller strax under.

Just första veckorna, när jag blödde, så tränade jag inte jättemycket, sen blev det 3-4 dagar "vanlig" träning. och från 25 har jag tränat 1-2 ggr i veckan. Tog bort vikter ganska snabbt på ben och rygg när det gäller bodypump men annars har jag kört på som vanligt... Spinningen har jag kört på precis som vanligt, lika jobbigt utom då jag känt sammandragningar, då har jag trampat lätt tills de släppt och sen kört på igen. Dock gick jag på ett pass där en instruktör hade gått på nån utbildning "träning för gravida" och hon tvingade mig att sitta ner ett helt pass.. Det var pain vill jag lova. haha. jag förstår att man kanske inte ska stå jättemycket när man är hög hög höggravid pga trycket i bäckenet, men litegrann är skönt! :)

Sen efteråt har jag tänkt åka till gymmet och köra "överkropp" ganska tidigt.. Bara axlar, bröst, breda ryggmuskeln och armar. Eftersom man ska låta magen vila och läka ihop, men jag längtar sååå till att träna och då har jag gjort ett uppehåll på två veckor nu. :)

Längtan efter liten skrev 2010-10-05 15:56:36 följande:
    Mabaja: den var till och med finare än jag trodde. en av de finsate magar jag sett :D den påminde mycket om min när jag väntade Nova, dock inte i vecka 40, för då var det så tungt neråt att det hängde mer :)
    Tack så jättemycket! Jag tycker om min jättemage, men inte mina zebraränder framtill men det är ju sånt man får räkna med! :)
  • Mabaja

rontgensyrran och längtan: Nu finns ni med! :)

Längtan: Ja jag har problem med mina. de kom i v 30 när jag gått upp 2.5 kg.. Då var jag ledsen.. Nu bara växer de och växer. har tom sett att de blivit riktigt djupa vid troskanten så nu vill jag ha ut ungen så jag kanske slipper få såna djupa mörkblå/lila högre upp.

• Mabaja
    Pancakes skrev 2010-10-05 16:16:35 följande:
    Tack för din story, Mabaja! Skönt att höra att det finns fler lite "knäppa" där ute Glad

Jag blöder ju inget och har inga direkta symtom heller. Lite molvärk då och då bara. Hade du tränat på som vanligt så länge det går om du var jag? Jag har redan dragit ner på övrig träning men har ju kvar mina pass som jag leder.
    Hade jag inte blödit så hade jag kört på som vanligt. Men v 5-9 nu tog jag det lugnt och återgick till lite lugnare än normalt efter det. Var tom och körde ett pumppass på långfredagen och var jätteillamående.. "bara gravidillamående ingen fara".. När jag kom hem låg jag sen i dundermaginfluensa till annandag påsk. haha. Men jag fick ju min träning! ;)

Småland och MCT, självklart lägger jag till er!

Längtan efter liten skrev 2010-10-05 16:19:14 följande:
    jag fick riktigt breda och djuta precis ovanför venusberget... INTE ROLIGT. Sen är jag kläst över hela magen.., MEN de bleknar... nu är de inte alls lika stora eller färgade...
    Visst nu kommer de säkert tillbaka och blir fler. men det är det faktiskt värt :)
    Där har jag också fått bristningar! :( Men de är vita och "fina"... Nu vill jag mest se hur det blir efteråt. Såg en kompis mage häromdagen och jag blev verkligen jättepaff hur "förstörd" hennes mage blivit i kampen tillbaka till sin egen kropp. Okej att magen kommer bli slapp, lär ju bli det iom bristningarna, men men.. Det är ju faktiskt en stor klump som ligger där som jag ska få äran att bli mamma till! Min man säger bara "du är gravid, då får man bristningar"... Så han har ju accepterat det före mig. Kanske för att han själv har bristningar på magen!
    rontgensyrran skrev 2010-10-05 16:27:40 följande:
    Tack så mycket :) Den har växt betydligt sen sista bilden. Min navel börjar jämna ut sig. Ser inte så smickrande ut med gamla piercingen :/

Mabaja: Du fick en sån där rund och fin mage tidigt. Min är mer ut i navelhöjd. Det är först nu det börjat jämna ut sig och runda till sig lite. Men samtidigt har jag ju mina 180 cm att breda ut magen på ;P
    Jag har inte heller sån fin navel längre. Bristningsfylld. jätterolig att känna på "flärpen", det mellan hålen för det är alldeles dallrigt och mjukt jämfört med innan. Ja jag fick en bullmage tidigt! :) Vi skämtar lite om det här hemma att allt jag haft nån annanstans flyttade sig till magen! :) Eftersom jag först i v 35-36 började få ont på byxor när mina vanliga inte fungerade längre. :) och jag har inte så jättemånga cm att breda ut min mage på utan allt satte sig direkt på magen! :)
  • Mabaja
    sofy skrev 2010-10-05 18:03:34 följande:
    Bara en grej jag funderat på.. Ni härinne som fått sena MA, efter v 10-12 typ, hade ni sett hjärtaktivitet o foster innan då på tidigt VUL? Eller gick ni ovetandes om hur de fortskred därinne? Bara lite nyfiken. Hur va fostret i förhållande till er vecka då, OM ni gjorde tidigt VUL? Innan den dog, alltså.
    Jag gick ovetandes... Hade ju dött precis efter befruktningen så redan i v 3-4 var loppet kört för oss men fick veta på privat ul att det var kört i vecka 12. Hade jag inte bokat privat hade jag nog fått gå ovetandes några veckor till! för min kropp var inte beredd på att spotta ut det.. fick både cytotec och sen blev jag skrapad ändå!
  • Mabaja
    rontgensyrran skrev 2010-10-05 19:04:10 följande:
    Mig skrapade de ju 2 ggr!!! Först en gång och fick inte så mycket utbyte som hon kallade så hon skrapade mig ännu en gång och fick inte mer då heller.

Detta var på tisdagen innan nyår. Och på lördagen hade jag ringt in till KK-akut för att jag hade rejäla blödningar och rejäla smärtor. Det enda de sa till mig var att jag skulle ta panodil och värmekudde och blödde jag inte ner en binda på mindre än 30 min så behövde jag inte komma in. Jag blödde en på 45 min!  Jag trodde i min naivitet att detta samtal antecknades. Så när det var dags för min skrapning och sövning inför den var jag jäkligt nervös speciellt eftersom man inte fick ha med något stöd. Så jag sa till ena sköterska/ eller usk att vad ska jag ha på mig där ner. Då sa de ingenting, och jag påpekade då att jag blödde fortfarande rätt mycket och om jag inte kunde få nåt att lägga i sängen. Sen träffade jag en läkare på op-salen och en massa annat folk. Läkaren frågade typ inget och undrade bara om jag hade några frågor. Men som jag sa till henne var jag så nervös att jag har ingen aning om vad jag ska fråga nu, har glömt alltihopa.

Det visade sig senare, då jag fick komma på återbesök efter en vecka att inget fanns kvar och jag troligvis spontan aborterat den lördagen jag ringde in!!!
    Ja det är helt galet hur sjukvården kan vara ibland. Själv tog jag mina cytotec på tisdagen och började störtblöda på fredagen. Fick ta med mig dator och telefon in på toa för att fördriva tiden. Satt då och det bara rann ur mig i en timme och de på kk sa åt mig att sätta på en binda och samma som dig, hade jag blött ner mig inom 30 min skulle jag komma in... Det tog mig 20 min, sen var det en "fin" pöl i vår vita soffa. Så då återgick jag till att sitta på toa till min man kom hem två timmar senare..

Sen fick jag välja själv om jag ville skrapas eller om jag skulle vänta ut det hela. och jag sa bara "skrapa mig"... Men de tyckte att det egentligen var onödigt eftersom det var en fosterhinna på 2*2 cm som skulle ut. Men för en gångs skull lyssnade de på mig! :)
  • Mabaja

Måste bara få berätta en liten grej som hände här hemma nu ikväll... Min man börjar bli lite väl rastlös på att det aldrig kommer nån bebis så idag flippade han ut. Han var inne i badrummet för att han skulle duscha och kommer ut... Med en binda över paketet... Han måste ju testa hur det fungerar att ha binda... Sen börjar han svära och ha sig och jag frågar vad han håller på med, ja då har han satt fast bindan med klistret MOT kroppen och håret på kroppen gör så att han skriker och svär och har sig... Han förstod inte att klistret ska vara NER mot trosorna.. hahaha..

Jag fick mig ett gott skratt vill jag lova.. :) och nej, han är inte frisk nånstans! :)

• Mabaja
    Happiness skrev 2010-10-05 20:29:20 följande:
    Nä men jösses. Ja man kan ju inte beskylla snoppdjuren för en överdrivet hög intelligenskvot. Haha! Sicken galning! Han fick en brasiliansk-vaxning på köpet. Haha!
    haha, ja litegrann iaf! Men jag fick skratta och det tyckte jag var bra! Nu är det bara tampongerna kvar, sen har han nog gått igenom allt jag har att erbjuda. haha. Undra när och hur han tänkt prova dem! HAHA.
  • Mabaja
    rontgensyrran skrev 2010-10-05 20:31:34 följande:
    Även du tillagd!

Hahahahahaaaaa *asg* Shit så ball!!! Min mammas vännina var med om samma sak. Var lite på lyret och de skulle ut och hon satte på sig ett trosskydd. Väl ute skulle hon gå på toaletten och märkte då att hon satt fast i troskyddet även hon på fel håll hahahahaa...det var samma väninna som hon åkte till Danmark med och de skulle ett helt tjejgäng shoppa lite där. Och sen skulle de fika. Då bad hon om ett danskt wienerbröd. Ivåra svenska ögon ett med choklad på juh. Hon i kassan sa: här är alla wienerbröd danska ;P
    hahaha.. Ja sånt är roligt! Jag frågade när han ska prova tampongerna men han visste inte var han skulle sätta de nånstans, för han har ju experimenterat förut genom att fylla de med vatten! HAHa.
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma