• sofy

Plus igen efter mf/ma

Lallan skrev 2010-10-04 11:22:28 följande:
    Tillbaka från läkaren igen med en sjukskrivning fram till 14 dagar innan bf. Känns riktigt skönt och som att jag kan slappna av lite nu. Även om dom nu skulle bestämma sig för att titta ut tidigare så hinner jag ta det lugnt och "vila" upp mig innan * i mina drömmar i alla fall*. Bara hoppas att fk inte kommer att bråka nu.

Sofy: 29 fullgångna veckor i morgon! 
    Ååh va skönt!! :) Får man fråga va du jobbar me? Inte lång tid kvar nu då, liite avis måste ja säga! :p
  • sofy
    Muffe80 skrev 2010-10-04 11:50:40 följande:
    Vad gööööör man när ma är på jobbet och mår så jäkla illa?
    om en kvart är det lunch och jag vet inte hur jag ska klara av att gå dit när alla sitter med sina matlådor. Har ingen med mig idag för jag äter ju ändå inget på jobbet, har ett par mackor... De lär väl fatta snart :-/

Urk!! Spytt 4 gånger i dag redan Inte mycket för en del av er men det är jobbigt, speciellt på jobbet.
    Alltså, om du har de så jobbigt så får du väl iallafall berätta för chefen eller ngt. Om du nu lider av att folk äter lunch, du måste gömma att du kräks osv. Jag ser ingen annan utväg, hade jag jobbat hade jag gjort det. Nu berättade jag för min mentor + mina närmsta lärare så dom vet om jag inte dyker upp osv, o de gjorde ja direkt. Kan inte sitta flera timmar på en föreläsning me de här illamåendet, vet inte hur de kommer gå me praktiken osv.
  • sofy
    Lallan skrev 2010-10-04 12:04:00 följande:
    Muffe: Jag hade nog också berättat på jobbet, åtminstonet för dom närmaste och chefen. OM det händer ngt senare och du blir sjukskriven pga det så får chefen ändå veta det då.
    Precis.

Och om du kommer va hemma något framöver pga hur du mår osv, så är de ju bra att dom vet varför, så slipper man hitta på massa andra saker osv.
  • sofy
    Happiness skrev 2010-10-04 12:43:25 följande:
    Kram till dig Sofy. Tycker du är stark!!!! Skönt att den nya medicinen hjäper lite bättre. Är du hemma nu eller kvar på sjukhuset?

Hur var det hade du för höga TPO-a värden? Jag lämnade blod på det idag samtidigt med gallsyrorna. Om jag fattat det hela rätt så betyder höga TPO-värden att man har inflamation i sköldkörteln och den "förstör" sig själv? Rätta mig om jag har fel. Har fortfarande inte tagit den den förbaskade finnålpunktionen. Sitter med remissen i handen men drar mig som 17. Ska tänka på det du sa...at det känns knappt.

Skrev inte du någonstans om att du hade ADHD.....är så himla nyfiken på allt med diagnoser osv. Blir själv jädrigt lättstressad av småsaker. Hel flängt! Har du haft diagnosen länge? Hur känner du av det? Äter man medicin för det? Har för mig att många personer som är jäkligt duktiga läkare, vetenskapsmän osv. lider av det. Alltså högpresterande människor, som är väldigt intelligenta. ´Du behöver inte alls ge någon respons på detta om du inte vill. Jag frågar bara för jag vill lära mig. KRAM
    Nämen, va? Jag är väl inte starkare än någon annan härinne! :) Men tack vännen, de värmer! Jag är hemma sen igår, men jag vet inte om jag ångrar det. Får inte i mig nånting o de ja får i mig kräks jag. Så jag struntar i att ens försöka, de är ingen idé. Blä.

Näe, jag har inte för höga TPO-a värden, hade lite snurr på mitt TSH o T4 men har bara "vanlig" hypotyreos, inte hashimotos alltså. Utreds du för det nu? Äeh, pallra dig dit nu. Jag kände ingenting, lite obehagligt men absolut INTE ont. De ser värre ut än va de är när dom kommer me nålen ;)

Yep, de stämmer. Haft diagnosen ungefär halva livet. Min mamma som hela mitt liv känt att ngt inte är som de ska. Alltså självklart, barn är barn - vilda, spralliga, impulsiva osv. MEN, jag stack ut från mängden. Gjorde inte alls som andra tjejer, umgicks bara me killar. Va en i de gänget. Svårt o förklara, min mamma vet ju bättre hur hon "visste" när ja va yngre. Men ju äldre jag blivit desto mer tydligt har de blivit för mig, jag tröttnar EXTREMT fort på saker, jag gör bara de jag tycker är kul, om de inte intresserar mig kommer jag aldrig igång, kommer på ursäkter för o slippa osv. Kan då anses som lat, men de handlar bara om ointresse. Jag är väääldigt rastlös i sinnet, huvudet känns som en centrifug som går på högvarv dygnet runt, kroppen är stressad och jag måste alltid pilla me ngt, göra ngt osv. Klarar inte av o va själv mycke, sällskap är viktigt. Har svårt för konversationer, jag kan sitta o prata me ngn, titta dom i ögonen o ha fokus, men jag hänger ändå inte me o frågar sen va personen sa. Diskussioner tråkar ut mig, öga mot öga alltså, då går jag därifrån. Alltså, de är SÅ stort allting, svårt o få ner i skrift och att förklara på rätt sätt, för hela grejen låter så simpel när jag skriver de. Som att alla lider av de o kan känna som jag, men de är så mycke mer än de. Jag är JÄVLIGT duktig på siffror, jobbat i kassan på matbutiker innan o lärt mig alla hundratals PLU koder på en halv dag. Va snabbast i kassan på ett stort varuhus efter 1v, slog rekord i hur mycke pengar ja hade i kassan efter avslutat pass, de betyder då flest kunder, effektivast osv. Där kände jag mig behövd, och bra. Vård är en annan grej jag alltid intresserat mig av, där kan jag också allt. (Ta de me en nypa salt, de mesta om lite kanske är bättre o säga.. jag är inte färdiglärd än o kommer aldrig bli..) men ja, du förstår. Är jag intresserad lägger jag ner heeela min själ i det, går in i min bubbla o kommer inte ut förrän ja är klar. Äter inte, sover inte osv, så fokuserad är jag DÅ.

Inboxa gärna om du undrar något mer, jag förklarar gärna o svarar mer än gärna på frågor, så mycke lättare o skriva då ;) De är inget jag skäms över, jag är snarare stolt över min diagnos! De har gett en förklaring till hela min skolgång, dagistiden, mitt beteende osv, en befrielse. Jag har ätit concerta, ritalin, medikenet och metamina (licens) och medikenet + metamina fungerar bäst. Dock big no no under grav! Jag är vänsterhänt och jävligt bra på det jag vill ;)

Jag sa också när mamma sa "Jag har läst om ADHD, de står att de är ett funktionshinder.." Och jag svarade bara utan o tänka "Nej mamma, jag tycker de är en funktionshöjning" För de vi kan och tycker om, de är vi överlägsna på - faktiskt.

Kramar!!
  • sofy
    Happiness skrev 2010-10-04 13:20:28 följande:
    Sofy. Tack för ditt svar! Detta är ju bara så intressant alltså. Som du skriver det måste vara en tillgång i många lägen . Där de flesta blir utröttade och ger upp där ångar du på tills det är klart. Sen det med intresse för saker...jag menar hur sunt är det att dag ut och dag in hålla med med något man tycker är dötråkigt...som ett jobb tex.

Återigen tack för att du delar med dig. Inboxar i framtiden. Har läst mycket om Hypo och inom den ramen faller ju också mycket in som tex. Depression, panikångest, utmattningsyndrom, fibromyalgi osv.

En kompis skrev till mig att hon trodde hon led av ADD en tyst form av ADHD hon läste kriterierna och var bombsäker på att det var det hon led av. Nu ska vi inte uppta tråden med neuropsykiatri...Haha var det en gravidtråd detta !?!?!

Ja du är stark eftersom Hyperemesis gravidarum är en högst otrevlig åkomma Glest om det på tråden.
    KRAMAR TILL DIG!!!!!!  
    Ingen fara, så gärna så :)

Jaa, så äre verkligen. Kan dra ett exempel me jobbet i butik, de tyckte ja va skitroligt o kunde lätt sitta 10 timmar i kassan, älskade kollegerna, kunderna o allt. Jag e jäkligt social och framåt o hade asroligt. Jobbade mer än gärna över. När jag va på praktik i ambulansen gick vi på 07.30 o körde till 21.30, men jag va pigg o ville INTE hem då så jag körde på till 03.30 nåra gånger, jobbade extrapass o va en frisk fläkt där enligt dom. ALLT va roligt, även prio 3 körningar där vi bara skulle transportera någon från ett sjukhus till ett annat, och de bara för de va intressant. Haha! ;) Då behöver jag inte sova, äta osv. Då är ja en duracellkanin :)

Ang hypo, jag har nog min ADHD o tacka där för att jag aldrig varit deprimerad, utmattad eller liknande, mamma/pappa o folk i min närhet säger att jag alltid varit glad, vad som än hänt. Sett allt positivt, skrattar, skojar o verkligen LEVER. Därför hade ja svårt o förstå att ja hade hypo, mina läkare också då många grejer inte stämde. Jag har ju haft många nederlag i livet, bla brutit allt som går, legat på sjukhus o opererat varenda kroppsdel utom huvudet, fått diagnos ADHD, hypotyreos, trombocytopeni, astma och en gång låg ja inne pga misstänkt dysfagi pga sköldkörteln, hade de dock inte men trots allt ja gått igenom så ser ja de positivt :) De e viktigt för o orka me!

Hade hon ADD då? De är ju typ ADHD utan hyperaktiviteten. Jag diagnostiserades me "pojk ADHD" för jag var mer utåtagerande o aggressiv än tjejerna som har ADHD (jag är ju tjej.. men) haha! Tjejer me ADHD tenderar oftast va blyga, ha prestationsångest o lider i de tysta medan pojkar som sagt är mer utåtagerande.

Men som sagt, inboxa om de är ngt. Jag tycker de är lika intressant som du :)

Haha, nää.. Färnevik har de ju iallafall.. vet inte om ngn mer haft de? Äeh, de är jobbigt men de är en del av min graviditet så de är ju bara bita ihop för när man ser bebisen på UL så äre så värt de :) Lilla skitungen!
  • sofy
    Mamma till W skrev 2010-10-04 13:34:56 följande:
    Sofy: Hur ser du på att dina barn kanske får adhd?
    Själv har jag "räknat" med att våra barn får lite olika men hoppas självklart på att kunna stryka från "listan"... Typ adhd, dyslexi, astma, allergier, magproblem och såna saker som gärna går i arv.
    Intressant fråga! ;) Men jag räknar nästan med det även om senaste artikeln häromdagen i DN tydde på genetiskt fel, kromosom 16 hade dubblat eller vad det stod. Men min man har också ADHD och både han och jag har en ganska grov diagnos. De är nog därför vi orkar me varann, haha. Vi fungerar exakt likadant så de är lätt o veta hur man ska agera vid dom tillfällena när blackouten kommer osv. 

Men ja, om nu vårt barn får de så gör de mig ingenting alls. Jag är GLAD att jag har en diagnos på det nu även om jag gick halva livet utan, för jag har sån förståelse själv för hur det är och hur de yttrar sig - så jag ser det bara som en fördel isåfall. Man vet ju hur man ska gå tillväga me hjälp o vad som kan behövas i framtida skolgång + hemma osv. Så de är inga problem alls :)

Hur ser ni på de?

Både min man o jag har också astma, suck. De är ju inget jag önskar men om de blir så får man väl deala med de också då. ADHD vore lättare o tampas me ;)
  • sofy
    Muffe80 skrev 2010-10-04 13:38:17 följande:
    Sofy - du ska ju göra KUB + någon mer här inne om jag inte minns fel.
    Om ni får dåliga siffror, vad kommer ni göra då?
    Och har ni bestämt vad ni gör om barnet har ds?
    Aao de ska jag. De beror på, blir de dåliga på trisomi 13 & 18 så får vi se hur vi går vidare, men skulle de visa sig att den har de så kommer vi inte fortsätta graviditeten.

Ang DS så får vi ta de då. Nu tror jag inte alls på ngt dåligt resultat men ja - om.. Jag vet faktist inte. De blir en senare fråga isåfall :)
  • sofy
    Pancakes skrev 2010-10-04 13:44:39 följande:
    Tur att vi hysteriska tjejer har lugna män i alla fall :) Min är också hur lugn som helst.

Ja, jag älskar att träna och vill gärna göra det så länge som möjligt för hälsans och viktens skull. Har precis varit iväg och lett ett lunchpass och blev sjukt nojig. Under konditionstoppen fick jag lite molvärk i sidan som kändes typ som ägglossningsvärk. Vad var det? Blev lite rädd... Trodde det började blöda med det visade sig vara extra mycket flytningar bara under träningen.

Gaaah, blir tokig....ska jag sluta träna? Har inga problem med det varken konditions- eller styrkemässigt än så länge. Jösses, jag nojar verkligen ihjäl mig. Är livrädd för allt. VUL om två och en halv vecka, hur ska man stå ut??
    Hahah ja, ibland e dom bra dom där männen ;)

De kan vara ligamenten som sträcks ut som livmodern hänger i.. ingen fara alls! Jag själv hade nog varit lite försiktig me så hård träning i början - faktiskt. Men det är bara JAG. Sen hade jag kört igång lite senare igen. Och varför.. hm! Pga min oro i guess, om ngt skulle gå fel så ville jag inte tro att de va pga det. Typ, jag vet inte.. jag förklarar så dåligt! ;p
  • sofy
    Mamma till W skrev 2010-10-04 13:49:52 följande:
    Jag tycker som sagt att det gör oss ingenting. Men med tanke på vad jag hört hur min man har haft det under sin uppväxt är jag glad att han har det yrke han har. Han har slagit sönder lite saker som hans pappa fått ordna upp efteråt... Så jag är glad att min man är målare i yrket så han kan ju göra en del själv. haha. och han har även en misshandelsdom för att han inte kunnat begränsa sig när adhd:n tagit över. Nu är han dock så pass vuxen att han går lös på saker istället för människor! senast i raden var det ett glas som gick sönder för att han fick ett litet utbrott, annars har det mest varit kläder som slitits sönder och sparkat sönder vår dvd och lite såna saker.

Så för mig gör det inget, MEN jag kommer hålla ögonen öppna så man har möjlighet att få en tidig diagnos, som min man fick. Hans mamma började ana oråd när min man alltid gick lös på sin bror när han blev arg. haha.

Det enda som skulle bli knas i vår situation är om vårt barn och min man tappar greppet samtidigt. :) Då skulle det bli spännande... Hur min man hanterar situationen!
    Hahahaha! Åååh va ja känner igen mig! Jag var likadan, min man också. Han har också en dom på sig, grr. Fick han ngt straff? Inge bra alls! Men ja, han fick blackout o minns heller inget av det. De är absolut ingen ursäkt men jag vet ju tyvärr att de är så. Jag själv har slagit sönder min bil, fleeera bucklor i den, haha. Dörrar, småsaker hemma, mobiler, brutit min hand flertalet ggr pga det, o ja herre. De är spännande hos oss ibland när han är irriterad, jag blir irriterad o vi får båra utbrott samtidigt. Ett jäkla liv då.

Ja, precis. Så känner jag också, om jag anar oråd så vill jag ha en tidig diagnos för o kunna göra de bästa framöver.

Och jag är nog liite orolig också för hur jag kommer va som mamma - med ADHD. Jag är LIVRÄDD för att jag ska "tröttna" på om barnet skriker för länge, vad gör jag då? Eller om de stökar ner för mkt osv. Gah. Ska nog ta upp psykologkontakten + medicineringen efter avslutad grav för o förhindra de, inge kul o ens tänka så.

Menar absolut inte att jag skulle va våldsam. Men om jag bara stänger av och ignorerar det liksom..
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma