• sofy

Plus igen efter mf/ma

Höll på o glömma.. v 11 idag! 10+0. Äntligen tvåsiffrigt! ;) Nu ska ja iväg till plugget en sväng, sen iväg till min morfar som fyller år, lämna presenter, fika och berätta att han ska bli gammelmorfar!! :D Mys!

• sofy
    rontgensyrran skrev 2010-09-29 12:33:42 följande:
    Samma sak för mig. Min bebis hade hjärtslag men var för litet. Och sedan fick jag MA. 3 veckor senare. Denna gången när jag var på VUL så tyckte jag att bebisen såg mer normalstor ut. Så då kändes det mycket bättre.

Även de supparna jag tar nu är kat C. Inte så trevligt. Men det ska tydligen i mitt fall vara ofarligt att äta under graviditet. Men såklart vara restriktiv. Men i närheten av förlossning ska man inte ta dem alls. Då det kan ge ett beroende till bebis eller andningsdepression. :/ Känns inte bra att man måste äta sånt. Men vad gör man inte, de hade ju inte skrivit ut det om det hade påverkat mitt eller erat barn negativt.
    Ja, precis. Så summa summarum, hjärtaktivitet + foster i rätt storlek minskar risken för MF/MA radikalt, medan hjärtaktivitet + för litet foster KAN gå fel, då får man nog inte lika låg % på risken för de. Nu när jag va på sjukan för illamående i fredas så va ju pyret 26 mm, vilket motsvarade 9+3, och jag va då i 9+2. Så min lilla teletubbie växer ju på sig exakt som den ska o har gjort redan från början vilket är skönt! Då sa hon att risken är nästintill obefintlig nu att ngt kommer gå fel. (Även om de självklart KAN göra de för mig också!!) Men de finns ju även de fall där fostret är "för litet" men de ändå går bra, då de är svårt o mäta alltför tidigt. De e väl ganska många i tråden där de diffat på deras små men som ändå är mer än halvvägs nu ;) Gud va ja skriver haha! Jaja! :D

Hur mår du nu förresten? Kommer dom göra ngt åt ditt problem? (Minns inte va de va..) =/

Nä precis, kategori A är ju OK men kategori C ska man vara restriktiv me, som du säger känns de inge vidare men jag tror inte heller läkare skulle skriva ut ngt om de vore farligt för bebisen. Man får ju överväga risker + mående för mamman o besluta därefter. Nu undviker ja dock primperan sen 2 dgr pga att ja får ångest + akatisi, obehagligt. Dock mår ja mycke sämre utan dom så får väl börja ta dom igen i guess.
  • sofy
    rontgensyrran skrev 2010-09-29 12:34:42 följande:
    Härligt med tvåsiffrigt! Jag är också äntligen tvåsiffrigt fast på andra hållet. 99 dagar kvar till BF. :D
    Haha, ÅH vad kul! GRATTIS!! Snart i mål ;)

Jag har 209 dagar kvar, hahahaha! Men 25,4% har ja gått iallafall, så lite mer än en fjärdedel! Yiha!
  • sofy
    färnik skrev 2010-09-29 11:49:06 följande:
    Jag får kolla med lergigan compen. Vill dock inte ta allt för många eftersom jag får en hel del biverkningar redan av den låga dosen... Obestämd Det vore skönt att må bättre, men jag klarar mig ändå rätt bra nu, spyr bara 5-10ggr/dygn och det är väldigt lite mot hyur det har varit...

Zofran ville de inte skriva ut här, oavsett hur dåligt man mår, då tar de hellre in en och ger dropp regelbundet, för de ansåg inte att den var säker för bebis?
    Och justja, primperan är ju Kategori C, Zofran är Kategori B:1..
  • sofy
    Dag och natt skrev 2010-09-29 16:53:49 följande:
    Nu har jag fått till för KUB, 18 okt! Vi bestämde oss för det igår efter att bm erbjöd det, för min del var det iaf gratis så det var skönt att veta.
    Vore så himla skönt att se att allt står rätt till med den lilla. Med tanke på att man mår som en apa så hoppas jag verkligen det. Skrattande
    Nu ska jag åka hem, får se om datorn fungerar hemma för den hade lagt av under dan...
    Härligt :) Samma dag som ja gör KUB! Vart gör du de?
  • sofy
    Muffe80 skrev 2010-09-29 17:48:26 följande:
    Å jag gör den 21:a... TittUt... ni då?
    På Huddinge sjukhus :)
  • sofy
    Smålands jänta i storstaden skrev 2010-09-29 18:58:53 följande:
    Hemma igen! är nog världens lyckligaste just nu!

Bebisen ville iof inte så gärna visa upp dig på bild så riktigt dåliga kort fick vi bara med oss hem!
    Men vad gör det när vi fått veta att allt är bra och bf stämmer på dagen:)
    Han låg där och tränade på fingerfärdighet och sparkade glatt mot oss helt fantastiskt var det!

Nu som fått veta kön, sa de något om hur säkra de va på könet? Vi fick veta att det är en pojke till 90% men de andra 10% då?

Lägger snart in en bild, inget bra men jag vill skryta lite ändå
    Ååååh va härligt!!! GRATTIS!!!
  • sofy

Hm, tjejer ja behöver lite råd :)

Jag har ju svamp sen innan, konstaterades av läkaren 31/8, men han valde att inte skriva ut ngn medicin, skulle avvakta då jag inte hade några besvär alls då. Nu igår började ja få ont i magen, som kramper typ - UTAN blod ;) Haha. Får poängtera de så ja inte framstår som orolig för MF för de e ja inte. Men ja, nu idag har de svidit när ja kissar, så in i.... Och kramperna i magen/ut mot ryggen blir värre. UVI? Vad gör man? Avvaktar till fre när min BM har öppen mottagning eller åker in o kollar nu? (En barnmorska på 1177 (sjukvårdsupplysningen) tyckte ja skulle åka in, men de känns kanske liiite löjligt?)

Har haft njurbäckeninflammation innan pga obehandlad UVI o den yttrade sig likadant, de sa bara PANG så va de där, då inte ens brännande känsla när ja kissade.

Svettas/fryser om vartannat.

Va tycks?

• sofy
    Lallan skrev 2010-09-29 20:34:53 följande:
    Låter som att det kan vara uvi, jag hade åkt in speciellt när sjukvårdrådgivningen rekomenderar det.
    Jo fast dom är ju experter på o säga "Åk in" till alla.. Jag e väl lite skadad av de bara. (Från ambulansen, mååånga fall som inte kräver vård där dom säger så..)

Suck, känns SÅ dumt o åka in.. igen! Nojfia på g typ. OM de inte skulle va UVI.

Men ja de e väl lika bra, ville bara höra me er kloka själar va ni tyckte.

Får la klä på mig o röra mig inåt då, så uppdaterar ja senare!
  • sofy
    rontgensyrran skrev 2010-09-29 20:37:17 följande:
    Helt solklart fall!!! ÅK IN! Får man feber så har din UVI gått långt och det är definitivt inte bra för dina njurar och absolut inte bra för bebis. Har du ingen jourcentral som har öppet nu?? Annars sätt dig på akuten.
    Nä provade ringa lättakuten men dom hade inga tider kvar, stänger kl 22. Andra jourmottagningen stänger nu kl 21, så får nog bli akuten.

Återkommer när ja e hemma igen om x antal timmar :)
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma