• sofy

Plus igen efter mf/ma

Mamma till W skrev 2010-10-05 14:46:18 följande:
    Haha, på mig syntes ingenting i vecka 12, massor i v 13 och sen typ inget i v 14... Men spara bilderna, börja ta tidigt så kan du jämföra sen.. :) nu kan jag inte prata bort min "ölmage"... haha. Har fått förfrågan sen halvtid om det inte är dags att ploppa... Det var ju mindre roligt kanske! där fick jag verkligen känna på att man ska följa ett visst ideal när det gäller gravida kvinnokroppar....
    Har du inga bilder från första tiden? :D Jaa, jag ska väl börja ta bilder om nån vecka eller så, då ser man ju iallafall skillnaden sen :)

Hahaha, ölmage vare ja.. Stor sån, mycke öl för dig? ;)
  • sofy
    Mamma till W skrev 2010-10-05 15:20:02 följande:
    Jo jag har bilder. Kan lägga in dig i min "adressbok" här på familjeliv så kan du gå in och kolla alla bilderna. :)

Mycket öl var det ja, speciellt för en som inte dricker alkohol, vare sig med eller utan denna jättemage! :)

är det nån annan som vill se så hojta till så lägger jag till er! :)
    Jaaa, va kul! Då får vi se hur du såg ut! Du har ju den perfekta gravidmagen! :)
  • sofy

Ringde försäkringskassan nyss o frågade lite om mammapenningen sen osv, hur de fungerar nu när ja pluggar, jobbade i somras o hade min SGI sen innan. Jag kommer få ut 367 kr om dagen, nånstans på 10 000 innan skatt, o runt 7-8 efter. Jag e NÖJD! För de baserades på mitt gamla heltidsjobb tydligen, yiha! Ibland har man flyt :) Så då klarar vi oss gott o väl! Får ju ut som ja får från CSN nu då, o de fungerar kanon! + barnbidrag o så också.

Va rädd jag skulle få lägsta för ja pluggade, men nope! :D

• sofy
    Muffe80 skrev 2010-10-05 15:23:01 följande:
    När började ni ta bilder på era magar? Eftersom jag varit lite skraj så har jag inte börjat, eller ens orkat att tagit bilder. trodde från början att jag skulle bli en sån som tog varje vecka men inte då!
    Ta en bild sen så får vi se! :)
  • sofy

Bara en grej jag funderat på.. Ni härinne som fått sena MA, efter v 10-12 typ, hade ni sett hjärtaktivitet o foster innan då på tidigt VUL? Eller gick ni ovetandes om hur de fortskred därinne? Bara lite nyfiken. Hur va fostret i förhållande till er vecka då, OM ni gjorde tidigt VUL? Innan den dog, alltså.

• sofy
    Lallan skrev 2010-10-05 18:18:08 följande:
    I mitt fall så hade jag fått cytotek innan så jag funderar på om det kan ha haft betydelse men sjukvården hävdar motsatsen. Fostret såg i v 10+0 helt normalt ut och inget som tydde på at ngt var fel. Blödningarna hade precis slutat. I vecka 14 fick jag för mig att fostret dött och när jag var in på koll så hade det precis rätt storlek så det hade dött precis innan. Själv är jag säker på att det dog 2 dagar innan då jag fick för mig att det dött. Anledningen får vi aldrig reda på.

Har fått för mig den här gången att minst en dött också men nu är det nog mest mina hjärnspöken. Sist så visste jag!

Första gången gick jag ovetandes fram till v 11 och då fanns inget foster endast fostersäck mm.
    Men.. va? Cytotek? Why? :/ I samma grav som fostret dog alltså? Hm!

Fan va läskigt o känna de på sig.. Usch!

Mest nyfiken eftersom min läkare påstår att de som får sena MA har haft ngt fel på fostret innan, typ fel storlek, eller ngt annat avvikande..
  • sofy
    Odetta skrev 2010-10-05 18:24:06 följande:
    Vid vårt MA fick vi se hjärtat slå i v7+4 och MA konstaterades v15+0 (skrapades v15+1). När hon mätte bebisen v15+0 så mätte den v7+4, så den dog nog samma dag som vi såg den leva. Jag visste ingenting, mådde illa fram till v11 och trodde allt var som det skulle. 

Det som fick mig att fundera var att jag inte tyckte magen växte, jag kunde i v13 fortfarande inte känna min livmoder över blygdbenet och det har jag kunnat göra lätt vid den tidpunkten i mina tidigare graviditeter. Sedan sa min mamma (som såg mig med en veckas mellanrum) att hon tyckte min mage hade blivit mindre (detta var v14) och i v14+6 fick jag en pytteliten brun blödning som var orsaken till ultraljudet i v15+0 

*kram*
    Men usch!! :( Va den i rätt storlek o så också? Jag är ju i 11+0 nu och JAG känner inte livmodern än, dock säger läkarna att dom gör de men jaja, allt e nog bra därinne ville mest se om påståendet min läkare sa hade något samband.. Att för litet foster vid tidigt vul eller annat avvikande ger sena MA.

Drömde en HEMSK dröm häromnatten om att hjärtat inte slog! Blä. Fast senare i den drömmen så låg den o tränade därinne. Haha.

Tänkte på dig idag förresten, länge sen. Hur mår du?

Kram!
  • sofy
    rontgensyrran skrev 2010-10-05 18:31:54 följande:
    Var på VUL 7+ 6 men blev tillbaka flyttad till 7+1. Bebisen var då 9mm stor. Han tittade ganska länge och sa att han såg hjärtaktivitet och det gjorde även jag då, vill jag minnas. Men han hade svårt att få en "bra bild" på fostret, så han nöjde sig tillslut och sa att jag får ju bättre bilder sen. På den bild jag fick så ser jag två prickar som är nära varandra men som ej sitter ihop på bilden. nu i efterhand har jag inte undrat om han inte mätte gulkroppen +fostret. För jag gick tills v 10+3 enligt mina beräkningar och fick då bruna flytningar och efter några dagar klart blod. När jag väl kom in på KK-akut och de mätte fostret så var det enbart  ca 4 mm och ansågs ha dött i v 6. Dvs innan jag var på VUL?!
    De där lät ju jättekonstigt! Jag har ju hört om tillbakabildning, men OM nu hjärtat skulle slagit kan den väl inte göra de? Eller? Skumt. Kan ju stämma dock att han mätt både foster + gulesäck, tydligen vanligt i början när dom liksom överlappar varann. De gjorde min läkare på mig så de va svårt o få exakt mått just då, men gången efter gick de kanon då va de mer separerat, i 7+6.
  • sofy
    Odetta skrev 2010-10-05 18:50:42 följande:
    Vi var till BM idag (V22):

vikt: typ 85kg
    blodtryck: 125/70
    socker: 6.0
    hb: 130
    hjärtat: 140 slag/min

Bra värden!! Jag har tänkt på mitt hb.. nu vet ja inte va ja har men hur gör ja får o få ner de? Mer än o dricka o dricka o dricka....
  • sofy
    Smålands jänta i storstaden skrev 2010-10-05 19:01:15 följande:
    Röntgen: återstår att se om det blir TUL för mig, här i sthlm gör det bara RUL sen får man vara nöjd... Om BM imte tycker att jag ska på något mer UL så kommer jag iof boka 3d privat tror jag... Just nu vill jag oxå bo i Malmö för att få TUL!!!
    Vart gjorde du RUL? Huddinge eller SÖS?
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma