Inlägg från: Muffe80 |Visa alla inlägg
  • Muffe80

Plus igen efter mf/ma

Nu börjar jag känna mig som en gnällig gravid... tycker magen är i vägen, rädd för bristningar på magen och bröst, brösten ömmar ibland, jag är TRÖTT (mest för det är så mycket inplanerat).

däremot fixade vi vagn, spjälsäng, babyskydd i går så det känns skitbra

Någon som vet mått på spjälsängstäcken? Fanns bara ett stort på IKEA, typ 125*110 eller ngt sånt... större än spjälsängen iaf... Ska man ha det?
    Det stod på kudde och täcke från 1+ år... då funkar det inte till nyfödd antar jag, eller?

Någon som vet var man kan beställa söta spjälsängsskydd?

Måste man ha barnrum från början? Vi har liksom inte plats, men får isåfall göra om vårt gästrum till barnrum

• Muffe80

Det blev en säng från IKEA, Hensvik vit.
    Babyskydd Britax
    Vagn Emmaljunga City Cross

Hm, nån som kan svara på detta: Jag är ju rh neg... läste om det och det står ngt om missfall och att den ju räknas som ens första graviditet. Tänk om det barnet förde över blod till mig så att jag redan nu (barn nummer 2 egentligen...) bildar antikroppar mot barnet i min mage nu? Kan det funka så?

• Muffe80

Ja vet inte om jag blivit testad och inte har antikroppar? det ska bm inget om? Fattade som att det skulle vi göra i v 36, men det kan ju vara så dags då va?

Ska jag ringa bm och kolla?

Hann ju till v 10-11 sist ungefär!

• Muffe80

Grattis Sugar, solklart i dag ju Jippie!!! Äntligen!
    Nu slipper jag sömnlösa nätter och tänka på att du ska plussa!

• Muffe80

Haha jag hade en sjuk dröm inatt, som alla andra nätter, men denna tog nog priset.
    Jag drömde att jag födde en pojke (första gången jag drömmer om förlossning eller barn, kul) men efter en stund blev vi hemskickade snabbt från BB, jag stod där helt ensam och fattade inget om amning eller nåt och när vi sedan kom hem hade pojken förvandlats till en KATT Så katten skulle ammas osv ....och hela vårt hus var fullt av människor överallt som skulle hälsa på oss, skitjobbigt.

• Muffe80

Hej tjejer, är rätt glad just nu för jag fick nyss reda på att jag får föräldrapenningstillägg från mitt jobb.
    så jag vill se om ngn är matematiskt smart här inne och kan hjälpa mig och se om min uträkning på hur stort belopp det blir, verkligen stämmer?

Jag får 10 % av min lön i en stor utbetalning när bebis kommer inkl,. semesterersättning.
    säg att jag får ut 17500 kr per månad.
    Jag får dessa 10 % för de första 150 dagarna.

Vilket belopp får jag ut i maj då?

Någon mer som har hemska kramper i vaden på nätterna? I natt tror jag att sambon trodde att bebis skulle komma för jag vaknade jag skrek haha!

• Muffe80

Jag ringde bm idag och frågade om två saker, bland annat om missfall, nya barnet och rh negativ.

Jag hade ju missfall  i v 10 och bm sa att man borde gett mig en spruta redan då, vid missfallet, för att undvika att min kropp bildar antikroppar vid denna graviditet. En miss från dem.
    Dock tog de nu blodprov och det visade sig turligt nog att min kropp inte hade bildat dessa antikroppar mot barnet jag nu har i magen.

Är inte detta jättedåligt att de missar? Har inte hört talas om att de med missfall får spruta, eller att man kollar deras blod speciellt...? Jag fick inte lämna prov då i alla fall.

Vad innebär det om min kropp hade bildat antikroppar mot barnet i magen nu? Blri det skadat, eller är det så blodbyte är aktuellt?

• Muffe80

Jag har restless legs också, men det är nästan lite bättre nu som gravid (ngt positivt haha) kanske är för att jag dricker massa mjölk nu

Hoppas ngn orkar hjälpa mig med räkningen.... jag får det till en summa som jag tror är för bra för att vara sann

• Muffe80
    airamanna skrev 2011-01-14 11:41:06 följande:
    om jag fattat rätt, 10 % av 5 månadslöner a´ 17 500, borde ge 17 500 * 5 * 0,1 = 8750
    kanske blir så!?
    sambon räknade på det och menade att antalet dagar (150) skulle vara de arbetade dagarna per månad men vet inte om jag håller med. Då fick vi det till ca 12.000 kr istället. 17500 kr/22 arbetade dagar per månad ger ca 800 kr per dag. 800 * 150 = 120 000 kr och 10 % på det är ca 12,000 kr.

Men jag tror nog mer ditt alternativ är rätt tänkt.
  • Muffe80

"föräldrapenningstillägget utges för så många kalenderdagar som föräldraledigheten omfattar, maximalt 90 dagar"
    Så står det i en gammal skrift från 2004 som jag hittade på jobbet. 90 dagar verkar nu blvit 150 dagar och det är ju bra men jag förstår inte om det blir arbetsdagar eller vanliga dagar....

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma