• Odetta

Plus igen efter mf/ma

Mamma till W skrev 2011-01-13 21:47:32 följande:
    Jag var nöjd, även om jag fick en påse på magen trots det! Men var grymt skönt att ha på promenaderna första veckorna när paketet mest var "dökött"..

Ska kolla upp när jag kan. Men nästa vecka är ju inte omöjligt kanske? Vet inte om jag har nån kurs som börjar nästa vecka! :)
    Ska du till E-tuna då? Annars är ju V-ås bättre När ska man börja använda bältet? direkt efter förlossningen? Haha...det blir ju lite tajt med tanke på att det är mindre än en vecka kvar nästan
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Odetta

Mabaja!

Du, du kan ju SKICKA det till mig Jag kan föra över pengar till dig för frimärken...eller så bjuder jag på fikat sedan

• Odetta
    3 barns mamma84 skrev 2011-01-13 22:46:14 följande:

Godnatt imön kommer jag igen haha och stör er flickor ska bara ringa läkaren Elias skulle ha tid imon kl 10 men jag kan inte gå har så ont så jag måste ringa imon när jag lämnar Amadeus på dagmamman gråter och går rättare sagt !!
    Har så ONT vet inte vad jag ska göra Gråter

Vart har du ont gumman?
  • Odetta
    Pancakes skrev 2011-01-14 09:00:58 följande:

Åh, det är sån action i tråden. Har inte hunnit läsa ikapp riktigt.

Odd, förstod jag dig rätt att både svärmor och din egen mamma ska vara med på förlossningen??? Skönt att du fått ett tidigare datum! Snart är du där vännen!

Det där med onda bröst verkar jobbigt. Tar till mig av alla bra tips ni kommer med här!

Mallanis, min bebis är stilla jättelånga perioder ibland och blir lite ängslig hela tiden. Har inte kännt nåt alls idag än så länge. Igår var det stilla nästan hela dagen men sen blev det action på kvällen när jag traskade omkring på Bauhaus och sen på gymmet la han/hon sig på tvären och verkade protestera lite mot mitt tränande. Eller så är det välbefinnande...ingen aning. Men jag tror precis som andra säger att den har så gott om plats än så länge så den kanske är längre in i perioder och då känner man inget. Sen sover de typ 15 timmar eller nåt tror jag.

Nä, min mamma ska vara med och svärmor ska passa vår lilleman
  • Odetta
    Muffe80 skrev 2011-01-14 10:25:50 följande:
    Jag ringde bm idag och frågade om två saker, bland annat om missfall, nya barnet och rh negativ.

Jag hade ju missfall  i v 10 och bm sa att man borde gett mig en spruta redan då, vid missfallet, för att undvika att min kropp bildar antikroppar vid denna graviditet. En miss från dem.
    Dock tog de nu blodprov och det visade sig turligt nog att min kropp inte hade bildat dessa antikroppar mot barnet jag nu har i magen.

Är inte detta jättedåligt att de missar? Har inte hört talas om att de med missfall får spruta, eller att man kollar deras blod speciellt...? Jag fick inte lämna prov då i alla fall.

Vad innebär det om min kropp hade bildat antikroppar mot barnet i magen nu? Blri det skadat, eller är det så blodbyte är aktuellt?
    Hade du börjat bilda antikroppar hade dem hållt extra koll på dig och bebis och så hade det, om det vill sig illa, varit aktuellt med blodbyte, ja.

Visst är det dummt att dem missar sånna viktiga saker? Jag har ju vetat att jag är RHneg så jag har alltid sagt till....men det är störande att man som patient ska ha mer koll än dem som behandlar en och som ska vara dem som kan ämnet liksom.

Men nu kan du slappna av tycker jag. Det är verkligen inget konstigt med att vara RHneg. Dem kommer göra en ny blodgruppering på dig mot slutet av graviditeten och troligtvis kommer den se bra ut också. Sedan när bebis föds så kollar dem vilken blodgrupp bebis har och är bebis pos så får du innom 72 timmar efter förlossningen en spruta och är bebis som dig neg så slipper du sprutan (den ges i skinkan). Sedan är det inget mer

Just det....angående kramp i benen. Då saknar du lite magnesium....ät bananer eller magnesiumtillskott (finns på apoteket) så kommer kramperna försvinna

*kramkram*
  • Odetta

Nu ska jag iväg till BM...syns i eftermiddag/kväll!

*kramisar*

• Odetta
    Pancakes skrev 2011-01-14 10:45:28 följande:
    Hehe, jag tänkte väl. Inte många som skulle vilja ha med svärmor på förlossningen liksom. Tänker på Solsidan och sista avsnittet när bebisen föds och svärmor kommer in på rummet och vill vara med och har med sig passerad kalops till henne. Haha, det är så himla roligt :)
    Ja, solsidan är hysterisk!

Jag skulle faktiskt inte ha nått emot att ha med henne...frågade mannen min om han denna förlossning vill att hon ska vara med eller om han hellre har med min mamma...han valde min mamma
  • Odetta

Hemma igen från SISTA BM besöket

v36+2

vikt: 94 kg
    bt: 125/75
    hb: 123
    glukos: 3.8
    sf: 37cm
    bebis: rörlig
    hjärtat: 140

Så med andra ord perfekta värden. Ja förutom mitt låga blodsocker...när BM såg det sa hon "du ska nog gå äta lunch nu" Hon kände och klämde på magen och höll med om att det nästa vecka nog inte kommer vara en pyttebebis som föds, och det känns bra att inte vräka en mini. Mitt hb hade gått upp igen precis som jag misstänkte. Jag kom ju på varför det sjönk...åt ju gaviscon som godis nästan. Men det har jag slutat med och äter nu enbart till natten och se där, mitt järnvärde blev bra

Så, 6 dagar kvar då *woohoo*

• Odetta

Förresten...en annan rolig sak med mitt BM besök. BM berättade att när man går in i datorn och tittar på min journal, då står det "TV-Mamma" som en notice till förlossningen....så jag hamnar i rätt rum (de har ju riggat speciella rum med kameror och så) Hahahaha....TV-MAMMA

• Odetta
    Muffe80 skrev 2011-01-14 15:35:41 följande:
    Det är jättetrevliga summor som jag faktiskt inte hade räknat med alls Trodde inte mitt företag hade det!

Mitt blodvärde var 128 sist, skulle ni äta järntablett då? Min bm tyckte man kunde göra det i förebyggande syfte men jag tackade nej och hon sa att det gick bra tills nästa gång Varför äta ngt om värdet är OK?
    Du ska absolut inte äta järn när ditt värde är så bra...för högt hb är INTE bra! Och tyvärr är detta också en sådan sak som många BM inte är uppmärksamma eller utbildade i. Men högt hb (kring 146 och uppåt) anses som farligt för gravida för det ökar risken för blodproppar i moderkakan.

Så nej nej nej...ät inget järn, ditt hb är jätte bra!

*kram*
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma