• Odetta

Plus igen efter mf/ma

Vet inte vart jag ska lägga det här så det får bli här...

Minsting tösen fyller år idag...hela 5 år blir hon. Känner mig så himla ledsen för det...inte en endaste av hennes 5 födelsedagar har jag fått fira ordentligt Första fick jag träffa henne i 30 minuter och alla efter det har varit "hej grattis mamma älskar dig" via telefon.....jag känner mig lite bitter faktiskt

Och en annan sak jag känner mig bitter för är...och ni kanske kommer tycka jag är knäpp eller så, men jag känner mig faktiskt lite bitter över att jag har 5 barn redan. Dem 3 första....jag får ju inte ha dem hos mig ändå...och ja....det känns som om lilleman och bebis skulle vara dem enda barnen jag har så skulle vi definitivt vilja ha en till senare. JAG skulle i alla fall vilja ha det....är trots allt bara 30 och om några år typ...jag känner helt plötsligt att jag inte alls är färdig med att få barn!!!

Det känner jag nästan lite panik över faktiskt. Ja, jag är miserabel som gravid och vägen att få behålla ett barn hela vägen är ju inte heller den lättaste med alla jävla missfall....men att FÖDA barn och vara mamma...DET känner jag att jag lätt skulle kunna göra igen.

Men det här var sista gången jag fått bära ett barn, sista gången jag fått gå igenom det otroligt häftiga att få föda ett barn och varje dag med bebis är sista dagen jag kommer få uppleva en nyfödd för för varje dag blir han ju större. Jag känner mig ledsen för det också.

5 barn har jag....bara 2 hos mig. 3 som påverkar utan att jag får uppleva dem...det är inte rättvist. Skulle jag få ha dem hos mig skulle jag vara nöjd nu, då skulle det kännas helt OK att inte få fler...men nu känns det bara som ännu en sak som jag blir berövad på

Grattis på födelsedagen min älskade lilla Emelie. Mamma saknar dig...

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Odetta
    Pancakes skrev 2011-01-26 10:15:49 följande:
    Tjejer, vad tror ni om att åka skidor när man är i vecka 29? Är sugen på skidresa och mår som sagt hur bra som helst men man vet ju inte hur det blir sen. Jag åker lugnt och ramlar sällan.
    Jag skulle låta bli, men då kan jag knappt stå på ett par skidor. Det du ska tänka på är att även om du i vanliga fall är bra på det, så är din kropp inte som vanligt och din tyngdpunkt ligger inte där den annars ligger så det kommer nog inte kännas som vanligt att åka skidor.

så nja...jag skulle nog avråda för säkerhets skull liksom
  • Odetta

Tack alla för era kramar, dem värmer. *kramar tillbaks*

• Odetta

Sofy:

Vilken läkare då...suck. Stå på dig vännen!

Förresten...jag kommer inte in på din sida...du får lägga till mig igen

*kramkramkram*

• Odetta
    Pancakes skrev 2011-01-28 09:40:50 följande:
    Odd, hur är det med dig och din lille parvel?
    Jodå, det  är bra med oss

Vi har valt ett namn till honom nu, han heter Vidar Hjärta

Idag är han 1 vecka gammal och faktiskt en mycket snäll liten kille, precis som storebror. Han sover och äter och bajsar och sover och äter och bajsar mera. Haha...ok, däremellan är han lite vaken också och då ligger han bara snällt och tittar sig omkring. Helgo liten grabb! Knacka knacka ta i trä, men han gråter /skriker faktiskt inte alls mycket

Storebror är också en helgo liten grabb....fast som kräver lite mera tålamod. Han har upptäkt det här med trots och gör i princip allting motsatsen till vad han ska/bör. "Nähej" är hans nya favoritord och mellan varven känns det som man inte gör annat än att be honom sluta med ditten eller göra datten istället. Men han är väääärldens snällaste storebror! SÅ söt! Så fort Vidar gnyr lite eller skriker till så springer lilleman fram till honom och pekar och hojtar "beeeeebip låååååååter...ojojoj....bebip låter!"

Och annars rullar det bara på. Har ammat som en tok i 2 dagar nu för jag har en begynnande mjölkstockning som smyger omkring och lilleman har varit sjuk, så vi gör inte så mycket annat än sitter i soffan och tittar på barnprogramm och ammar...men det känns helt ok det med. Mannen min jobbar idag och det är första dagen helt själv med båda pojkarna och man skulle ju kunna tro att jag är ett proffs med tanke på att jag alltid var själv med töserna (och då var dem 3 stycken) men man glömmer ju! (eller så har jag bara blivit gammal )

Tackar som frågar vännen...Hur är det själv?
    *bamsekram*
  • Odetta
    Smålands jänta i storstaden skrev 2011-01-28 10:43:27 följande:
    Odd va fint namn ni valt! Det låter på dig som om du verkligen njuter just nu, hoppas det blir så för oss oxå! Låter som om du är en toppen mamma, precis vad dina fina barn vill ha. En harmonisk och lycklig mamma som gör precis vad som behövs, öser på med kärlek! Fortsätt så men glöm inte bort dig själv.
    Gulle dig! *känner mig rörd över orden "toppen mamma"*

Ja, ni kommer också att njuta sedan, det vågar jag faktiskt lova Det är lite kämpigt mellan varven, men när man sitter där med bebisen i famnen och smeker dem goa mjuka kinderna och det fjuniga huvudet....åh, det är ren kärlek!

Ja, att glömma bort sig själv är inget bra...inte heller att ha för höga krav på sig själv. Jag fick faktiskt lite av en utskällning (nja...inte egentligen, men nästan) av min älskade man. Jag klagade på att jag saknar honom för vi hinner inte kramas så mycket just nu och knappt pussas vi heller. Då sa han att ja, men om du leker superkvinna så är det inte så konstigt. Jag frågade vad han menade med det och då sa han "hur många nyförlösta kvinnor har skinande rena diskbänkar och golv, städar och tvättar 2 maskiner tvätt om dagen?" mh....jag fick mig en liten tankeställare där

Helt galet att Vidar egentligen inte ens skulle vara född....och att ursprungsplanen för igångsättning var att den skulle ske idag...och så har vi haft honom hos oss i en vecka redan! *älskade lilla barn*

*stora kramar till dig och klappa magen lite, snart får ni också er bebis*
  • Odetta
    Smålands jänta i storstaden skrev 2011-01-28 16:19:16 följande:
    "Skönt" att höra sofy att det inte är rosa iaf, men jobbigt! Hoppas att det inte är vatten utan extremt vattniga flytningar eller nått. Om inte det så hoppas jag att om det är fostervatten att det fylls på i samma takt som det minskar!

Ego: varit till BM, allt bra, hon hade väldigt svårt att känna läget på bebisen, dels att jag har så ont/öm i nedre delen av magen att hon inte kunde känna ordentligt längst ner men oxå för att den troligen ligger lite konstigt. Blir UL på måndag för att kolla läget på lillen, sambon är överlycklig av att få se honom igen! han vill även försäkra sig om att det är en liten kille fortfarande!
    Vad kul med ett UL till...det är så himla häftigt med dem lite senare Ul för man ser ju ganska mycket Och rolig din man är då...haha, men jag var likadan. Trodde först på det när jag fick bildbevis ju

*kram*
  • Odetta
    brunatofflor skrev 2011-01-29 22:25:07 följande:
    Hejsan, 
    Jag plussade för första gången den 12 juni -10. Efter 23 veckor så fick jag moderkaksavlossning och vår lille son dog i magen av syrebrist. (10-10-10)
    Nu i onsdag så plussade jag igen och har BF den 4 okt. Så två oktoberbarn Glad
    Snacka om blandade känslor nu! Har för mig att jag kommer att vara gravid på ett annat sett nu, ha lite distans till magen och barnet.

Och jag hoppas och vill att allt ska gå vägen!!! För mig och er alla andra!
    Hej och välkommen hit...även om en "vanlig" plus-tråd ju hade varit trevligare så måste jag säga att det inte finns en bättre tråd för oss än dessa (väntan på plus tråden och bebis tråden hör ju också hit)

Jag beklagar verkligen förlusten av er son...fan, sådant ska inte hända liksom. Och inte för att ett barn ersätter ett annat så grattis till det nya livet som flyttat in!

Jag skiver inte så mycket härninne just nu för vi fick vår efterlängtade bebis för en dryg vecka sedan, men jag kikar in här varje dag ändå. Jag kan säga att denna graviditet har varit annorlunda än någon annan graviditet innan. Eller lillemans graviditet och denna kändes faktiskt rätt lika, men av olika anledningar. Bagaget innan lilleman (en lång historia plus 2 tidiga mf) påverkade då och nu innan denna påverkades graviditeten av nytt bagage som innehåller 4 mf på raken (Ma i v16 och 3 tidiga).

Jag hoppas också att det går vägen för dig och alla andra nu, det är vi alla värda!

*kramkram*
  • Odetta
    needtobreathe skrev 2011-01-31 20:51:37 följande:
    Puuh! De har varit lugnt i tråden över helgen o jag har inte haft nån lust alls till o hänga vid datan. Haft en jättemysig helg hemma me mannen. Han gjorde kalops i lördags, så jääkla gott! Sen köpte vi hem ben&jerrys, chips o dip o läsk o laddade ner massa filmer! Sen blev de ett mysigt bad me tända ljus innan sängdags! Mmm, såna helger kan jag leva på länge! :)

Dock har lillbus i magen jävlats me mig hela helgen, nästintill obefintliga rörelser inifrån och idag tog oron överhanden och jag ringde förlossningen, på SÖS .. hör o häpna! Less på huddinges personal för tillfället. Så SÖS blev det. Och HERREGUD vilken skillnad! Så himla fräscht, så trevligt bemötande, så "modern" apparatur jämfört med.. oh my! Och läkaren var fantastisk. (Jodå, dom finns på Huddinge också men dessvärre varit glest med dom senaste besöken där..) Men ja, han mådde iallafall finfint därinne. Jävlades lite me sin mamma bara :) Läkaren sa dock att de va FULL RULLE därinne, som han såg på UL .. men inget han kände heller, så ja.. de e väl fostervattnet som gör att han inte "når ända upp" som dom så fint sa.. skönt de! :) 

Hade även lite SD därinne, vet inte vad som är normalt? Men låg på runt 35 utan och upp mot 60-75 med. Då va dom dock milda i jämförelse med hemma, haha!

Vad skönt att du fick träffa bra läkare denna gången...och att lillgrabben mpr bra!

det där med siffrorna betyder egentligen ingenting fick jag förklarat för mig på förlossningen nu....jag funderade nämligen på hur effektiva mina värkar egentligen är när dem bara kommer upp till typ 30-35 under värken och 19 utan dem sa att siffran betyder inget egentligen, den visar bara ATT man har värkar...inte hur starka eller effektiva dem är.

*kram*
  • Odetta
    Smålands jänta i storstaden skrev 2011-02-01 10:18:13 följande:
    Ang CTG så det är siffrorna man ska kolla på? Inte hur kurvan går?
    kurvan säger mer än siffrorna

kurvan visar hur regelbundet värkarna är och lite av vilken karaktär (uppbyggnad och längd) men siffran visar inte så mycket egentligen. Om dopplern sitter på ett sätt så kan det visa låga siffror eller så sitter dopplern på ett annat sätt och visar jättehöga siffror...

på förlossningen nu steg mina siffror inte över 35 typ, men värkar hade jag ju massor och starka var de också. BM sa då att jag inte skulle bry mig, att dopplern inte registrerar ordentligt eller att min livmoder helt enkelt är lite svårmätt

på remsan vill jag förresten minnas att den övre kurvan är värkarna/ livmodern och den nedre är bebisens hjärta...
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma