Inlägg från: telgebo |Visa alla inlägg
  • telgebo

Plus igen efter mf/ma

Halloj, nu är jag hemma igen. Mår sådär, inte lika illamående, får se om jag klarar dagen utan Lergigan Comp idag eller inte.

Gravid v.8+4 BF 24/10 Efter 21 mån slit och ett MA
  • telgebo

Inte varit in på länge här. datorn strular annars är jag för trött och illamående för att orka sitta vid datorn.

Har varit på inskrivning hos BM i fredags
    Blodtryck 103/50  brukar inte ha så lågt
    Blodsocker 5,6
    Urinprov 0/leukcyter inskickat på odling misstänkt UVI
    Vikt - 5 kg går alltid ner i vikt när jag är gravid skumt nog

Idag ska jag på läkarbesök på MVC, vet inte riktigt för vad, men hon tyckte att jag skulle det.
    Ska även till sjukhuset och ta blodprovet inför det kommande KUB ultraljudet. Vet inte när jag ska på KUB, kallelsen kommer skickas till mig.

Ville bara uppdatera er på vad som hänt.Ska försöka vara lite mer aktiv hät, men det är svårt när man mår så illa hela tiden.

Jag har inte läst ikapp så ni får gärna uppdatera mig om det hänt nåt speciellt och om Happi hört av sig, undrar så hur det gått för henne och sedan om det fötts några fler bebisar i tråden, om nån plussat osv.

Gravid v.9+1 BF 24/10 Efter 21 mån slit och ett MA
  • telgebo
    3 barns mamma84 skrev 2011-03-21 11:45:07 följande:
    Är det S sjukhus du ska till för att göra KUB test ?
    UVI bara dags för pencillin gumman så det hinner försvinna bort.
    Du kanske är som mig som inte märker detta.
    Jag har kronsist och dottern fick med och sen hade jag det när jag skulle föda henne men bm sa att hon kunde ha blivit blind då det är något som händer i kroppen.
    Vet inte om hon ville skrämma mig bara.
    Sen är det jern tabletter du ska ta bara eller så har du det redan.
    Det fick jag med alla tre konstigt nog men jag har lågt blodvärde + blodsocker är för lång här med.
    Hoppas det blir snart bättre för dig.
    JO du vi MÅSTE ses när jag kommer till sverige i April
    Japp, det är bara S som tar det detta blodprov för KUB här i stan så jag måste dit, pallar inte att åka till Huddinge sjukhus och hem hela vägen igen för ett blodprov liksom. Mår så grymt illa också ju. KUB ultraljudet kommer göras på S sjukhus ja, fick välja mellan det eller Huddinge. Det blir ev ett FVP också beroende på vad KUB visar, fick ju så låga siffror förra gången 1:300 så jag är skitorolig nu att det ska vara ännu lägre, då var jag 33 och nu 36 så.

Jag vet inte om det är UVI än, men BM skulle höra av sig om det var något hör jag inget ifrån henne så var det inget, men jag har känt symtom på nåt och tänkt gå till läkaren och kolla det men minnet är helt koko just nu, glömmer det jämt.

Järntabletter äter jag redan, ska ta 3 om dagen i 1 månad, sedan 2 om dagen i 1 månad och sedan 1 om dagen fram till förlossningen, men just nu tar jag bara 1 för jag mår apilla samt är så förstoppad att jag tömmer magen ca 1 gång i vceckan och har så ont då och det kan tom blöda, ska köpa såndär äcklig lactulos ha ha.

Jag är nyfiken på vad läkaren ska göra idag, kanske VUL, ingen aning. Har en del frågor men annars så har jag faktiskt ingen aning varför BM bokade in mig hos honom.

Ja vi får se till att träffas när du kommer till Sverige och att jag mår bra då och att det syns lite att jag väntar barn. Magen är helt platt, plattare nu än vad den var innan jag blev gravid.
  • telgebo

Just det mitt hB var bra, fattar noll, mitt ferritin är katastrofdåligt på 6 och det är ju järndepåerna i kroppen. Hur kan då hB vara bra om ferretin inte är det? Jag har ett hB på 118 och det är bra för att vara mig för jag brukar ha runt 98-110 ca.

• telgebo
    sugarrush skrev 2011-03-21 12:13:49 följande:
    Jag har tvärtom! Lågt HB (typ 101 eller nåt) och relativt normalt ferritinvärde.
    Jag har alltså normala depåer men kroppen tar inte upp järnet.. typ.
    Skumt alltså. Jag fattar inte det där så jag ska fråga läkaren idag om jag kommer ihåg, men jag är så kass på att minnas svaret ha ha.

2 barns mamma: Gissa VEM som tog emot mig på MVC i fredags? Ha ha
  • telgebo
    Pancakes skrev 2011-03-21 12:42:44 följande:

Vad fina ni är 2barnsmamman! Kul att få ett ansikte på dig också :)

Stackars Sofy då! Jag tycker du har en beundransvärd inställning och är superduktig! Snart dags och tiden kommer gå jättefort nu när det blir vår och allt.

Telgebo, hoppas du inte har UVI. Har du några symtom på det?

Ego: det spänner och trycker som sjutton "bakom" naveln liksom och har gjort hela helgen fast idag är det ännu värre. Helt stenhårt är det där bakom. Är det en fot som trycks ut eller är det nån slags sammandragning, nån som vet?

Innan jag testade positivt så kände jag ett tag att det sved när jag kissade. Jag tänkte söka vc för det men så försvann det och jag glömde också bort det.

Mina allra första symtom var ju att jag var så kissnödig och det började bara 2 dagar efter ÄL så det kan ju vara ett tecken på UVI. Får se vad urinodlingen visar.
  • telgebo
    3 barns mamma84 skrev 2011-03-21 12:58:17 följande:
    haha kärringen
    Japp S ja. Hon verkade inte vara där idag iaf.

Jag har varit hos läkaren nu, förstår fortfarande inte varför jag skulle dit för det var bara frågor som du har haft hepatos 3 ggr för. ja precis som jag inte visste det. Jag fågade om jag kan få det igen trots att jag nu har en annan pappa till barnet, men det kunde läkaren ge ett svar på. Läkaren trodde dock att jag kanske skulle slippa det pga att jag operérat bort både gallblåsa och gallgångarna som producerar gallsyra som orsakar hepatos men då kan man ju undra vad magsyran transporteras ut genom. ja ja det lär ju visa sig med tiden. Någon igångsättning får vi se om det blir, men både jag och läkaren hoppas på att det blir en naturlig förlossning denna gång.

Var och tog blodprovet inför KUB idag och när jag kom hem så låg ett brev och väntade. Jag har fått tid för KUB och RUL Jätteglad så nu har jag datum att se fram emot.

KUB ultraljud den 12 april och RuL den 26 maj.
  • telgebo
    Evve81 skrev 2011-03-21 15:54:38 följande:
    Telgebo: Jag har bra blodvärde 130 och ganska lågt ferritin värde 17 men jag ska ta om alla de proverna om en månad och det ska bli skönt. Har inteskrivet i min journal att jag INTE får äta järntabletter om det sjunker. Resultatet av mina järntabletter är det motsatta mot för dig och eftersom det kan orsaka ett skov i min tarmsjukdom så får jag inte äta dem.

Sofy: Hoppas allt går bra imorrn nu då!
    Oj vilket bra hB du har, avis.
    Jag frågade läkaren hur det kommer sig att man kan ha dålig ferritin och bra hB och hans svar på det var att det är en balans om det behövs mer järn i blodet så tas det från depåerna i kroppen och då blir förråden tomma till slut. När han sa det så tyckte jag det lät bra men nu vet jag inte alls längre vad han menade egentligen ha ha.

jag är så virrig och trött så...
  • telgebo
    Evve81 skrev 2011-03-21 15:54:38 följande:
    Telgebo: Jag har bra blodvärde 130 och ganska lågt ferritin värde 17 men jag ska ta om alla de proverna om en månad och det ska bli skönt. Har inteskrivet i min journal att jag INTE får äta järntabletter om det sjunker. Resultatet av mina järntabletter är det motsatta mot för dig och eftersom det kan orsaka ett skov i min tarmsjukdom så får jag inte äta dem.

Sofy: Hoppas allt går bra imorrn nu då!
    Glömde ju skriva att jag också ska ta nytt ferritinprov om ca 1 månad. Samt sköldkörtelprover var 4:e vecka under hela graviditeten igenom. Är nästa TSH högre än 1,9 så ska jag höja dosen, läkaren snackade om att det kan höjas med upp till 175 mkg, men det hoppas jag verkligen inte.
  • telgebo
    Odetta skrev 2011-03-21 16:52:34 följande:
    skriver här med:

Haha...nu ber hon som har flest barn i tråden om tips

Vidar kör helt slut på mig!!!!

det känns som om han bara gör 3 saker.....sover, ammar och skriker

allvarligt...det känns som om jag inte gör annat än att amma....som mest går det 1½-2 timmar mellan amningarna (och då snackar vi kvällen) resten av dagen går det ca 1 timme emellan. Och så sover han och när han ionte sover eller ammar...ja då skriker han bara. Han är bara tyst om han vaggas, bärs eller körs i vagnen över en tröskel.

Jag är helt slut! Vad är det med honom liksom? Blir han inte mätt??? Har han ont??? Vad vill han???

JAg tror inte att han har ont, men han vill vara nääääääära hela tiden. Misstänker att han kanske inte blir mätt? Kan det vara det??? Han har ammat så mycket att mina bröst känns alldeles tomma. När vi var inlagda fick han ersättning i sond 120ml med 2 timmars mellanrum...då var han lugn och tyst. Men var han det för matens skull eller för att han inte mådde bra???

Jag har ingen erfarenhet av detta alls...att bebisen inte blir mätt. Vad gör man då? och hur vet jag att det är det han inte blir...testa bara?

Någon som har lite koll på det här?

***kramisar från en helt slutkörd odd***

Vännen, önskar jag kunde ge dig ett svar, men jag ska dig ett tips men du väljer själv om du vill testa detta. Prova att ge V ett mål ersättning iaf till natten så att du får sova. Jag fick det tipset av BVC när jag själv var slutkörd och det ledde till att jag fick sova iaf.

Jag vet hur det är att sitta och amma och amma och amma, vissa dagar gör man inte annat än ammar och ammar, det känns iaf så.

Hoppas det löser sig snart för er.
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma