• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Happiness
    Mamma till W skrev 2010-12-27 21:56:37 följande:
    nej jag vet att det beror på hormoner och det lär det ju ha varit eftersom 2.5 kg är liiiite för v 30! och nu skrynklig överallt... Men man vänjer sig väl med tiden. Bara jag kommer igång med träningen så! Än lär det ju dröja några veckor iom att mannen har benet i paket och inte kan trösta W (gå runt och vagga) när hon är ledsen... och kinkigt är det tyvärr hela kvällarna här hemma!
    Stackars din kompis som fick opereras, det måste ju också vara en mardröm! Visserligen så ser jag jättegravid ut fortfarande, men det hoppas jag på att det ändras när jag kan träna några ggr per vecka! Nu blir det ju bara promenader..
    Du ska inte vara orolig. Magen drar sakta ihop sig. Du kommer se alldeles ny ut sen. magen kommer bli platt som innan...faktiskt utan någon som helst träning. Men du är ju så duktig och promenerar som en galning så då kommer det gå mycket snabbare. Ränderna bleknar sakta bort men magen kommer snart vara fin och platt igen. musklerna vill ju gå tillbaka till sitt ursprung så att säga Funderar...tror det tog ett år för mig så såg magen ut som vanligt. Du är så ung, fin och elastisk Mabaja ....värre kommer det bli för mig denna gång. med åldern förlorar ju huden elasticiteten (stavning?) och ja...vem vet det kanske blir..... hejhej påse för min del. Haha! Men men, då har jag Sofia...valet är lätt

Enligt många, bla den ökända och kända Anna Wahlgren så går det väldigt bra att trösta barn med att lägga dem i vagnen och köra över en tröskel typ. Då somnar barnet bums..eller kommer till ro. Det kan din man göra. Han kan sitta och rulla en vagn fram och tillbaka så får du din händer fria . Det funkade väldigt bra med sonen när vi var ute ocg gick. Så vi var ute jämt. Haha! Men det gick tyvärr inte på honom inomhus. Värt ett försök kanske...så du blir lite avlastad.
  • Mabaja
    Happiness skrev 2010-12-27 21:54:01 följande:
    Slutligen visst gör det så förjävla ont? Visst är det så för jävla häftigt att bli mamma?
    HAHAHA, jag måste vara dum men jag tyckte inte att det gjorde så för jävla ont! HAHA. Var först vid 10 cm som jag tyckte att det gjorde ont men då fick jag lustgas så då var det ju lugnt och under krystvärkarna var jag mest rädd för att jag skulle bajsa på mig! HAHA. De fick till och med ställa sig emellan med mina ben på varsin sida för jag skulle minsann inte föda barn utan gå på toa och bajsa! HAHA
    Wilda 101010, mabaja.blogspot.com
  • miraclee
    Happiness skrev 2010-12-27 22:10:03 följande:
    Nä men va fan...det var ju inte det jag ville höra... Blä för SD. Det kan verkligen göra så in i bänken ont. Hela livmoderna bara krampar typ....men utan att bli tjatig....kan inte detta hänga ihop med dina magmuskler? Du har en stor muskel, livmoderna som tränar nu inför förlossningen. Den tränar hela tiden. Sen har du dina jätte magmuskler som INTE tänker flytta på sig i första taget. Alltså en muskel som bromsar den andre typ och du får helvetiska smärtor. Bara en teori...Men kan det bli en enda stor kramp av alltihop?

Kramp och kamp typ...livmodern vill växa och din mage håller tillbaka? Och om du nu använder dina magmuskler ännu mer som tex vi dlyft och så då blir det ännu värre... Snälla Soffan, ring och sjukanmäl dig BUMS...NU!!!!!! Sen vila,vila och vila lite till. jag håller fullständigt med din goa man. han som säger att du ska vara hemma inte lyfta ett finger och låta dig bli uppassad. Lyssna på honom! Han är klok! Detta är ju bara ett jobb...who cares!?!

Du har ju redan mammapenning. Säg att de får vänta du återkommer när du känner dig bättre...du har annat att tänka på än att tillfredställa gamla tanter och gubbar. Det kan du göra sen...när du inte är gravid.
    Snälla lyssna nu på mig ( haha jag är ju trots allt en mini-tant) Ta din mobil och ring bums! No cleaning tomorrow. Om du måste ha något att göra kan du väl sticka eller virka något till pojken. Jag vet sy något. Sy en pyjamas till pojken. LOVA! NO JOBBING!
    Hahaha, de låter ju som en bra teori faktist, vet inte om den håller inom vården men för mig kan den duga, helt klart ;) Känslig livmoder sa läkarn på förlossningen, bara nån tar på magen (asså inte petar me ett finger, utan känner) så krampar den, o om dom lägger en doppler på magen så krampar den. Om jag sitter still krampar de, om jag sitter i bilen, ligger i sängen and so on. Väldigt irriterande. Och jag ringer ju inte gärna förlossningen varje gång de gör ont för då skulle jag ringa dom 100 ggr om dagen typ. Inte ok. De svåra i de här är ju dock att "veta" själv NÄR jag kan va påverkad i tappen, eller inte. Jag kan ju ha ont utan att den påverkas, och jag kan ha ont o så poff - är den påverkad. Hur ska jag veta vilken av alla gånger jag ska ringa in o söka vård? De avtar me bad men kommer tillbaka igen efter, och de avtar me alvedon men kommer tillbaka efter en stund igen, mildare form då iofs. Jäkla djungel de här o va preggo asså, och jag som är som jag är, vill inte besvära nån i onödan. (Läkaren försökte intyga mig om att jag inte alls störde, var ivägen eller där i onödan, nästa gång kan jag va påverkad och då vill dom ha mig DÄR och inte HÄR) - det hjälpte dock föga.

Men.. med jobbet. Jag (min rastlösa kropp och själ) vill jobba. Mina SD, och min kloka del av huvvet säger NEJ! Min man säger NEJ. Han blir irriterad på mig när jag säger att jag ska iväg. Men jag tycker liksom att, OM mina SD är ofarliga, då kan jag överleva me lite smärta - då äre bara ta alvedon. Men OM de skulle kunna påverka tappen (som ingen vet..) då ligger jag hellre hemma och myser i soffan, kollar film o plockar här. Hm! Känns också SKITDUMT o ringa in nu o sjukanmäla mig, dom kommer bli galna. Jobbat 2 dgr på nya jobbet. (Dom första två dagarna var jag ju svinsjuk i "svår influensa", sen jobbade jag 2 dgr som jag hade på schemat och nu igen isåfall - sjuk!) De ser inge bra ut. :(

Men jag vill inte att Devin kommer ut tidigare än vad han ska, inte än iallafall. Jag vill jobba om de är ofarligt. Fan va svårt! Kommer väl inte ens få jobba kvar om jag ringer mig sjuk NU (?) :( Blä!
  • Mabaja
    Happiness skrev 2010-12-27 22:22:32 följande:
    Du ska inte vara orolig. Magen drar sakta ihop sig. Du kommer se alldeles ny ut sen. magen kommer bli platt som innan...faktiskt utan någon som helst träning. Men du är ju så duktig och promenerar som en galning så då kommer det gå mycket snabbare. Ränderna bleknar sakta bort men magen kommer snart vara fin och platt igen. musklerna vill ju gå tillbaka till sitt ursprung så att säga Funderar...tror det tog ett år för mig så såg magen ut som vanligt. Du är så ung, fin och elastisk Mabaja ....värre kommer det bli för mig denna gång. med åldern förlorar ju huden elasticiteten (stavning?) och ja...vem vet det kanske blir..... hejhej påse för min del. Haha! Men men, då har jag Sofia...valet är lätt

Enligt många, bla den ökända och kända Anna Wahlgren så går det väldigt bra att trösta barn med att lägga dem i vagnen och köra över en tröskel typ. Då somnar barnet bums..eller kommer till ro. Det kan din man göra. Han kan sitta och rulla en vagn fram och tillbaka så får du din händer fria . Det funkade väldigt bra med sonen när vi var ute ocg gick. Så vi var ute jämt. Haha! Men det gick tyvärr inte på honom inomhus. Värt ett försök kanske...så du blir lite avlastad.
    Tack gulliga du! Förra veckan hade jag 2.5 kg kvar så jättemycket är det ju faktiskt inte, det är bara "påsen" som är kvar. Midjan har jag 1 cm kvar och magen där man är som tjockast är det nästan 10 tror jag. så man vet ju var det inte dragit ihop sig. haha. Ränderna är faktiskt redan ljusa, har någon enstaka blåvit rand, resten är vita!

Kanske ska sätta Daniel på en stol i hallen så får han dra vagnen över tröskeln in till köket (enda tröskel vi har).. Så kanske jag kan träna redan imorgon! HAHa. Tack för tipset, det har vi faktiskt inte provat.. Hittills har vi använt oss av barnvisor på youtube och knata runt här hemma! :) Så TACK för ett bra tips. :)
    Wilda 101010, mabaja.blogspot.com
  • acure

Stort grattis till lille Ines röntgen så härligt att läsa om din upplevelse!! Nu ser vi fram emot uppdateringar om det nya livet.:)

• kajsalisa

Fråga: Nån som vet om man kan infoga bild här på FL direkt från sin iPhone? Jag har försökt förut men inte lyckats. Vill ju lägga in ny bild i magtråden, men är för lat för att packa upp datorn och dra igång den...

• Happiness
    miraclee: Du behöver inte det där jobbet.....de får klara sig utan dig. Upprepar: NO JOBBING TIME! Jag tänker logga in här imorgon och kolla så du verkligen är hemma....

Försök och sov så gott inatt vännen. Lägg värmedynan på magen sen några Lergigane och några Alvedon....ZZZZZZZZZ! Hörs imorrn!
  • Smålands jänta i storstaden

Miracle: tycker du ska lyssna på kloka happi, du vet ju själv att du inte vill att Devin kommer än på länge så varför äventyra något?

Kajsalisa: jag har inte hellet lyckats lägga in bilder via min iphone, varken via fl-appen eller via surfen tyvärr. Ibland är det nästan för bekvämt med iphonen då man inte orkar öppna datorn jag är likadan, inte lagt upp en bild på länge då bärbara tar 1 timme på sig att starta upp!

• miraclee
    Happiness skrev 2010-12-27 23:35:53 följande:
    miraclee: Du behöver inte det där jobbet.....de får klara sig utan dig. Upprepar: NO JOBBING TIME! Jag tänker logga in här imorgon och kolla så du verkligen är hemma....

Försök och sov så gott inatt vännen. Lägg värmedynan på magen sen några Lergigane och några Alvedon....ZZZZZZZZZ! Hörs imorrn!
    Hahahaha, goa du! ;) Jag är hemma. Blä. Fick inte tag på ngn där igår så ringde imorse vid halv 6 o lämnade meddelande på telefonsvararen, slängde även iväg ett sms till chefen vid 6. Så, e du nöjd nu? ;) Nerå, de känns bra nu, fick ont bara jag gick upp imorse så nu äre sängläge här för mig, blir nog en powernap en stund också. 

Min man va glad iallafall, han säger som du - vad är ett jobb om Devin kommer alldeles för tidigt? Ingenting. Så jag inser mig slagen! ;)

Hjärta
  • Muffe80

Bra val att stanna hemma Miraclee, klart du inte ska jobba utan tänka på bebis i första hand ju! Inget är väl viktigare än att han får stanna i magen så länge som möjligt?
    Tänk att han kanm överleva utanför dig om han kommer nu, otroligt.

En fråga om när man ska sluta jobba om allt går som det ska...
    Ska man sluta ett par veckor innan eller vad är normalt och skönast för en själv?

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma