• PetraD

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

RadarQueen skrev 2011-01-13 22:41:25 följande:
    Hur lång tid var det för er mellan inskrivningssamtalet (det där man får träffa dietist, sjuksyrran, läkare och ta prover) till själva operationen?
    jag var på det samtalet 14/1-10 & gjorde min op 2/2-10
  • PetraD
    MrsQ skrev 2011-01-12 21:36:34 följande:
    Ha ha jag kan också äta choklad utan problem. Brukar ta en bit då å då . Så det hade ju varit kul att veta :-S
    kan också äta choklad utan problem (på gott & ont..)
  • PetraD
    RadarQueen skrev 2011-01-13 23:55:58 följande:
    Oj, så man kan förvänta sig att det går fort med andra ord *hjälp* Pratade med samordnaren i måndags och då sa hon ca 6 månader tills inskrivning.
    det är nog väldigt olika var man kommer någonstans
    kanske missat, men vilket är "ditt" sjukhus??
  • PetraD
    Päron1986 skrev 2011-01-14 00:10:01 följande:
    Jag gick kursen som är obligatorisk i värmland innan GBP, jag gicksom sagt kursen i måndags o tisdags.
    Lightprodukter ska man INTE äta.
    konstigt.. min dietist sa idag när pratade med henne att jag SKA äta sånt...

(blev ju inte bättre med ditt alias när jag sitter här och är sugen på glass...   )
  • PetraD

frågade min dietist om bl.a. light-läsk & här är svaret jag fick..

"Sötningsmedel och kolsyra ihop gör att vätskan expanderar d v s utvidgar sig och det blir ett tryck i magsäcken som inte är så bra enligt läkarna.

Allt nyckelhålsmärkt är bra livsmedel.

Så lite fett som möjligt...ja och nej....t ex fruktyoghurt tycker jag att 2% fetthalt är okey. Den med bara 0.1-0.5%fett är oftast mer socker i. Sockerrika livsmedel ska du undvika i vardagen."
  • PetraD
    Zebra71 skrev 2011-01-14 19:24:49 följande:

Hej

Har inte läst tillbaka i tråden så jag vet inte om det pratats om detta men jag behöver se om någon varit med om samma som jag....

Jag blev gbp opererad för 2 år sedan, har aldrig dumpat, har inget stopp överhuvudtaget! Gick ner 30 kg under de första 4 månaderna, SEN INGENTING. Jag har ju 30 kg till att tappa, skäms för att berätta att jag är opererad för att jag är ju fet fortfarande  Nu har alla mina dåliga vanor kommit ikapp mig så jag börjar så sakteliga äta mer och mer dåligt....kan det ha blivit något fel på operationen tro? Efterom jag inte har något stopp menar jag... 

Finns det någon som varit med om samma? Börjar bli desperat nu..vad ska jag göra?? har försökt tala med kriurgen men han säger bara att "det blir såhar för ca 2% och det är inget fel på operationen"

Nån som vet om man kan bli omopererad?

HEJ
    jag gjorde min op 2/2 förra året, så alltså nästan ett år sedan
    kan äta allt, dumpar aldrig... gick ner 34kg till slutet på augusti och har sen dess inte gått ner något.. eller ner nåt halvkilo men sen upp igen...
    har 10-15kg kvar
  • PetraD
    kurilill skrev 2011-01-17 12:31:44 följande:
    Just nu känns det som att det är så mycket att hålla reda på, speciellt när det står så olika saker i mina papper mot vad Sverige rekommenderar. Tex så står det att man ska äta max 3 gånger per dag efter operationen, (men de har skrivit att i Sverige rekommenderar de 5ggr/dag). I slutändan är det ju dock en själv som väljer vad man stoppar i sig så jag ska försöka läsa så mycket jag bara kan och ta upp med dietisten! Eftersom jag ska opereras utomlands får jag tyvärr inte samma hjälp, utan måste ta reda på mycket information själv.

Ang. att äta när man flyter tror jag att man måste tänka att det är bäst för ens hälsa att faktiskt hålla sig till enbart påsarna. Jag förstår inte varför man ens ska fundera över vad man kanske skulle kunna äta eller att någon försöker att skrämma en från att fuska, man flyter för att undvika risker och 2-4 veckor är inte så lång tid. Jag ser det som en bra övergång till det nya livet att få bort tankarna från mat och främst äta för att få i sig näring.
    skulle aldrig kunna hålla mig mätt om jag bara åt 3ggr/dag, speciellt nu när är så små portioner
  • PetraD
    linaalice skrev 2011-01-14 02:57:21 följande:
    *skrattar* jag förstår din förvirring, jag blir juh likadan. det låter bra på båda sätt. men jag tror ändå bestämt att det är något som inte stämmer med att saker skulle rinna igenom obemärkt liksom.. :)
    ja du, inte är det lätt inte
    men man ska nog tänka med lite sunt förnuft så blir det säkert bra
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)