• PetraD

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

lotta26 skrev 2010-12-14 10:13:25 följande:
    Ja hade hoppats på att ja skulle lyckas gå ner utan modifast eller nutrilett. har i o för sej bara smakat nutrilett, men de smakar värkligen illa.
    vilket märke skulle ni rekomendera??
    e typ sånnt som inte smakar choklad el jordgubb bättre? de finns väl även sånnt som e som soppa?
    skulle rekommendera vilket som helst, utan nutrilett
    naturdiet funkar. cambridge eller herbalife tycker jag är bäst
  • PetraD
    Jejja78 skrev 2010-12-25 23:35:57 följande:
    När var det ok för er att börja med hårt bröd ? Enligt våra direktiv så är det först efter 4 veckor puré kost
    Är ju så sugen !
    vet inte xakt men knäckebröd ska man nog kunna äta ganska tidigt, blir ju små smulor när tuggas... tror man ska kunna äta det med purékosten
  • PetraD

gjorde min op 2/2
    är mer än nöjd med det jag gått ner, men vill ner mer.. men har nu stått stilla i vikt i ca fyra månader och det är så frustrerande.
    någon med tips på hur man kan få det att komma igång igen??
    hur länge har ni stått stilla i vikt som mest??

• PetraD
    Miss Juni skrev 2011-01-01 20:11:39 följande:
    Får jag fråga vad ni hade för BMI när ni opererade er?

Hur lång var väntetiden?

Hur många har gått via landstinget - och hur många har bekostat sin op själv?

Många frågor...
    jag hade 40,4 i bmi när var på läkarundersökningen/infon innan  min op. sen gick jag ner 3kg tills min op. var ca två veckor emellan.. så då låg på 39,3 dagen innan op
    jag var på vc för remiss i mitten av oktober, sen info/läkarbesök 14/1 och sen op 2/2. så hade en väldig tur att gick så snabbt (2009-2010)
    jag fick min alltså via landstinget
  • PetraD
    sabinaa skrev 2011-01-02 12:55:25 följande:
    Min fjärde flyt dag. 10 kvar........... Jag har känt mig ganska lugn, fram tills idag. Idag känner jag min lite ilsk. Jag smakade lite kycklig och lite sallad på nyårsafton och fick kämpa hårt igår för att inte äta vanlig mat. Idag är man inte så taggad men tänker väldigt mycket på morgondagen. Då kan jag säga att jag ska opas nästa vecka!

Pratade med en tjej idag som också opade sig på Ersta nu i november. Hon hade blandat flyt och vanlig mat. Dock under 1000 kcal. Tusan vad jag blev sugen på en kyckligsallad när hon sa det. Men usch, jag fick så mycket skuldkänslor på nyårsafton att det inte är värt att äta vanlig mat. Fast att man håller sig under 1000 kcal.

Jag är stol över mig själv att jag kunnat flyta så bra som jag gör. Lättare än vad jag tror.

Någon mer som blandat 1000 kcal med flytande och fast föda?

Nu ska vi forsätta att städa ut julen. Himla skönt när det är gjort!
    inte lätt att blanda mat med flytande och hålla sig under 1000kcal så jag tycker du ska hålla dig till flytande. svårt med bara flytande, men ändå lättare än att hålla sig under 1000kcal med både flytande och mat..
  • PetraD
    kurilill skrev 2011-01-02 14:46:29 följande:
    Hur mycket mindre mat äter ni nu om ni jämför mot innan operationen? Skulle man kunna anta att matkontot belastas med några hundra kronor mindre i månaden? Letar argument, hehe :)
    blir mycket billigare än några hundra i månaden
    jag äter ca ett par dl/mål nu
    innan kunde bli mycket mer.
    jag kan äta allt och dumpar inte av något. så visst äter jag lite onyttigt ibland också även om inte borde. kan bli pizza någon gång. äter väl 1/8 och innan kunde äta en hel pizza
    blir mycket mindre portioner
  • PetraD
    kurilill skrev 2011-01-02 15:30:34 följande:
    Det är ju i så fall det starkaste argumentet, att matkontot blir mycket mindre. Det tillsamans med att jag sparar in 700:- genom att sälja mobilen och köra kontantkort istället gör det hela högst hållbart.
    Tänker presentera mina argument för sambon ikväll och höra vad han har att säga. Har ju tid på vc i morgon med och då kanske jag får ett litet hum om hur lång tid det kan tänkas ta om jag nu ens får en remiss.

Tack för svar!
    visst är det ett starkt argument. men att ta med hälsan som argument är väl ännu starkare.. det är ju värt massor och att må bättre osv
    där kan du ju absolut få ett litet hum om hur lång tid det kan ta

• PetraD
    kurilill skrev 2011-01-02 17:59:50 följande:
    Uddevalla, men kommer från Nyköping som ligger 10 mil från Stockholm så har boende där ifall Stockholmssjukhusen är bättre.
    rekommenderar sophiahemmet i sthlm
  • PetraD
    kurilill skrev 2011-01-02 18:08:07 följande:
    Jag ringde Sophiahemmet i mellandagarna för att fråga om man kunde skicka egenremiss dit och då sa hon att det kostar 115 000:- privat, kanske är olika. Hon sa att Sophiahemmet finns även i Göteborg, är det bara provtagningar där då eller opererar de även i Göteborg?
    priserna kan nog skilja väldigt mellan olika ställe
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)