• PetraD

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

pluvdo skrev 2011-01-05 23:58:24 följande:
    Nu har kanske någon redan ställt denna frågan, men tråden är så lång så jag orkar inte läsa igenom.

Är väntetiden alltid lika lång om man skall göra en gastric bypass-operation (inte privat) eller får man företräde om man är väldigt stor?
    tror inte att det är företräde för att man är väldigt stor, men kan ju ta väldigt olika lång tid.. en del handlar det nog bara om ren tur, men beror ju mycket på vart man söker, hur långa köer de har beroende på "olika saker"
  • PetraD
    pluvdo skrev 2011-01-06 09:10:25 följande:
    Tack för era svar. :)

Måste man sövas under operationen eller fungerar det med någon form av lokalbedövning? Och hur lång väntetid var det för er?
    tror man alltid sövs då det är en så stor op
    jag fick vänta ca 3½ månad från jag var på vc för remiss tills jag gjorde min op
  • PetraD
    BohusM skrev 2011-01-06 14:44:19 följande:
    Hej på er Solig

Tänkte hör en sak. Jag har läst massa bloggar av folk som har OP:ats och fått den känslan att man ändrar sin smak efteråt. Är det så, fler som känner detta?
    Låter ju i och för sig lite lustigt, men skulle vara roligt att veta..
    jag har ungefär samma smak som innan
  • PetraD
    frökenKAJO skrev 2011-01-06 17:37:01 följande:
    En fråga till er som genomgått op och som är så gott som klara med er viktminskning- hur ser era kroppar ut?

Om jag jämför min "nya" kropp med hur jag sett ut tidigare som smal så är jag ju helt klart slappare och hängigare trots att jag tränat en hel del det senaste halvåret. Det är dock svårt att avgöra om jag har häng i klass med bukplastik-kriterierna- ingen aning alls faktiskt.

Om jag står upp ser kroppen helt okej ut. Däremot om jag ligger i "plankan" eller står på alla fyra hänger det bedrövligt om skinnet runt bålen.

Hur är det för er andra?
    jag är inte riktigt klar, men har gått ner nästan 35kg. har ca 10-15 kvar att gå ner...
    hänget på magen har blivit mindre än vad det var innan.. men fortfarande en del, låren är hemska...som du; i plankan hänger skinnet på magen massor... men tror inte är tillräckligt för op, när står upp...

jag kan (konstigt nog) ha byxor nu som jag hade för ca 4år sen när vägde 10kg mindre än vad jag gör nu. så helt annorlunda i kroppen nu.
    skinnet på låren gör att mina ben är några strl större än vad de skulle vara utan allt det skinnet...
  • PetraD
    Lattjo skrev 2011-01-07 13:18:32 följande:
    Mina råd är 1 dl, kött/fisk/kyckling, 1 dl pasta/potatis/ris och 1 dl grönsaker plus sås (typ ½ dl grönsaker och ½ dl sås). Men det är jätteolika från sjukhus till sjukhus. Jag fick lära mig att man alltid ska prioritera proteinet och låta grönsakerna gå sist. Känns jättekonstigt när man annars alltid ätit mest grönsaker :)
    jag fick veta av min dietist att ska äta proteiner först, sen grönsaker och sist kolhydrater
  • PetraD
    zookie skrev 2011-01-07 17:03:41 följande:
    Jag känner det är svårt att uppskatta hur mycket man verkligen hinner gå ner till sommaren och vilken storlek man kommer ha. Op den 3 Feb till juni är det sen 4 månader någon som kan uppskatta på ett ungefär??
    jag gjorde min op 2/2 och vägde då 107kg
    4mån senare hade jag gått ner till 86kg
  • PetraD
    capobranco skrev 2011-01-08 12:44:24 följande:
    Jag undrar om det är några här som gjort sin operation på sofiahemmet? i så fall var de bra? hur länge fick ni stanna? och hur mådde ni direkt efter?

Fortfarande väldigt nervös och förväntasfull men ni här har hjälpt mig att bli av med lite av nervositeten tack :)
    jag gjorde min op på sophiahemmet 2/2 förra året
    de var toppen, helnöjd. jag kom till sthlm 1/2 gjorde open dagen efter/tisdag och åkte hem på torsdagen.
    jag mådde jättebra
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)