• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • linaalice
    Nala skrev 2011-01-12 19:50:02 följande:
    De tar inte bort magsäcken, den finns kvar fast vid sidan om ihopkopplad med tunntarmen fast på ett nytt ställe. Tolvfingertarmen är en del av tunntarmen men det är den delen som tar upp mest näring och den är ju bortkopplad - alltså tar man upp mindre näring av det man äter.
    jag skrev precis det där i ett jäkla långt inlägg som helt plötsligt ville försvinna. :(
    men du har absolut rätt! :)
    till det hela.. till mig har dom sagt flera, flera ggr att allt tas upp och att det är därför det är så viktigt att man tänker sig för med vad man äter. :)
  • trollbottom
    linaalice skrev 2011-01-12 19:54:37 följande:
    jag är ledsen min datorville inte vara med alls. :(
    jo, jag säger inte allt detta för att jag vill sätta mig på tvären.
    jag berättar bara vad dom sagt till mig. :)
    Det är nog så som blyg viol säger att det finns olika och så som bilden visar kommer jag att få på Ersta. Du måste ha fått någon annan variant av GBP
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • Nala

Angående näringsupptaget.... jag googlade på "gastric bypass näringsupptag" och fick massor med träffar. Där står på många ställen att man tar upp mindre näring efter operationen...

Här är tex citerat från Centrum för titthålskirurgi CFTK, de gör väl bara magsäcksoperationer....

"Denna operation innebär att större delen av magsäcken kopplas ur. Samtidigt kopplas en del av tunntarmen också bort från näringsupptag. Det är således en kombination av minskat näringsintag till magsäcken och minskat näringsupptag i tunntarmen som åstadkommer viktminskningen."

Carlanderska skriver samma sak på sin hemsida; Aleris likaså...

Bariatric Centers hemsida (Sophiahemmet) har en mycket bra förklaring här:

http://www.bariatriccenter.se/BizPart.aspx?tabId=131&tci=29&childtci=47

• Jumbopolly
    linaalice skrev 2011-01-12 19:40:49 följande:
    det där är en missuppfattning. man syr ingen ficka av magsäcken. den tas bort. och födan du stoppar i dig åker direkt ut i tunntarmen, det är därför du måste tugga maten väl, annars får man lätt magsmärtor.
    och tunntarm och tolvfingertarm är samma sak. det är det som ofta gör att människor blir förvirrade. :)

jag är heeelt hundra på att jag gjort en gastric bypass. och jag är frågvis och envis så jag har ställt alla frågor du kan tänka dig till läkaren och det är dessa uppgifter jag fått. :)

ska se om jag kan hitta lite papper som jag fått.. kan citera. :)
    jag är absolut inget proffs på detta.. läste bara innantill eller rättare sagt kopierade förklaringen på gastric bypass..
    sen är tunntarm och tolvfingertarm på ett sätt samma sak fast ändå inte.. tolvfingertarmen är en DEL av tunntarmen.... (om jag förstått anatomin rätt)
  • Nala
    linaalice skrev 2011-01-12 19:58:06 följande:
    jag skrev precis det där i ett jäkla långt inlägg som helt plötsligt ville försvinna. :(
    men du har absolut rätt! :)
    till det hela.. till mig har dom sagt flera, flera ggr att allt tas upp och att det är därför det är så viktigt att man tänker sig för med vad man äter. :)
    Du kanske har gjort någon annan variant på GBP eller så kanske de har ändrat lite där du blev operarad?
  • linaalice
    Jag är ledsen.. råkade visst trycka på någon knasig knapp mitt i allt.. skrev ett sju jäkla långt svar och sen så var det bara borta. :(
    min läkare sa flera ggr att mycket som sas om just gbp var missuppfattningar bland annat det här med att en ficka lämnas.. han kallade det för en passage. eftersom maten bara passerar igenom.
    men jag förstår att det där med att borjan på tunntarmen sätts på magsäcken.. :)
    både dietist och läkare på KSS i Skövde säger i alla fall att allt man stoppar i sig tas upp av kroppen.
    det kanske var ett sätt att skrämma patienterna, vad vet jag? :)
  • linaalice
    Jumbopolly skrev 2011-01-12 19:37:38 följande:

Undrar fortfarande om man kan suga på halstablett under flyten??? ingen som vet vilket man kan?
    fan pest å pina ju å både sluta röka å enbart dricka pulverdiet om man itne ens får suga på en halstablett... hmm

jag fick suga på sockerfria halstabletter. men dom tyckte inte att det var smart. det sätter tydligen igång hungerkänslorna, så jag avstod. :)men ring och hör efter! :)
  • Nala
    linaalice skrev 2011-01-12 20:04:55 följande:
    Jag är ledsen.. råkade visst trycka på någon knasig knapp mitt i allt.. skrev ett sju jäkla långt svar och sen så var det bara borta. :(
    min läkare sa flera ggr att mycket som sas om just gbp var missuppfattningar bland annat det här med att en ficka lämnas.. han kallade det för en passage. eftersom maten bara passerar igenom.
    men jag förstår att det där med att borjan på tunntarmen sätts på magsäcken.. :)
    både dietist och läkare på KSS i Skövde säger i alla fall att allt man stoppar i sig tas upp av kroppen.
    det kanske var ett sätt att skrämma patienterna, vad vet jag? :)
    Hehe, de kanske kör skrämseltaktik :)
  • linaalice
    Jumbopolly skrev 2011-01-12 20:02:55 följande:
    jag är absolut inget proffs på detta.. läste bara innantill eller rättare sagt kopierade förklaringen på gastric bypass..
    sen är tunntarm och tolvfingertarm på ett sätt samma sak fast ändå inte.. tolvfingertarmen är en DEL av tunntarmen.... (om jag förstått anatomin rätt)
    *ler* jag är ingen expert jag heller. :) bara himla glad att jag äntligen fått det gjort.  :)
    och som jag sagt tidigare. jag säger bara vad min läkare sagt till mig.  och sen får dom nästan ha gjort vad dom vill där inne, bara det fungerar och jag mår bra. :)
  • linaalice
    trollbottom skrev 2011-01-12 19:59:05 följande:
    Det är nog så som blyg viol säger att det finns olika och så som bilden visar kommer jag att få på Ersta. Du måste ha fått någon annan variant av GBP
    jag tror inte att det är så stor skillnad. det är väl kanske bara det att dom hittar nya metoder. :)
    och som jag skrev tidigare, jag uttryckte mig klumpigt där med tarmen.. :)

är det någon utav er som vågade välja att göra flikarna som dom kallar det? något nytt nu som gör att man ska slippa tarmvred? :)
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)