• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • cattis1234
    lilla agnis skrev 2011-01-16 18:55:06 följande:
    Ni som har opats på Ersta senaste tiden och är utomlänspatienter; ska man vara fastande till dagen innan op när man träffar narkosläkaren? Har tid hos honom 14.10 så att fasta tills dess känns inte så kul precis...Jag har sökt svar i tråden men det verkar vara oilka bud sedan tidigare.
    jag fick besked att modifast var ok innan proverna.
    Frågade eftersom jag har lång tågresa tll Stockholm o narkosläkaren ska jag träffa 13,30.
    Det var enl. dietist/ssk/dr magnusson ok med Modifast den dagen, även innan provtagningen Skrattande

annars hade man  dött ju.... Skrikandes
  • Zodic
    kurilill skrev 2011-01-16 22:37:26 följande:

Jag har även fått restriktioner om att helst aldrig mer äta rött kött (fläsk, nöt, vilt mm) pga att det består av långa muskeltrådar som kan göra att övre delen av tunntarmen vidgar sig och alltså gör att man kan äta mer och mer och gå upp i vikt igen. Äter ni rött kött?

Aldrig hört talas om, det ska absolut inte vara något problem!

• kurilill
    Zodic skrev 2011-01-16 23:04:36 följande:
    Aldrig hört talas om, det ska absolut inte vara något problem!

Det står att det inte hinner bearbetas så bra och därför pressas ner i tunntarmen och den kan då vidgas med tiden. Jag ska göra op'en i Tyskland så har fått en massa infoblad mailade till mig för att jag ska kunna sätta mig in i det. Det känns ju som att det inte kan vara total lögn då det kommer från en klinik som är specialicerad på obesitas-kirurgi? Får fråga om det när jag pratar med dietisten. Ju närmre operation jag kommer, ju mer komplicerat känns allt :)
  • Jejja78

Kurilill: har aldrig heller hört talas om det jag har varit opad 1 månad nu och äter kött som är lite rött utan problem .

• BohusM
    kurilill skrev 2011-01-16 23:10:46 följande:
    Det står att det inte hinner bearbetas så bra och därför pressas ner i tunntarmen och den kan då vidgas med tiden. Jag ska göra op'en i Tyskland så har fått en massa infoblad mailade till mig för att jag ska kunna sätta mig in i det. Det känns ju som att det inte kan vara total lögn då det kommer från en klinik som är specialicerad på obesitas-kirurgi? Får fråga om det när jag pratar med dietisten. Ju närmre operation jag kommer, ju mer komplicerat känns allt :)
    Jag opererades på Bariatric Center i lund, det är också en klinik som endast håller på med GBP-operationer.
    Den informationen som jag har fått är att man visst kan äta kött efter operationen. Det du skriver att det inte hinner bearbetas stämmer helt och hållet då magsäcken är bortkopplad. Men man måste tugga maten väldigt noga och det gäller ALL mat, så den redan är bearbetad när du sväljer maten. Din mun blir så att säga din nya magsäck.
  • Jumbopolly
    BohusM skrev 2011-01-16 22:58:19 följande:
    Anledningen till en snabb viktnedgång är just att minska fettet i levern, en fettlever ät mycket skör och kan då brista eller gå sönder. Om detta sker på fel ställe så blir det en levertransplantation, om den går sönder på så att säga rätt ställe så tar man bort en bit av levern. Den växer ut till normal storlek igen efter ett tag.  I vilketfall som helst så blir det då en öppen kirurgi, vilket medför extra obehag och jobbigare konvalicens.
    Så det är ur säkerhetssynpunkt för er själva som levern måste ner i storlek snabbt.
    jo det vet jag.. å det förstår jag men det jag inte förstå år är som vissa läkare säger då till vissa människor..
    "ser vi att du har fuskat något under ditt flyt så opererar vi inte"
    Har man gått ner det man ska gå ner så hur kan de se om man fuskat innan operation? eller öppnar de först å säger. nehepp den här tjejen har fuskat! hon åt en gurkbit den 23/1 henne stänger vi igen å skickar hem! hehe.. tror DET är mest skrämselproppaganda... men klart ser de att personen i fråga inte alls gått ner nåt utan levern är i sin gamla storlek då förstår jag om de stänger igen buken igen..
  • BohusM
    Jumbopolly skrev 2011-01-17 00:49:48 följande:
    jo det vet jag.. å det förstår jag men det jag inte förstå år är som vissa läkare säger då till vissa människor..
    "ser vi att du har fuskat något under ditt flyt så opererar vi inte"
    Har man gått ner det man ska gå ner så hur kan de se om man fuskat innan operation? eller öppnar de först å säger. nehepp den här tjejen har fuskat! hon åt en gurkbit den 23/1 henne stänger vi igen å skickar hem! hehe.. tror DET är mest skrämselproppaganda... men klart ser de att personen i fråga inte alls gått ner nåt utan levern är i sin gamla storlek då förstår jag om de stänger igen buken igen..
    Man kan gå ner mer på flytet vilket jag gjorde, dom ville ha ner mig 7 - 8 kilo, men jag gick ner 11,5 kilo. Om jag nu tyckt att det inte gjorde nått om jag fuskat och gått upp lite så skulle dom inte sett detta på vågen, men då jag vill ha en så säker operation som möjligt så valde jag att flyta hela tiden.
    Jag har haft väldigt svårt med flytet och varit hungrig, ont i huvudet och fruktansvärt sugen på precis allt. Men då detta gäller en operation som skall hjälpa mig att leva, så ville inte jag äventyra mig själv och den chansen.
    Dom extra kilona som jag gick ner är ju bara positivt och det är kilo som aldrig kommer igen.
    Jag opererades i tisdags och mår alldeles utmärkt. Flyt på, det är värt det, jag lovar..
  • Jumbopolly
    BohusM skrev 2011-01-17 01:06:53 följande:
    Man kan gå ner mer på flytet vilket jag gjorde, dom ville ha ner mig 7 - 8 kilo, men jag gick ner 11,5 kilo. Om jag nu tyckt att det inte gjorde nått om jag fuskat och gått upp lite så skulle dom inte sett detta på vågen, men då jag vill ha en så säker operation som möjligt så valde jag att flyta hela tiden.
    Jag har haft väldigt svårt med flytet och varit hungrig, ont i huvudet och fruktansvärt sugen på precis allt. Men då detta gäller en operation som skall hjälpa mig att leva, så ville inte jag äventyra mig själv och den chansen.
    Dom extra kilona som jag gick ner är ju bara positivt och det är kilo som aldrig kommer igen.
    Jag opererades i tisdags och mår alldeles utmärkt. Flyt på, det är värt det, jag lovar..
    Oj.. hungerskänsla ja.. det har ju inte jag någon då.. snarare att jag har svårt för att komma ihåg påsarna för jag tycker det vräks i en för mycket jag.. hinner ju aldrig bli hungrig.. DET kommer vara min stora utmaning sedan att äta ofta... jag har inga större problem med suget förutom att jag blir VRÅLSUGEN på att tugga på nåt å mycket beror ju på att jag även låter bli rökat nu under tiden.
    Därför tycker jag att vad är det som är så farlig om man nu tuggar på en fefferpni tex 2-3 gånger om dagen...
    dietisten sa att man inet fick göra det enbart för att det väcker suget efter annat å att man då till slut tänker.. en köttbulle.. vad gör det osv..
    Men så tänker inte jag.. en fefferoni dämpar mitt rökbegär i flera timmar samt mitt sugen begär...
    är ingen sötsaksmänniska annars heller. Mitt stora problem med vikten kommer av att jag äter på tok för sällan å då på tok för onyttigt å för mycket...
    Men nu kommer jag bli tvungen att äta oftare och bättre!!
  • BohusM
    Jumbopolly skrev 2011-01-17 01:22:33 följande:
    Oj.. hungerskänsla ja.. det har ju inte jag någon då.. snarare att jag har svårt för att komma ihåg påsarna för jag tycker det vräks i en för mycket jag.. hinner ju aldrig bli hungrig.. DET kommer vara min stora utmaning sedan att äta ofta... jag har inga större problem med suget förutom att jag blir VRÅLSUGEN på att tugga på nåt å mycket beror ju på att jag även låter bli rökat nu under tiden.
    Därför tycker jag att vad är det som är så farlig om man nu tuggar på en fefferpni tex 2-3 gånger om dagen...
    dietisten sa att man inet fick göra det enbart för att det väcker suget efter annat å att man då till slut tänker.. en köttbulle.. vad gör det osv..
    Men så tänker inte jag.. en fefferoni dämpar mitt rökbegär i flera timmar samt mitt sugen begär...
    är ingen sötsaksmänniska annars heller. Mitt stora problem med vikten kommer av att jag äter på tok för sällan å då på tok för onyttigt å för mycket...
    Men nu kommer jag bli tvungen att äta oftare och bättre!!
    Jag tuggade tuggummi, men jag blev mer sugen på massa annat då, det man skall se till är att det är helt sockerfritt, det är inte alla som är det även om det står så på... Nu tror inte jag att det skulle vara hela värden om du äter några fefferoni den första veckan, men sen skulle jag absolut låtit bli... Jag vet inte hur länge du skall flyta, men 3 x 7 = 21, 21 x 3 = 63 fefferoni på 3 veckor är nog inte vad jag skulle vilja stoppa i mig när jag går på flyt... Du kan ju sabba magen, även om den blir bortkopplad så är det så att den hänger kvar.... Testat nikotintuggummi???
  • Jumbopolly
    BohusM skrev 2011-01-17 01:37:42 följande:
    Jag tuggade tuggummi, men jag blev mer sugen på massa annat då, det man skall se till är att det är helt sockerfritt, det är inte alla som är det även om det står så på... Nu tror inte jag att det skulle vara hela värden om du äter några fefferoni den första veckan, men sen skulle jag absolut låtit bli... Jag vet inte hur länge du skall flyta, men 3 x 7 = 21, 21 x 3 = 63 fefferoni på 3 veckor är nog inte vad jag skulle vilja stoppa i mig när jag går på flyt... Du kan ju sabba magen, även om den blir bortkopplad så är det så att den hänger kvar.... Testat nikotintuggummi???
    nikotintuggummi pallar jag inte med..
    Nu går det iof bättre och bättre för varje dag.. röksuget minskar mer och mer och tuggbehovet med.
    Tuggar extra tuggummi.
    å fefferoni sabba magen?? njae då är den sabbad för flera år sedan =)
    normalt äter jag ganska mycket fefferoni.. ÄLSKAR fefferoni.. kan äta det hellre än en chipspåse=)
    men DET är något jag kan tänka mig inte funkar riktigt sedan efter operationen... Men äter fefferoni som godis annars.. Har värsta stålmagen ;)
    MEn jag är helt inställd på att det INTE kommer funka senare...
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)