• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Maddisen80

lycka till ni som ska på läkarbedömning och ni som snart kommer göra operation, en annan läkaree på citykliniken ska ringa mig på torsdag ska prata med han om op

• littlemisstrouble
    didriksmom skrev 2011-01-17 13:39:04 följande:
    Hej.

Har precis fått hem brevet som jag väntat länge på. Så nu är Gruppinfo mötena och läkarbesöket inbokat i mars på Ersta... Får se när det är dags för OP... Jag bara längtar. Har sakta men säkert gjort medvetna val för att kunna gå ner i vikt men vet dock inte om jag gått ner något då jag inte har nån våg som klarar av min vikt.. Men snart så... Bara att kämpa på och ser ju hur bra det går för min mor även när det går sämre..

Idag är jag allt glad!!! Glad
    ett tips på vart man kan köpa våg som går ändå upp till 180kg. kostar under 199kr på mediamarkt
    Planering är a och o......
  • camizz

Hej tjejer! I dag fick ja brev från ersta. Ska dit 18feb. Hur fort har det gått för er andra efter det första mötet? :) är skit nervös!!

• camizz

BebisVagga!! oj va fin du har blivit !! Grattis!! :D

Elvis 070227 Thilda 080428 Ronja 091020
  • BebisVagga
    camizz skrev 2011-01-17 18:33:17 följande:

BebisVagga!! oj va fin du har blivit !! Grattis!! :D

tack... känns riktigt bra ...
  • Lolalee
    Lolalee skrev 2011-01-17 15:10:20 följande:
    hejhopp! idag ringde ersta o berättade att de mottagit min remiss och att de även skulle skicka hem en remissbekräftelse.. hur lång tid tar det från dess att remiss kommit in till dess att man får träffa läkare?kram!
    *puff*
  • METAMORPHOSIS
    BebisVagga skrev 2011-01-17 18:10:50 följande:
    Wow! Vilken skillnad! Gratis .
  • METAMORPHOSIS
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-17 18:39:33 följande:
    Wow! Vilken skillnad! Gratis .
    Eller GRATTIS .
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)