• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • METAMORPHOSIS
    Lolalee skrev 2011-01-17 18:37:30 följande:
    *puff*
    Svårt att svara på, det är så olika, allt beror ju på deras arbetsbelastning. För mig tog det iaf tre veckor.
  • BebisVagga
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-17 18:39:51 följande:
    Eller GRATTIS .
    tack...
    ja jag gillar mej själv nu
  • METAMORPHOSIS
    BebisVagga skrev 2011-01-17 18:41:17 följande:
    tack...
    ja jag gillar mej själv nu
    Det ska du göra, du är skitsnygg
  • capobranco
    camizz skrev 2011-01-17 18:33:17 följande:

BebisVagga!! oj va fin du har blivit !! Grattis!! :D

Ja verkligen GRATTIS!
  • Nala
    kurilill skrev 2011-01-16 22:37:26 följande:

I morgon börjar jag med Modifast i 4 veckor innan det är dags för operation, känner mig riktigt taggad. Käkade Tacos idag och drack irish coffe och en cube igår, nu dröjer det lääänge innan jag dricker eller äter riktig mat igen :) Går man ner mycket mindre med Modifast som är en LC-diet än med tex Cambridgekuren som är en VLC-diet? Med Cambridgekuren tar jag 6kg på en vecka, 10kg på 3 veckor, vågar man hoppas på 10kg minus innan operationen?

Jag gick och funderade på förut om man måste sitta ner och äta långsamt, kan man aldrig äta i farten, typ i bilen? Jag är ofta ute på stan halva dagen och måste åka bil överallt, så mitt liv kommer bli jättekrångligt om det inte går att äta på det viset. Och hur gör ni på jobbet, där kan man ju verkligen inte sitta och äta i 30 minuter varannan timma?

Jag har även fått restriktioner om att helst aldrig mer äta rött kött (fläsk, nöt, vilt mm) pga att det består av långa muskeltrådar som kan göra att övre delen av tunntarmen vidgar sig och alltså gör att man kan äta mer och mer och gå upp i vikt igen. Äter ni rött kött?

Jag äter rött kött och har inte fått restriktioner på det förutom att känna sig för om det funkar så att säga
  • Jumbopolly
    Päronsylt skrev 2011-01-17 10:27:11 följande:
    Som jag skrivit flera ggr tidigare. Det är olika från sjukhus till sjukhus!
    Där jag opererades fick vi inga som helst kilon vi var tvugna att gå ner. Allt handlade om att krympa levern så pass mycket att man kunde vika undan den utan att den sprack. För det är det som händer med en lever du viker om den inte är tillräckligt tömd.
    Och jag skrev även tidigare att dom menade när man öppnat personen.
    Läkaren sa flera ggr att inser vi att nifuskat så syr vi ihop er igen.
    Men som sagt, skrämseltaktik.. Kanske, vem vet?
    Jag ville inte vara den som provade i alla fall. Tyst
    har skött mig ordentligt idag.. nogrann med tiderna och inte ens tuggat tuggummi =)
  • Hera78

Weeeeiiiiiiiiii!!!!

Har gått och väntat på brev från ersta om op. Har blivit tillsagd att det blir feb-mars men idag kom brevet och op är 2/2!! Det är om 2 veckor!!

Hade just ätit favoritpizzan när jag gick igenom posten så det blev min sista måltid, imorgon börjar två veckors flyt

Det känns helt overkligt det här och jag har 1000 frågor som snurrar i huvudet nu känns det som...

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)