• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Full av förhoppning
    MizzPiggy skrev 2011-01-17 10:18:32 följande:
    Lalalong och jumbopolly: okej! Bra att veta hur andra gör, jag har hunnit röka i tio år detta året räknat, fast jag bara fyller 26 i år,
    Och jag måste erkänna att jag inte en enda gång känt att" fan jag vill sluta !" Jag ser inte
    Mig själv som någon stor rökare precis, jag röker ca 12 cigg om dagen, jobbar jag heldag ( typ 8-21) så röker jag något
    Mindre, då de inte passar sig att springa ut hela tiden) men de funkar bara för att jag nästan hela tiden har något att göra!
    Jag jobbar 75% och skift, är jag ledig så skulle de bli jobbigt att inte röka, SPECIELT om man inte får äta de man vill heller...
    Det e klart att jag slutar röka om jag absolut måste. Men i ärlighetens namn så vill jag inte...
    Att du måste sluta röka beror på att rökare läker mkt sämre och du kan få infektioner i såren. Rökares kärl drar ihop sig och det är det som ofta gör att man är kall om fingrarna mm.. man får dålig blodcirkulation. Så det är viktigt att du slutar minst 2 veckor innan av den anledningen  och håller upp tills du är läkt

lycka till!!
    becoming me
  • littlemisstrouble
    Päronsylt skrev 2011-01-17 10:37:12 följande:
    Jag tror inte heller att det är någon fara. Jag tror däremot att det är viktigt att följa råden man får.
    Min läkare sa att "klarar man inte av att flyta i tre veckor ska man inte heller göra operationen, då kan livet bli ett rent helvete"
    Men han var lite barsk av sig. Kändes flera ggr som om han sa saker för att vi skulle dra oss ur och inte vilja göra operationen.
    Tyckte han att han hade lite för mycket att göra kanske. Flört 
    så var den första läkaren jag pratade med också. han sa att du vet väl om att det inte är riskfritt med operationer. det är faaaarligt. jo jag har läst på innan jag tog ett beslut att ens söka remiss till operation såklart. jag vet vad jag ger mig in på. skulle aldrig falla mig in att inte ta reda på innan vad det handlar om.

den andra jag träffade från stockholm var mycket mildare i tonen och menade på att en operation kan vara en lösning om man har testat mycket annat men inte lyckats så bra man vill och man har stor övervikt.
    Planering är a och o......
  • didriksmom

Hej.

Har precis fått hem brevet som jag väntat länge på. Så nu är Gruppinfo mötena och läkarbesöket inbokat i mars på Ersta... Får se när det är dags för OP... Jag bara längtar. Har sakta men säkert gjort medvetna val för att kunna gå ner i vikt men vet dock inte om jag gått ner något då jag inte har nån våg som klarar av min vikt.. Men snart så... Bara att kämpa på och ser ju hur bra det går för min mor även när det går sämre..

Idag är jag allt glad!!! Glad

• MinFamiljj
    kurilill skrev 2011-01-17 12:31:44 följande:
    Just nu känns det som att det är så mycket att hålla reda på, speciellt när det står så olika saker i mina papper mot vad Sverige rekommenderar. Tex så står det att man ska äta max 3 gånger per dag efter operationen, (men de har skrivit att i Sverige rekommenderar de 5ggr/dag). I slutändan är det ju dock en själv som väljer vad man stoppar i sig så jag ska försöka läsa så mycket jag bara kan och ta upp med dietisten! Eftersom jag ska opereras utomlands får jag tyvärr inte samma hjälp, utan måste ta reda på mycket information själv.

Ang. att äta när man flyter tror jag att man måste tänka att det är bäst för ens hälsa att faktiskt hålla sig till enbart påsarna. Jag förstår inte varför man ens ska fundera över vad man kanske skulle kunna äta eller att någon försöker att skrämma en från att fuska, man flyter för att undvika risker och 2-4 veckor är inte så lång tid. Jag ser det som en bra övergång till det nya livet att få bort tankarna från mat och främst äta för att få i sig näring.
    Vi som opas på Ersta är rekomenderade att äta 7 ggr på en dag. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, mellanmål och kvällsmål... Så 3 ggr verkar vara svält för kroppen. Då magsäcken är så liten måste man fylla på med energi oftare än tidigare, annars har du inte ork och blir yr...
  • MinFamiljj
    trollbottom skrev 2011-01-17 12:15:01 följande:
    Dom sa det när jag var där för bedömning. Men ska ringa dom eftersom jag har tid klockan två på dagen så blir det lite väl länge. 6 timmar kan jag väl tycka är okej men inte längre
    Det är nog det bästa o ringa och få klarhet!!
  • chamar75
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-15 10:11:24 följande:
    Idag har jag varit opererad i 10 månader, och jag har gått ner 56,4 kilo .
    WOW, fantastiskt!!!!! Bra jobbat {#emotions_dlg.flower}
  • METAMORPHOSIS
    chamar75 skrev 2011-01-17 14:38:13 följande:
    WOW, fantastiskt!!!!! Bra jobbat {#emotions_dlg.flower}
    Tack .
  • lilla agnis

Tack för era svar om man behövde fasta innan man träffade narkosläkaren. Jag ringde Ersta i morse och fick till svar att man "bör" vara fastande eftersom de vill kolla blodsockervärdet på fastande mage, men att det var ok att äta sin Modifast men då så tidigt som möjligt. Så jag tänker ta min morgonpåse och sedan hålla mig till vatten (flyget går 9.20 och läkartiden är 14.10 så det ska nog gå bra).

• lilla agnis

God damn vad jag blev nervös nu! Sonen är sjuk här hemma så jag har inte riktigt tänkt på att det är imorogn jag ska iväg till Stockholm! :-S

• Mary Jo

Nu är jag nervös! Har fått tid för min bedömning! Vad fort det gick.. sökte på fria vårdvalet och skickade blanketterna förra veckan. Nästa torsdag flyger jag till sthlm! Hoppas på att få en op tid på en gång! Spännande!!!

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)