• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • sweety88
    Jossii skrev 2011-01-18 13:24:07 följande:
    Var det längesedan du opererade dig? Hur mycket har du gått ner?

Nu peppar jag dig med frågor ;) Hoppas det e okej.
    Jag är inte operade, jag ska operera mig. Därför jag förstår dina splittrade tankar Flört
    Jag har själv kämpat i många år med min övervikt och alltid levit naivt med att jag ska lyckas på egen hand och tom ibland gått ner en del kilon men med tiden har dom fallit tillbaka och mer därtill. Men jag har många bekanta som opererat sig och ingen har hittils ångrat sig.
    Men vill du bolla tankar så skicka privat meddelande.
  • Philippa
    Jossii skrev 2011-01-18 13:25:01 följande:
    hur går en op egentligen till, från att man varit på infomöte. Hur länge ligger man inne och hur lång tid kan en op ta?
    Min op tog ca 3 timmar, jag lades in på måndagkväll och fick åka hem på torsdagen
  • sweety88
    hur går en op egentligen till, från att man varit på infomöte. Hur länge ligger man inne och hur lång tid kan en op ta?
    Olika, men 90% är hemma dagen efter enligt min läkare men då beror dt ju förståss på var man opererar sig och om man gör titthåll eller inte. Op tiden, vet jag dock inte någon timme gissar jag på
  • Päronsylt
    Jossii skrev 2011-01-18 13:17:58 följande:
    Tack för era svar! Glad

Jag funderar på att ialf gå på informationsmötet och sen bestämma mig efteråt. Det känns läskigt att gå igenom en operation. Tänk om det skulle gå fel, då hade jag aldrig förlåtit mig själv.
    Jag var på möte och 5 veckor senare var jag opererad. :)
    Min operation tog en timma, sen ligger man juh på uppvaket ett par timmar. :)
    åkte hem dagen efter pigg som en mört förutom att jag fått en dunderförkylning. ;)
  • BohusM
    Du kan gå in på min blogg och läsa, jah la just in min operationsberättelse.
  • Jossii

Nån som har gjort en op i landskrona och vill berätta om sina erfarenheter därifrån?

• Mary Jo
    sweety88 skrev 2011-01-18 10:48:52 följande:
    Stor fördel, jag snusar dessvärre och det är min räddning just nu Flört men inför operationen måste jag ändå lägga det åt sidan, snacka om livsförändring!
    Ja, gud dt skiljer sig jätte mkt.. En del har inget flytkrav, andra korta, andra långa och en del viktkrav andra inte osv. Får hoppas dom inte är kinkiga dit du ska Tungan ute
    viktkravet uppfyller jag eftersom att jag ska få opereras där men det ska bli spännande att höra hur dom flyter!
  • Adalel
    Jossii skrev 2011-01-18 12:51:58 följande:
    För ca 2,5 år sedan så skickade jag in en remiss till landskrona lasarett ang en gastric bypass. Jag hade då bestämt mig att det fick vara nog med att vara så här stor! Månaderna gick, år gick och jag glömde av remissen eftersom jag inte hörde något.

Jag gick till VC och fick reductil utskrivit, då gick jag ner 20 kg. Jag var otroligt stolt över mig själv. Sen blev reductil stoppat i Sverige och jag gick upp 8 kg igen.

Jag väger 140kg + lite till. Jag måste gå ner för att rädda mitt eget liv.

Idag, 2,5 år efter att remissen skickades in fick jag ett brev från Landskrona lassarett;

Jag är välkommen den 28:e Januari för gruppinformation och sen ett enskilt läkarsamtal.

Jättekul tänker ni kanske nu, men under dessa 2,5 år så har jag börjat ångra mig. Jag vill klara detta själv, jag vill inte operera mig. Men nu när jag fick brevet så vet jag inte längre.

Jag är helt förvirrad. En operation hade varit så lätt men ändån riskfyllt.

Nån som kanske kan dela med sig av sina tankar och erfarenheter?
    Jag har oxå en blogg du kan gå in och läsa om du vill :) Jag läste JÄTTEMÅNGA innan jag opererades. 
    http://vickyandersson.blogspot.com 

Vet precis hur du känner det, det gör nog de flesta av oss som numera är på andra sidan.
    Klart att du skall gå på infomötet, då har du chans att bombardera dem m frågor. Jag var nog den enda som ställde frågor på mitt möte, de andra hann inte haha.

• zookie

vågen står idag på 115.6 jag har klarat min OP vikt  som var 116..jag är så stolt över mig själv nu :O) Det är inte många dagar kvar, dock vet jag inte längre om jag vill sällskapet jag valt med mig då det ska krånglas som bara den men det är så typiskt den personen.
    jag är så sjukt nervös och peppad på samma gång, har strarat en vlogg på youtube efter lite insperation av andra och modet hitta jag i tånaglarna men nu ligger där två små videos:O)

• fetmafakta

Hej allesammans. Jag skrev häromveckan att jag och en annan journaliststudent hålla på med en hemsida om fetma och övervikt. Nu har vi gjort en intervju med en forskare som tittat på risker/fördelar med magsäcksoperationer. Tänkte folk här kunde vara intresserade. Utdrag nedan, annars hela artikeln på http://fetmafakta.wordpress.com/2011/01/18/%e2%80%9dmagsacksoperationer-en-hjalp-for-de-allra-sjukaste%e2%80%9d/

Hör av er om ni undrar något på [email protected]

Jarl Torgerson har arbetat med studien SOS, Swedish Obesity Subjects, som varit i gång sedan 1980-talet.  Studien jämför två grupper med feta patienter, en som genomgått magsäcksoperation och med en som försökt gå ner i vikt på traditionella sätt.

– Den genomsnittliga viktnedgången efter tio år var mellan 15 och 20 kilo (i den opererade gruppen, förf. anm). I den andra gruppen hade patienterna i snitt gått upp 1 kilo i stället.

Vilken var den effektivaste operationsmetoden?

– Det var gastric bypass, men det var en ganska liten grupp i SOS-studien som gjorde det, för den metoden kom först allmänt att introduceras i svensk kirurgi i slutet av den period studien tog in patienter. Men den är effektivast, ja.

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)