• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • zookie
    SwayingAngel skrev 2011-01-18 23:09:43 följande:
    Hej Allihopa!

Jag har lite frågor som jag hoppas nån kan svara på.

Jag ska på bedömning nu på torsdag, har stått i på väntelistan för att komma på bedömning i över ett år nu så jag är glad att det äntligen händer nåt.

Hur som helst så undrar jag lite vad man kan förvänta sig ska hända på torsdag (jag ska till Lycksele om det är någon annan som varit dit). Jag vet att de kommer att göra gastroskopi, har ni alla gjort det? Gör det ont eller är det mest bara obehagligt.

Efter ni opererats, hur lång tid var ni sjukskrivna? N'r kunde ni börja om och träna och så?
    Tappade ni mycket hår efter op? Hur länge höll det på i sådana fall?

Är det många av er som varit tvugna att operera bort mycket löst skinn? Hur länge efter op fick ni göra det?

Jag har säkert fler frågor men jag är lite för trött för att tänka just nu, återkommer om jag kommer på nåt mer.

Jag vet att jag har mycket frågor men jag har ingen i min omgivning som gjort denna op så jag vill bara höra med folk som vet.

Tack på förhand!
    Jag har gjort en gastroskopi men inte för ju st den anledning men ja det är otrevligt  men det gör inte ont.
  • trollbottom

Hur tusan ska man göra om man blir enormt trött av flytandet.  Jag jobbar natt men orkar med nöd och näppe hålla mig vaken, svinjobbigt. Vet inte hur jag ska orka med om jag fortsätter vara såhär trött

Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • METAMORPHOSIS
    SkinnyNo2 skrev 2011-01-18 21:20:14 följande:
    Hade du bara illamående?
    Läkaren idag sa att han inte trodde det var magsår eftersom då brukar man inte bara må illa utan ha ont och så också, vilket jag inte har, men nu vet jag ju inte om jag ska tro på honom....
    De första månaderna var jag bara illamående, den sista månaden innan upptäckten, hade jag ont. Så visst kan du ha ett magsår. Be om en gastroskopi.
  • Jumbopolly
    trollbottom skrev 2011-01-19 04:20:43 följande:
    Hur tusan ska man göra om man blir enormt trött av flytandet.  Jag jobbar natt men orkar med nöd och näppe hålla mig vaken, svinjobbigt. Vet inte hur jag ska orka med om jag fortsätter vara såhär trött
    Hur länge har du flytit nu då??
  • METAMORPHOSIS
    MrsQ skrev 2011-01-18 21:43:19 följande:
    Åhh fy fan .... Vad skulle dom göra på Ersta då?? Tog de inte fler prover?
    När jag gjorde min gastro i förra veckan så tog dom tre stycken biopsier, då dom tror att jag fortfarande har magsårsbakterier kvar i magen i och med att jag fortfarande mår så illa. Det tar tre veckor att få svar på det . Och på de tre veckorna hinner man utveckla ett nytt magsår , så jag fattar inte hur dom tänker. Varför inte ge mig antibiotika i FÖREBYGGANDE syfte då?!
  • METAMORPHOSIS

Fan vad jag mår dåligt . Jag har ringt Ersta, och bett om hjälp mednedtrappning, hoppas att dom ringer upp pronto, och att dom vill hjälpa mig...

• Philippa
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-19 08:46:28 följande:
    Fan vad jag mår dåligt . Jag har ringt Ersta, och bett om hjälp mednedtrappning, hoppas att dom ringer upp pronto, och att dom vill hjälpa mig...
    Vad jag tycker synd om dig med din mage och nu detta med tabletterna..

Kämpa på!
  • J L86

Fan börja bli riktigt orolig och frustrerad. sedan flytet i början av okt tills nu har jag tappat nästan 30kg.
    ,Men dom sista veckorna har jag pendlat på + - 1kg ca.... Jag går inte ner.... Vafan gör jag för fel??? Kommer man inte gå ner mera...??
     Jag tycker jag äter bra mat och inte något onyttigt alls.... men jag går inte ner.... =( ska jag kontakta läkare eller vad ska jag göra??

jobbigt när alla andra som gjort opn rasar, men inte jag =(

• MrsQ
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-19 08:46:28 följande:
    Jag tycker o säkert många med mig, att det låter HELT horribelt att Ersta inte gör mer!!!
    Som du säger...ge mig antibiotika i förebyggande?!

Har du sagt det till dem? Och vad säger de då?

Jag har haft många vänner som vait så sjuka att de måste ha vård ofta och de säger att man måste vara frisk för att vara sjuk.
    Att man måste ta reda på saker o ting för att ställa doktorerna mot väggen o kräva vissa undersökningar osv.

Har inte varit där själv tack o lov...men det låter som du är i en sits där du måste orka stå på dig emot läkarna och det är inte vad sjukvård handlar om!?
  • Lattjo
    J L86 skrev 2011-01-19 09:27:19 följande:
    Fan börja bli riktigt orolig och frustrerad. sedan flytet i början av okt tills nu har jag tappat nästan 30kg.
    ,Men dom sista veckorna har jag pendlat på + - 1kg ca.... Jag går inte ner.... Vafan gör jag för fel??? Kommer man inte gå ner mera...??
     Jag tycker jag äter bra mat och inte något onyttigt alls.... men jag går inte ner.... =( ska jag kontakta läkare eller vad ska jag göra??

jobbigt när alla andra som gjort opn rasar, men inte jag =(
    Men du rasar väl? Är det 15 veckor sen du började flytet? Det betyder att du har gått ner 2 kilo i veckan! Det ÄR att rasa! Du måste låta din kropp hänga med också. Du började att flyta, din kropp fattade ingenting. Du gjorde en stor operation, din kropp blev säkert chockad. Du äter mycket mindre än innan, din kropp behöver tid! Ibland går man ner massor och ibland står man still, precis som under en vanlig viktnedgång.

Vi är flera som har svarat på dina tidigare oroliga inlägg, jag förstår att du är orolig men jag tror att du måste släppa det, börja lev ditt liv. Det kommer att ta tid att gå ner all övervikt men din kropp måste få ta den tid den vill. Vet du med dig att du äter bra och gör som du ska finns ingen anledning till oro än så länge.

Om du går ner 2 kg/vecka i ett år skulle det betyda att du skulle gå ner 104 kg. Den takten kan inte kroppen hålla hela tiden :)
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)