• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Lolalee
    Lattjo skrev 2011-01-19 17:38:37 följande:
    Vad dumt att dom inte tar emot egenremisser! Skönt att du iaf fått remissbekräftelse från Ersta! Jag har hört flera som sagt att det tagit lite kortare tid än 6 månader men det kan ju vvara bra att ändås tälla in sig på den tiden så slipper man bli besviken! Nu är iaf bollen i rullning, snart är det din tur :)
    jag har hela tiden varit inställd på att det kommer ta tid...=) känns bara så skönt att jag ändå kommit nånvart liksom=) jag har varit fet 13 år så vad är då 6 månader till?=)
  • kurilill
    Jumbopolly skrev 2011-01-19 16:34:16 följande:
    Jag FLYTER OCH "jobbar" dygnet runt... ja det blir dygnet runtarbete med våran son på 4 månader. Men jag känner mig rätt pigg ändå.. piggare nu än jag gjorde när jag inte flöt... för då var jag nåt KOPIÖST trött....
    En till med bebis, jag har en på 6 månader :) Han sover dock 19.30 till 07.30 så jag får sova på nätterna. Jag är på tredje dagen idag och tycker det går så himla lätt, är lite hungrig ibland, men annars tänker jag inte på att jag flyter överhuvudtaget. Gick ut och gick först 45 minuter och lite senare 1½ timma idag utan att bli det minsta matt. 4 påsar Modifast ska ju innehålla alla kolhydrater hjärnan behöver, till skillnad från VLC-deieter, så det måste vara därför. Eller så är det för att jag vet att jag måste göra detta innan operationen, man vet att man inte kommer gå upp allt igen utan bara fortsätta gå ner =)
  • mrs Vilja

Hej och godkväll på er!
    En liten fråga, men ack så viktig, hur lång tid innan har ni fått er op-tid - innan det är dags? Och hur lång tid blev ni rekomenderade att flyta innan (jag veeet, det skiljer sig åt men ändå)

Har idag varit i kontakt med Calanderska igen och fått två datum med 4 veckors mellanrum och jag vet inte riktigt vilket av dem jag ska ta - jag VEEET att det är värsta i-landsproblemet!! Men man kan väl få vela ändå, eller? Det första är nämligen om två veckor exakt och det andra om sex veckor... Känns härligt att vara nära nu!

• mrs Vilja

Från det att du fått ett godkännande och en ok-stämpel så att säga? Har du då varit på gruppinfo eller dyl??

• trollbottom
    mrs Vilja skrev 2011-01-19 19:54:00 följande:

Hej och godkväll på er!
    En liten fråga, men ack så viktig, hur lång tid innan har ni fått er op-tid - innan det är dags? Och hur lång tid blev ni rekomenderade att flyta innan (jag veeet, det skiljer sig åt men ändå)

Har idag varit i kontakt med Calanderska igen och fått två datum med 4 veckors mellanrum och jag vet inte riktigt vilket av dem jag ska ta - jag VEEET att det är värsta i-landsproblemet!! Men man kan väl få vela ändå, eller? Det första är nämligen om två veckor exakt och det andra om sex veckor... Känns härligt att vara nära nu!

Jag blev rekomenderad flyt i fyra veckor eftersom mitt bmi var så högt. Nu fick jag opdatum så tajt inpå så det blir flyt i precis tre veckor istället men det ska nog gå bra ändå eftersom jag ändå gått ner lite sen bedömningen
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • camizz

Har bara fått min remiss skickad från husläkare, fått bekräftelse från ersta å nu läkar samtal från ersta den 18/2

• mrs Vilja
    trollbottom skrev 2011-01-19 20:04:47 följande:
    Jag blev rekomenderad flyt i fyra veckor eftersom mitt bmi var så högt. Nu fick jag opdatum så tajt inpå så det blir flyt i precis tre veckor istället men det ska nog gå bra ändå eftersom jag ändå gått ner lite sen bedömningen
    Hur känner du inför op tid så snart?
    SOm jag skrev velar jag på den 2/2 eller 28/2 (fanns ingen ledig tid däremellan). 2/2 Är ju SNART! Jättesnart, vilket iofs 28:e också är... Gah...
    Jag velar en sekunden med att: vad är det jag väntar på?Det har ju varit en process och bearbetningstid frma till nu så--- Och andra sidan: ta det lugnt, varför brådska det är ju snart i hamn ändå, låt det smälta in.
  • Sara84

Jaaa nu äntligen så har jag fått en kallelse för informationsmöte på Ersta! :)
    De mottog min remiss från VC i början på november och i förra veckan åberopade jag vårdgarantin, då det går mer än 30 dagar efter att de mottagit remissen utan att jag fått en tid för info.
    Och NU så damp det efterlängtade brevet ner i brevlådan!
    Första infomöte den 28/2, infomöte med dietist den 3/3 och sedan läkarbesök den 10/3!
    Nu vill jag att tiden ska rulla FORT!!!

www.rr-nando.se - hemsidan om vår fantastiska ridgeback kille
  • Maddisen80
    Lolalee skrev 2011-01-19 17:34:18 följande:
    fick remissbekräftelse från ersta idag.. 6 månaders väntetid...
    fick min remiss tillbaks från s:t görans sjukhus + en post it där det stod: vi accepterar inte egen remiss mvh.
    om man bara hade råd o göra en op privat..
    hej jag önska med att man skulle ha råd och göra operation då hade jag gjort de på carlenderska
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)