• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Maddisen80
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-18 18:52:21 följande:

Jag har ätit morfinpreparat sedan början på oktober-2011 för smärtan i magen, i och med magsåret, och då jag är en sk hög metabol ”Ultrasnabb metaboliserare” så behöver jag dubbla, ibland tredubbla dosen mediciner, jämfört med vanliga människor. Vilket då säger sig självt att det lätt kan skapa ett beroende om man äter medicin under lång tid, vilket jag nu har utvecklat.

Igår tog jag mina sista Tradolan, och idag har sådan abstinens att jag på riktigt vill hoppa från balkongen, det är riktigt vidrig.

Jag har nu läst att Tradolan kan ge svåra utsättningsbesvär. No shit…

Jag svettas, fryser, kissar hela tiden, är otroligt arg, har myrkrypningar (mer än vad jag brukar ha), mår illa, huvudvärk, olustkänslor, klåda över hela kroppen…

***KILL ME***

man ska inte sluta med tradolan direkt utan man ska trappa ner dem annars får man såna symptomer som du får ;/
  • Trollena

Jeto74: Hej! Jag opererades för 1½ år sedan och har gått enr sammanlagt 75kilo.
    Jag hade precis som du- mådde illa heeeela tiden och hade nada matlust!! Det har ändrat sig! Mitt illamående försvann runt ett halvår efter op. Nu kommer det enbart i samband med att jag äter fel.
    Det finns hopp med andra ord. Det du kan testa är att äta lite saltare. Det tipset fick jag av läkaren i Varberg. :)

• Maddisen80
    V P E skrev 2011-01-18 18:42:47 följande:
    För ca 2,5 år sedan så skickade jag in en remiss till landskrona lasarett ang en gastric bypass. Jag hade då bestämt mig att det fick vara nog med att vara så här stor! Månaderna gick, år gick och jag glömde av remissen eftersom jag inte hörde något.

Jag gick till VC och fick reductil utskrivit, då gick jag ner 20 kg. Jag var otroligt stolt över mig själv. Sen blev reductil stoppat i Sverige och jag gick upp 8 kg igen.

Jag väger 140kg + lite till. Jag måste gå ner för att rädda mitt eget liv.

Idag, 2,5 år efter att remissen skickades in fick jag ett brev från Landskrona lassarett;

Jag är välkommen den 28:e Januari för gruppinformation och sen ett enskilt läkarsamtal.

Jättekul tänker ni kanske nu, men under dessa 2,5 år så har jag börjat ångra mig. Jag vill klara detta själv, jag vill inte operera mig. Men nu när jag fick brevet så vet jag inte längre.

Jag är helt förvirrad. En operation hade varit så lätt men ändån riskfyllt.

Nån som kanske kan dela med sig av sina tankar och erfarenheter?

En peration är inte enkel, och det är ingen helgardering. Det finns risker, jämförbara med en gallstensoperation. Det enda som är säkert är att riskerna med att förbli fet är många gånger större än risken med operationen.

Att gå ner i vikt är inte omöjligt, men har man nått ett så högt BMI är det ytterst få som kan gå ner och behålla sin nya vikt på längre sikt.h
    hej jag är 1,67 cm lång väger 115 kg jag har med ätit reductil förut och jag gick ner i vikt ,sen provade xenical  men jag fick blod i avföringen sen har jag ätit accomplia,sen har jag provat gi,lchf,tallriksmodellen men går inte ner i vikt ändå så min läkare från citykliniken ska ringa mig på torsdag ska prata om magsäckoperation då blir de landskrona för jag bor i landskrona ,jag vill göra operation är 100% säker
  • MrsQ
    SkinnyNo2 skrev 2011-01-18 20:48:06 följande:
    Slänger in en fråga här för att se om någon har ett svar... Är op'ad sen ca 2 mån tillbaka och lider av konstant illamående. Är alltid illamående, mer eller mindre, men det brukar bli värre i samband med måltider. Inte bara efter måtider (dvs dumpning) utan även innan och under måltid. Var på återbesök hos sköterska/dietist förra veckan och då sa sköterskan att jag hade svampinfektion i munnen så jag fick medicin, nu är infektionen borta men illamåendet är kvar. Var på sjukhuset idag och fick träffa en läkare, enligt honom är illamående en komplikation som är vanlig efter op och det är bara för mig att "gilla läget". Dvs det finns inget att göra åt. Nu till min fråga: är det någon här som haft samma problem? Det är såklart skitjobbigt för mig att hela tiden må illa och jag önskar att jag slapp men jag är också orolig för näringsbrist. Det är mer regel än undantag att jag knappt får i mig hälften av min portion mat jag ska äta, om ens det, så jag får ju förmodligen inte i mig allt som jag ska... Och med tanke på hur lite vi kan och ska äta efter op så gissar jag att det är viktigt att man får i sig åtminstone det. Hoppas på svar från någon härinne.

Jag har samma besvär. Åkte in till sjukhuset 2 dagar efter hemkomst och blev inlagd igen. De kollade allt men såg bara att det varit en infektion i magen men att den var borta. Men jag har mått illa hela tiden ändå Nu börjar det bli bättre och jag operarades 3 november. Men jag har väldigt lite lust på mat. Men jag klarar inte av att ens höra ordet "soppa"... Jag började med vanlig mat nästan på en gång då jag mådde såååå illa att jag bara fick ner lax o potatis.. Jag tror mycket av mitt illamående beror på att jag får i mig för lite mat.
  • MrsQ
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-18 18:52:21 följande:
    Jag har ätit morfinpreparat sedan början på oktober-2011 för smärtan i magen, i och med magsåret, och då jag är en sk hög metabol ?Ultrasnabb metaboliserare? så behöver jag dubbla, ibland tredubbla dosen mediciner, jämfört med vanliga människor. Vilket då säger sig självt att det lätt kan skapa ett beroende om man äter medicin under lång tid, vilket jag nu har utvecklat. Igår tog jag mina sista Tradolan, och idag har sådan abstinens att jag på riktigt vill hoppa från balkongen, det är riktigt vidrig. Jag har nu läst att Tradolan kan ge svåra utsättningsbesvär. No shit? Jag svettas, fryser, kissar hela tiden, är otroligt arg, har myrkrypningar (mer än vad jag brukar ha), mår illa, huvudvärk, olustkänslor, klåda över hela kroppen?***KILL ME***

Åhh fy fan .... Vad skulle dom göra på Ersta då?? Tog de inte fler prover?
  • PetraD
    linaalice skrev 2011-01-14 02:57:21 följande:
    *skrattar* jag förstår din förvirring, jag blir juh likadan. det låter bra på båda sätt. men jag tror ändå bestämt att det är något som inte stämmer med att saker skulle rinna igenom obemärkt liksom.. :)
    ja du, inte är det lätt inte
    men man ska nog tänka med lite sunt förnuft så blir det säkert bra
  • SwayingAngel

Hej Allihopa!

Jag har lite frågor som jag hoppas nån kan svara på.

Jag ska på bedömning nu på torsdag, har stått i på väntelistan för att komma på bedömning i över ett år nu så jag är glad att det äntligen händer nåt.

Hur som helst så undrar jag lite vad man kan förvänta sig ska hända på torsdag (jag ska till Lycksele om det är någon annan som varit dit). Jag vet att de kommer att göra gastroskopi, har ni alla gjort det? Gör det ont eller är det mest bara obehagligt.

Efter ni opererats, hur lång tid var ni sjukskrivna? N'r kunde ni börja om och träna och så?
    Tappade ni mycket hår efter op? Hur länge höll det på i sådana fall?

Är det många av er som varit tvugna att operera bort mycket löst skinn? Hur länge efter op fick ni göra det?

Jag har säkert fler frågor men jag är lite för trött för att tänka just nu, återkommer om jag kommer på nåt mer.

Jag vet att jag har mycket frågor men jag har ingen i min omgivning som gjort denna op så jag vill bara höra med folk som vet.

Tack på förhand!

• Jumbopolly
    SwayingAngel skrev 2011-01-18 23:09:43 följande:
    Hej Allihopa!

Jag har lite frågor som jag hoppas nån kan svara på.

Jag ska på bedömning nu på torsdag, har stått i på väntelistan för att komma på bedömning i över ett år nu så jag är glad att det äntligen händer nåt.

Hur som helst så undrar jag lite vad man kan förvänta sig ska hända på torsdag (jag ska till Lycksele om det är någon annan som varit dit). Jag vet att de kommer att göra gastroskopi, har ni alla gjort det? Gör det ont eller är det mest bara obehagligt.

Efter ni opererats, hur lång tid var ni sjukskrivna? N'r kunde ni börja om och träna och så?
    Tappade ni mycket hår efter op? Hur länge höll det på i sådana fall?

Är det många av er som varit tvugna att operera bort mycket löst skinn? Hur länge efter op fick ni göra det?

Jag har säkert fler frågor men jag är lite för trött för att tänka just nu, återkommer om jag kommer på nåt mer.

Jag vet att jag har mycket frågor men jag har ingen i min omgivning som gjort denna op så jag vill bara höra med folk som vet.

Tack på förhand!
    gastroskopi har jag inte hört ens att någon gjort.. måste vara antingen nåt speciellt för dig eller för erad landsting...
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)