• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Maddisen80
    Mli79 skrev 2011-01-19 17:23:22 följande:
    Idag har jag varit och inhandlat träningskläder och ett årskort på Gerdahallen i Lund. Mitt första träningspass blir imorgon. Ska bli så jäkla skönt att komma igång igen! Nu är jag nere på 80-talet och min nästan tre månaders platå verkar förbi. Har varit väldigt yrslig och trött i veckan, men det är inte så konstigt när jag tappat 1,5 kg på en vecka Nu är det väldigt nära -40kgs decimalen, och när jag kommer dit så ska jag lägga ut före och efterbilder.
    vad bra att du ska börja träna igen ,hoppas att de kommer gå bra, jag fick sluta på gymmet pågrund av jag har inte råd .
  • kurilill
    mrs Vilja skrev 2011-01-19 19:54:00 följande:

Hej och godkväll på er!
    En liten fråga, men ack så viktig, hur lång tid innan har ni fått er op-tid - innan det är dags? Och hur lång tid blev ni rekomenderade att flyta innan (jag veeet, det skiljer sig åt men ändå)

Har idag varit i kontakt med Calanderska igen och fått två datum med 4 veckors mellanrum och jag vet inte riktigt vilket av dem jag ska ta - jag VEEET att det är värsta i-landsproblemet!! Men man kan väl få vela ändå, eller? Det första är nämligen om två veckor exakt och det andra om sex veckor... Känns härligt att vara nära nu!

Jag ska helst flyta i två veckor och det innebär bokstavligt att jag ska äta flytande mat, inga restriktioner alls om Modifast eller annan måltidsersättning. Men jag kör 4 veckor Modifast på eget initiativ då jag känner att jag vill göra vad jag kan för att minsta risken för komplikationer. Går även ut och går varje dag så mycket jag bara kan.

Jag hade ju aldrig kunnat hålla mig från att ta den tidigaste tiden om jag nu fick välja :) men å andra sidan går tiden fort och man kanske behöver lite extra tid att förbereda sig mentalt. Jag fick 6 veckor på mig och det har behövts känner jag, två veckor har bara rusat förbi!
  • mrs Vilja
    kurilill skrev 2011-01-19 21:26:41 följande:
    Jag ska helst flyta i två veckor och det innebär bokstavligt att jag ska äta flytande mat, inga restriktioner alls om Modifast eller annan måltidsersättning. Men jag kör 4 veckor Modifast på eget initiativ då jag känner att jag vill göra vad jag kan för att minsta risken för komplikationer. Går även ut och går varje dag så mycket jag bara kan.

Jag hade ju aldrig kunnat hålla mig från att ta den tidigaste tiden om jag nu fick välja :) men å andra sidan går tiden fort och man kanske behöver lite extra tid att förbereda sig mentalt. Jag fick 6 veckor på mig och det har behövts känner jag, två veckor har bara rusat förbi!
    Härligt att du med är på G!

Ja, enligt info sköterska på Calanderska skulle jag enbart behöft flyta i en vecka så.. men ja, jag är redo. Jag är det´. Jag vill börja mitt nya liv NU. Och jag har svårt för att inte ta den tidiga tiden - men varför inte liksom?
  • kurilill
    mrs Vilja skrev 2011-01-19 21:42:32 följande:
    Härligt att du med är på G!

Ja, enligt info sköterska på Calanderska skulle jag enbart behöft flyta i en vecka så.. men ja, jag är redo. Jag är det´. Jag vill börja mitt nya liv NU. Och jag har svårt för att inte ta den tidiga tiden - men varför inte liksom?
    Jag hade som sagt absolut gjort det, att vara taggad är ju en stor fördel! Det är därför jag själv väljer att betala 25 000:- för att kunna göra min operation i februari istället för att vänta några månader, jag vill nu. När måste du svara på vilken tid du vill ha?
  • mrs Vilja
    kurilill skrev 2011-01-19 22:07:32 följande:
    Jag hade som sagt absolut gjort det, att vara taggad är ju en stor fördel! Det är därför jag själv väljer att betala 25 000:- för att kunna göra min operation i februari istället för att vänta några månader, jag vill nu. När måste du svara på vilken tid du vill ha?
    Typ igår ;9 Nej, men imorgon är nog ok. Får helt enkelt sova på saken...
  • Hera78

Varför kan man inte citera på iphone-appen?!?

Mrs vilja: jag ska opereras den 2/2 och jag fick min tid i förrgår. Först vart jag helt chockad och tyckte att det var för snart. Jag fick ju börja flyta direkt! Men nu känns det underbart att det är så snart, 2 veckor kvar idag det är helt sjukt snart!!! Jag slipper gå och vänta och oroa mig, det är bara och köra 2/2 tror jag är en bra dag att operera sig

• Trollena
    PetraD skrev 2011-01-18 23:09:40 följande:
    ja du, inte är det lätt inte
    men man ska nog tänka med lite sunt förnuft så blir det säkert bra
    Men daaarling- e du här åxå!
  • mrs Vilja
    Hera78 skrev 2011-01-19 22:17:41 följande:
    Varför kan man inte citera på iphone-appen?!?

Mrs vilja: jag ska opereras den 2/2 och jag fick min tid i förrgår. Först vart jag helt chockad och tyckte att det var för snart. Jag fick ju börja flyta direkt! Men nu känns det underbart att det är så snart, 2 veckor kvar idag det är helt sjukt snart!!! Jag slipper gå och vänta och oroa mig, det är bara och köra 2/2 tror jag är en bra dag att operera sig
    Hihi! Vad skönt att höra att en till fått tiden så snart. Vart ska du op:a dig?
  • zookie

när jag fråga om man måste flyta på ren kur sa dom bara att det viktigaste var att jag går ner till den vikt dom sa och det har jag ju gjort...men nu blir jag orolig här när jag läser att man MÅSTE flyta i minst 2 veckor.

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)