• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Mli79
    MizzPiggy skrev 2011-01-19 10:33:48 följande:
    Hmm jag förstår inte riktigt följande.. Ringde nyss kirurg mott. I Ljungby för att fråga hur de funkar med vårdgarantin, trodde att man kunde hamna varsomhelst för att kunna få tid innom de 90 dgrna, men enligt denna tanten så är dr inte så, bara luta sig tillbaka o vänta enligt henne. Då frågade jag om de fria vårdvalet, och de är visst inget man får hjälp med utan då får man skicka egenskrivna remisser runt om landet :S
    Åh suck, för hon sa oxå att när man väl fått tid så är kön till op ca 1 år. Kan man inte skynda på de genom att åberopa vårdarantin? Jag vill göra allt för att få tid för bedömning samt op snarast! Någon som har lite råd hur jag ska göra!?
    Om du åberopar vårdgarantin ska du helt enkelt bli serverad en tid - det är sjukhusets jobb att se till att du får vård inom vårdgarantin på ett eller annat sjukhus. Sen om de kan ordna det eller inte är en senare fråga. Det fria vårdvalet är ju att du själv ställer dig i kö någon annan stans, men för att få OP betald måste du välja ett sjukhus som ditt landsting har avtal med. Dvs måste de se till att skicka remiss + betalningsförbindelse till det stället du har valt.
    Det är alltid många olika bud om det här, alla sjukhus säger det som passar dem bäst.
  • Mli79

Idag har jag varit och inhandlat träningskläder och ett årskort på Gerdahallen i Lund. Mitt första träningspass blir imorgon. Ska bli så jäkla skönt att komma igång igen! Nu är jag nere på 80-talet och min nästan tre månaders platå verkar förbi. Har varit väldigt yrslig och trött i veckan, men det är inte så konstigt när jag tappat 1,5 kg på en vecka Nu är det väldigt nära -40kgs decimalen, och när jag kommer dit så ska jag lägga ut före och efterbilder.

• Lolalee

fick remissbekräftelse från ersta idag.. 6 månaders väntetid...
    fick min remiss tillbaks från s:t görans sjukhus + en post it där det stod: vi accepterar inte egen remiss mvh.
    om man bara hade råd o göra en op privat..

• SwayingAngel
    zookie skrev 2011-01-19 03:01:39 följande:
    Jag har gjort en gastroskopi men inte för ju st den anledning men ja det är otrevligt  men det gör inte ont.
    Meah, det känns ju lagom roligt. Men de kräver att man ska göra en så det är väll bara att ta det för vad det är. Tack för svaret i alla fall.
  • SwayingAngel
    Jumbopolly skrev 2011-01-19 00:15:48 följande:
    gastroskopi har jag inte hört ens att någon gjort.. måste vara antingen nåt speciellt för dig eller för erad landsting...
    Jag vet att det är vissa landsting som kräver detta. Västerbotten är i alla fall ett av dem så det är väl bara att finna sig i det.
  • Lattjo
    Lolalee skrev 2011-01-19 17:34:18 följande:
    fick remissbekräftelse från ersta idag.. 6 månaders väntetid...
    fick min remiss tillbaks från s:t görans sjukhus + en post it där det stod: vi accepterar inte egen remiss mvh.
    om man bara hade råd o göra en op privat..
    Vad dumt att dom inte tar emot egenremisser! Skönt att du iaf fått remissbekräftelse från Ersta! Jag har hört flera som sagt att det tagit lite kortare tid än 6 månader men det kan ju vvara bra att ändås tälla in sig på den tiden så slipper man bli besviken! Nu är iaf bollen i rullning, snart är det din tur :)
  • trollbottom
    Jumbopolly skrev 2011-01-19 08:22:31 följande:
    Hur länge har du flytit nu då??
    En vecka, så hungern börjar ge med sig och suget på annat. Men tröttheten blir bara värre
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • Päronsylt
    Lattjo skrev 2011-01-19 09:39:10 följande:
    Men du rasar väl? Är det 15 veckor sen du började flytet? Det betyder att du har gått ner 2 kilo i veckan! Det ÄR att rasa! Du måste låta din kropp hänga med också. Du började att flyta, din kropp fattade ingenting. Du gjorde en stor operation, din kropp blev säkert chockad. Du äter mycket mindre än innan, din kropp behöver tid! Ibland går man ner massor och ibland står man still, precis som under en vanlig viktnedgång.

Vi är flera som har svarat på dina tidigare oroliga inlägg, jag förstår att du är orolig men jag tror att du måste släppa det, börja lev ditt liv. Det kommer att ta tid att gå ner all övervikt men din kropp måste få ta den tid den vill. Vet du med dig att du äter bra och gör som du ska finns ingen anledning till oro än så länge.

Om du går ner 2 kg/vecka i ett år skulle det betyda att du skulle gå ner 104 kg. Den takten kan inte kroppen hålla hela tiden :)
    Även jag tycker det är hemskt skönt att läsa ditt svar här. Jag oroar mig också för det där med viktnedgången.
    Jag lider av både typ 1 diabetes och PCOS och har fått höra flera ggr att jag inte kommer gå ner lika mycket som "vanliga" människor. Det är nog därifrån min oro kommer.
    Men tack i alla fall. Du fick mig att andas ut också. :)
  • trollbottom
    littlemisstrouble skrev 2011-01-19 14:55:06 följande:
    du blir alltså jättetrött av flytet. hjälp det är precis det jag är livrädd för när jag måste börja med flytet innan op. vet inte hur jag ska reda ut det. givetvis är veckan innan op en vecka då jag jobbar många nätter också. hmmm
    Jo, jag blir enormt trött men det går ju bara man håller sig igång på nätterna. Inte sätta sig ner under de timmar när det blir som jobbigast. Man får nog bara bita ihop. Men det är precis som att min kropp inte orkar vara vaken på natten utan vill vända till dagen. Skumt skumt, har aldrig varit med om det förut
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • Nala
    J L86 skrev 2011-01-19 09:27:19 följande:
    Fan börja bli riktigt orolig och frustrerad. sedan flytet i början av okt tills nu har jag tappat nästan 30kg.
    ,Men dom sista veckorna har jag pendlat på + - 1kg ca.... Jag går inte ner.... Vafan gör jag för fel??? Kommer man inte gå ner mera...??
     Jag tycker jag äter bra mat och inte något onyttigt alls.... men jag går inte ner.... =( ska jag kontakta läkare eller vad ska jag göra??

jobbigt när alla andra som gjort opn rasar, men inte jag =(
    Men du, du behöver nog komma ner från det blå :) 30 kg sedan i oktober ÄR att rasa, du har gått ner enormt mycket på kort tid. Det är inte alls ovanligt med platåer, speciellt inte om man rasar ner så mycket på kort tid. En platå kan vara kort eller lång, det beror på när kroppen börjar släppa igen.

Var det inte Felicia i tråden som hade en platå på ett par månader?

Slappna av och försök att inte focusera på vikten för mycket.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)