• Lattjo

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Lolalee skrev 2011-01-12 11:21:14 följande:
    men gör s:t göran op via landstinget..? de va nån som sa att de enbart tar emot "privat betalande"
    Nej jag har fått min via landstinget så dom gör absolut inte bara privata operationer :)
  • Lattjo
    Lolalee skrev 2011-01-12 12:12:56 följande:
    okej=) låter bra.. ska leta upp adressen meddetsamma=)
    måste ha missuppfattat kompisen som sa det då..=S
    Det går troligen fortare där än på Ersta om dom fortfarande har så pass snabba tider som dom haft innan. För mig gick det ju jättefort och jag vet flera andra som det också gått undan för men det är ju såklart inte säkert. Men som sagt, skicka till flera olika sjukhus och ta det ställe där du får napp först :)
  • Lattjo
    linaalice skrev 2011-01-12 11:13:31 följande:
    Hej allihop! :)
    Jag är lite orolig eller vad jag nu ska kalla det.. Det är 1,5 månad sedan jag opererades. Och jag har bara tappat 14 kilo (och då ingår dom som jag tappade vid flytandet). Vad ör normalt egentligen?
    Är det något fel på mig?
    Vet juh att det kan vara svårare att gå ner då man lider av typ 1 diabetes. Men när ska jag bli orolig på riktigt?
    Jag rör på mig, äter preciiis som jag blivit tillsagd, dricker vatten. Mår för övrigt superbra. Men vikten står stilla.  Detta knäcker mig. :(
    Tacksam för råd. :)
    Jag opererades för 3 veckor sen och står tokstilla redan. Skittrist men när jag tänker efter hur mycket jag faktiskt gått ner känns det inte så illa faktiskt. Jag tror het enkelt att din kropp behöver tid att stabilisera sig lite nu. Även när man går ner på "vanligt" vis hamnar kroppen på platåer och dom kan vara olika långa. Jag tror nog att det kommer att komma igång snart igen! Lycka till!
  • Lattjo
    linaalice skrev 2011-01-13 19:42:33 följande:
    Men.. Nu blir jag alldeles frustrerad! Såhär står det i mina papper och jag citerar ordagrannt:
    "Operationen innebär att endast små mängder mat, 1-2 dl kan intas. Detta leder till ett minskat energiintag som i sin tur leder till viktminskning.För att täcka näringsbehovet krävs det att den lilla mängd mat Du äter är så näringsrik som möjligt.
    Även om du endast kan inta små mängder mat är det viktigt att genomgående välja magra och energilåga livsmedel. Detta för att behålla den nya vikten på lång sikt".

Det står även här om varför man inte ska dricka vatten till maten. Inte som någon skrev att det var för att tarmen inte hinner ta upp all näring den kan utan för att maten ska få plats..

Jag blir juh lite fundersam som sagt. :(
    Gå efter det ditt sjukhus säger om du känner attd et känns bäst. Alla sjukhus har sina riktlinjer och man får ta det lite som man vill känner jag. Mitt sjukhus tycker också att man ska äta light, jag är dock inte så förtjust i lightprodukter alls. Jag vägrar lättost tex, sötningsmedel totalvägrar jag osv. Nu när vi äter så lite så känner jag att om jag äter en smörgås med en skiva vanlig ost kommer jag inte gå upp i vikt igen. Det här är hur jag känner det iaf.
  • Lattjo
    linaalice skrev 2011-01-13 20:14:33 följande:
    Jag tror du har rätt. Och jag tror faktiskt att alla konstigheter i lightprodukterna är värre än fettet i sig.. Men tusan vad svårt det äratt veta.
    Tack i alla fall. :)
    Nu jäklar det det hända grejer! :)
    Min dietist skrattade tillslut när jag sa att jag vägrade att äta alla dessa margariner, lättostar och sötningsmedel. Sen sa hon att om jag vill äta rena produkter så kan jag ju blanda vispgrädde och mjölk istället för matlagningsgrädde tex. Just matlagningsgrädde är just en sån sak jag använder för min mage rasar direkt när jag använder vispgrädde i såser. Jättekonstigt för jag har alltid kunnat äta det annars men just vispgrädde i maten funkar bara inte...
  • Lattjo
    BohusM skrev 2011-01-14 00:45:37 följande:
    Jag gjorde min OP i tisdags och jag förstår att magen kommer att vara svullen, men den ser ju ut som om jag va i 8:de månaden, hahaha..... Hur lång tid tog det innan den svullnaden gick ner någorlunda??

Jag känner heller ingen hunger överhuvudtaget och inte heller någon mättnadskänsla, är det något som kommer sedan eller???

För övrigt så mår jag superbra, bara lite öm över själva "hålen", jag hadde förväntat mig att jag skulle känna mycket mer obehag, men jag mår kanon, hade jag inte haft den svullomage jag har och "5-hål-på-magen" så skulle jag inte trott jag va OP:ad...

Det är nästan så man bara går och väntar på att man skall få ont och bli dålig...
  • Lattjo
    BohusM skrev 2011-01-14 00:45:37 följande:
    Jag gjorde min OP i tisdags och jag förstår att magen kommer att vara svullen, men den ser ju ut som om jag va i 8:de månaden, hahaha..... Hur lång tid tog det innan den svullnaden gick ner någorlunda??

Jag känner heller ingen hunger överhuvudtaget och inte heller någon mättnadskänsla, är det något som kommer sedan eller???

För övrigt så mår jag superbra, bara lite öm över själva "hålen", jag hadde förväntat mig att jag skulle känna mycket mer obehag, men jag mår kanon, hade jag inte haft den svullomage jag har och "5-hål-på-magen" så skulle jag inte trott jag va OP:ad...

Det är nästan så man bara går och väntar på att man skall få ont och bli dålig...
    Hmm, skickade visst det förra inlägget lite snabbt ;)

Jag kände inte heller någon mättnadskänsla eller hunger första dagarna. Jag fick börja med puré efter en vecka just pga det men det blev inte bättre. Men nu äntligen när jag äter vanlig mat börjar jag känna mättnad och även hunger. Så skönt faktiskt :)
  • Lattjo
    mrs Vilja skrev 2011-01-14 08:08:28 följande:
    God morgon alla i tråden!
    JAg har inte skrivit här på ett tag, men lustläst destu mer.
    Känns som jag gått i en dvala och pendlat mellan hopp och förtvivlan. Men igår (!!!) skickade jag in en ansökan till Calanderska om att få göra op privat. Så nu hoppas jag att det snart ska hända lite saker. Jag är så glad!!!!

Jag blir också fundersam över kosten efter op när ni säger att infon är så olika från ställe till ställe.,,,

Måste fråga en sak.. går ni ut med att ni är op:ade? Till "allmänheten". Anledningen till frågan är att jag har två vänner som gjort op men den ena har berättat och inte den andra  (så klart för familj etc.. men inte för "allmänheten"). HAde varit intressant och höra om hur fler gör?
    Jag är helt öppen med operationen! Jag berättade för sonens fröknar i plugget innan operationen, alla mina vänner vet, mina föräldrar (som jag också jobbar med) har sett till så halva hantverkar-stockholm vet om det, jag berättade för några grannar som jag visste skulle sprida det vidare :)

Anledningen till att jag är så öppen är att jag hellre ser att folk pratar om att jag opererat mig än att folk skvallrar om att jag ska vara sjuk. Jag har bara fått positiva reaktioner. Eller en person som amma berättade för skrattade lite och sa: Jaha, så hon har också fallit för den flugan. Morsan vart dock skitsur på honom och undrade om han tyckte att jag skulle fortsätta gå till VV som jag gjort sen jag var 16 (jag är 34 nu) och att jag inte ens kunde sitta på golvet och leka. Då skämdes han och konstaterade att ja, så hade han ju aldrig tänkt på saken... Mina föräldrar är så stolta att dom berättar för alla dom möter så egentligen behöver jag inte berätta nått själv :)
  • Lattjo
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-15 21:31:21 följande:
    Konstaterade just att jag INTE har kräkts en enda gång idag . Fantastiskt!
    Vad härligt för dig att inte ha kräkts nått!! Hoppas nu att det håller i sig!
  • Lattjo
    Lalalong skrev 2011-01-15 22:14:04 följande:
    Nu är jag nere på 109 kg... Bara 10 kg till tvåsiffrigt!!! Så jäkla najs! Det är sjukt längesen jag vägde så här "lite". Jag stod stadigt på mina 130-135 kg med några dips ner till typ 125 kg i många många många år. 
    Jag vet inte exakt hur länge sen det var som jag vägde så här. Men jag gissar på runt 10 år...

3 månader sen op. Startade med strl 54-56 i byxor och  52/54 i tröjor. 
    Nu har jag 48 i byxor och 46/48 eller XL i tröjor. Det är heeeelt underbart!!
    Jag pratar i termer av klädstorlekar eftersom det är så pass konkret så det är lättast att greppa då

När jag gått ner under 100 ska jag unna mig klippning, färgning o.s.v. hos en riktigt flådig frissa. Helst där man får lite skumpa under tiden man blir klippt  
    Vad härligt det måste kännas! Grattis till ditt fina resultat!
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)