• Lattjo

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Ginnsy skrev 2011-01-16 19:57:43 följande:
    Har en liten fråga till er angående livet efter!

Hur tänker ni med mat?
    Tex äter ni fort.f onyttigt - Hamburgare, pizza, pasta, vittbröd m.m?
    Gottar ni er? Typ "fredagsmys"?

Mitt mål efter op är att ändra hela min livsstil.
    Bort med all skitmat! Det är den som satt mig i den sits jag är i idag.
    Ja, jag äter fortfarande allt sånt. Men väldigt lite och inte så ofta. Jag vill leva ett normalt liv efter open och jag anser att jag lever mer normalt idag än innan operationen. Då åt jag som en häst, nu känner jag mig mer som en normal människa :)
  • Lattjo
    kurilill skrev 2011-01-16 23:10:46 följande:
    Det står att det inte hinner bearbetas så bra och därför pressas ner i tunntarmen och den kan då vidgas med tiden. Jag ska göra op'en i Tyskland så har fått en massa infoblad mailade till mig för att jag ska kunna sätta mig in i det. Det känns ju som att det inte kan vara total lögn då det kommer från en klinik som är specialicerad på obesitas-kirurgi? Får fråga om det när jag pratar med dietisten. Ju närmre operation jag kommer, ju mer komplicerat känns allt :)
    När jag pratade med min läkare innan op så sa jag att jag var lite nervös för att inte kunna äta biff igen men det sa hon att det skulle jag kunna göra, bara jag tuggade ordentligt. Kanske är rekomendationen att aldrig mer äta kött nått dom säger i tyskland...
  • Lattjo
    capobranco skrev 2011-01-18 17:24:34 följande:
    Är så förväntasfull, resväskan ligger på sägen i gästrummet och pö om pö kommer jag på fler saker jag vill ha med mig upp till stockholm.  Idag är det exakt 1 vecka kvar, vid den här tiden då är jag la klar :) Shit läskigt, spännande, overkligt och lättande. På fredag åker vi upp och på tisdag smäller det. Nåt ni tycker att jag ska ha med dig?? orkar man läsa/kolla film??
    Jag satt mest i dagrummet och kacklade med dom andra patienterna och kollade på TV. Vi fick inte ligga inne på rummet för då kom läkaren och skällde för vi skulle minsann röra på oss :) Jag hade med mig en bok och köpte en massa tidningar  men jag läste ingenting, det var skönare att bara sitta och glo på TV och snacka skit i dagrummet.
  • Lattjo
    1975 skrev 2011-01-18 18:33:39 följande:
    Jag delade sal med tre gubbar!! Så jag sov eller satt i dagrummet korta stunder. Fanns inte så många att prata med.
    Jag fick dela med två killar men dom hde gjort samma op som jag så vi hade en hel del att snacka om men vi satt mest i dagrummet. Vi peppade varandra till att gå, vi var som ett lemmeltåg i korridorerna, hehe.
  • Lattjo
    J L86 skrev 2011-01-19 09:27:19 följande:
    Fan börja bli riktigt orolig och frustrerad. sedan flytet i början av okt tills nu har jag tappat nästan 30kg.
    ,Men dom sista veckorna har jag pendlat på + - 1kg ca.... Jag går inte ner.... Vafan gör jag för fel??? Kommer man inte gå ner mera...??
     Jag tycker jag äter bra mat och inte något onyttigt alls.... men jag går inte ner.... =( ska jag kontakta läkare eller vad ska jag göra??

jobbigt när alla andra som gjort opn rasar, men inte jag =(
    Men du rasar väl? Är det 15 veckor sen du började flytet? Det betyder att du har gått ner 2 kilo i veckan! Det ÄR att rasa! Du måste låta din kropp hänga med också. Du började att flyta, din kropp fattade ingenting. Du gjorde en stor operation, din kropp blev säkert chockad. Du äter mycket mindre än innan, din kropp behöver tid! Ibland går man ner massor och ibland står man still, precis som under en vanlig viktnedgång.

Vi är flera som har svarat på dina tidigare oroliga inlägg, jag förstår att du är orolig men jag tror att du måste släppa det, börja lev ditt liv. Det kommer att ta tid att gå ner all övervikt men din kropp måste få ta den tid den vill. Vet du med dig att du äter bra och gör som du ska finns ingen anledning till oro än så länge.

Om du går ner 2 kg/vecka i ett år skulle det betyda att du skulle gå ner 104 kg. Den takten kan inte kroppen hålla hela tiden :)
  • Lattjo
    Lolalee skrev 2011-01-19 17:34:18 följande:
    fick remissbekräftelse från ersta idag.. 6 månaders väntetid...
    fick min remiss tillbaks från s:t görans sjukhus + en post it där det stod: vi accepterar inte egen remiss mvh.
    om man bara hade råd o göra en op privat..
    Vad dumt att dom inte tar emot egenremisser! Skönt att du iaf fått remissbekräftelse från Ersta! Jag har hört flera som sagt att det tagit lite kortare tid än 6 månader men det kan ju vvara bra att ändås tälla in sig på den tiden så slipper man bli besviken! Nu är iaf bollen i rullning, snart är det din tur :)
  • Lattjo
    Jejja78 skrev 2011-01-19 23:59:39 följande:
    Någon som har nåt bra tips på hur man får bort tejprester från magen ? Provade olivolja men det lossnade inte .
    Medicinsk bensin (tror jag det heter) är toppen till det! Finns att köpa på apoteket, kostar typ 30,- för en flaska.
  • Lattjo
    SnuttanSnuttan skrev 2011-01-20 07:01:57 följande:
    Är så nervös så jag mår illa, bokstavligen talat! 

I morgon får jag äntligen veta om jag blir godkänd för operation, eller inte. Blir jag godkänd så får jag dessutom
    ett operationsdatum och information även om det, samtidigt - i morgon! 

Jobbar till 19.15 idag (så dagen lär gå fort!) och i morgon 06.30 åker jag och sambon mot Kristianstad och Aleris.

Håll tummarna för mig snälla! ;)
    Jag håller tummarna benhårt att det går vägen :) Lycka till!
  • Lattjo
    Annicka skrev 2011-01-20 07:44:41 följande:
    Jag skulle ha åkt upp till Sophiahemmet idag på 1årskontrollen men jag ligger hemma med feber 38,7 så jag fick omboka både tiden och tågbiljetten.

Kram AnnickaRynkar på näsanGråter
    Vad tråkigt, krya på dig!
  • Lattjo

Idag blir det en utmaning för mig. Tredje inskolningsdagen och idag är det jag som ska vara med. Lunchen är jag inte nervös för för det var biff stroganoff med bulgur så det ska nog gå bra. Melliset är mörkt bröd med pålägg så det ska nog också gå bra... Men på morgonen. Förmiddagsmelliset. Då får man lite frukt och det står jag mig inte på. Så jag funderar på att ta med mig en wasa sandwish och tugga på. Min sambo berättade igår att jag var opererad och att jag kanske kunde behöva ta med mig egen mat så det ska nog inte vara några problem. Det är nog mest psykiskt. Att folk typ ska tänka: Jaha, nu måste tjockisen äta också, det ante mig...

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)