• Lattjo

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Idag ska jag till barnmorskan för att sätta in en spiral. Jag blev skitnervös då jag hört folk säga att det gör svinont... Hon gjorde mig ju inte lugnare då hon sa att jag skulle komma tidigt ifall jag behövde ligga ner och vila en halvtimma eller en timma... Jag vart inte jättelugn av det faktiskt. Någon som har satt in en spiral som kan säga om det faktiskt gör så ont? Lika bra att vara förberedd :) Kanske kan man ta värktabletter i förebyggande syfte?

• Lattjo
    trollbottom skrev 2011-01-25 09:05:34 följande:
    Jag måste ta ut mina piercingar. Har i tungan och näsan, men det brukar inte vara några problem att stoppa i den i tungan efter några timmar, värre om man väntar någon dag. Så jag har tänkt stoppa i den så fort som möjligt efteråt igen. Näsan med givetvis.
    Lattjo skrev 2011-01-25 08:44:59 följande:
    Idag ska jag till barnmorskan för att sätta in en spiral. Jag blev skitnervös då jag hört folk säga att det gör svinont... Hon gjorde mig ju inte lugnare då hon sa att jag skulle komma tidigt ifall jag behövde ligga ner och vila en halvtimma eller en timma... Jag vart inte jättelugn av det faktiskt. Någon som har satt in en spiral som kan säga om det faktiskt gör så ont? Lika bra att vara förberedd :) Kanske kan man ta värktabletter i förebyggande syfte?
    Det beror lite på. När jag satte i kopparspiralen och tog ur den så gjorde det skitont men det går samtidigt så fort så man överlever. Hormonspiralen var mer obehaglig att sätta in. Problemet är väl att man spänner sig också. Värktabletter gör väl att man känner av det lite mindre, jag fick rådet att ta 1 gram alvedon innan
    Jag ska försöka att inte spänna mig då :) Lättare sagt än gjort kanske när man ligger där med bena i vädret :D Jaja, in ska den ju innan sambon får ett bryt på min avhållsamhet *skrattar*
  • Lattjo
    MissHellen skrev 2011-01-25 09:16:12 följande:
    Jag var supernärvös när jag skulle sätta in min! Men jag tyckte inte de var så farligt - visst de känns lite gran. Dock hade jag ont efteråt, ett litet tag. Men de klarar du galant!
    Okej, skönt att höra :) Det är ju en liten sak efter operationen så det ska väl gå bra hoppas jag! Allt gick så himla snabbt bara, jag skulle bara ringa och kolla hur det gick till och pang bom så skulle jag dit och sätta in den i eftermiddag... *gulp*
  • Lattjo
    MaRo skrev 2011-01-25 10:33:42 följande:
    Hej!

Jag ska opas den 2:a februari men har bara lyckats gå ner 5 kilo hitills!!!
    Tror ni de har något negativt att säga om det?
    Har du fått någon speciell vikt att gå ner? Till mig sa dom bara att jag skulle flyta i två veckor och ingen speciell vikt. En som opades samtidigt som mig hade flytit i 4 veckor och "bara" gått ner 8 kg men för honom var det ingen fara...
  • Lattjo
    MaRo skrev 2011-01-25 11:12:56 följande:
    Nej, ingen har sagt hur mycket man ska gå ner men jag tycker det är så lite, har försökt träna lite extra tom. men jag har jättevårt för att gå ned.
    Hur länge har du flytit än så länge då? Det är ju lite tid kvar också.
  • Lattjo

Det vart ingen sprial till sambons stora förtret (han börjar tröttna på avhållsamheten ;)). Jag hade gått för långt från mensstart. Jag hade tur att få komma till samma bm som jag gått till när jag väntade ungarna så jag ska ringa på nästa mens första dag så ska hon försöka klämma in mig på vanlig tid (lite jobbigt med att hitta barnvakt deras tider). Nu är det bara att vänta och se när det är dags...

• Lattjo
    RadarQueen skrev 2011-01-27 23:33:39 följande:
    Ja, det är trist men får ge det en chans till, behöver verkligen svar på alla frågor som inte kirurgen och dem kan ge egentligen.

Ett ja är bra, men jag har inte den där lyckokänslan jag trodde jag skulle få. Kanske är det oron som sätter stopp.. Känns snopet och otacksamt, innan ville jag inget hellre.

Vad jag mest av allt vill veta egentligen är hur huden förändras. Eftersom man inte får någon operation efteråt för detta så känner jag att jag vill veta allt innan så jag kan få så lite häng som möjligt.

Hörde om en som gått ner så skinnet hängde över knäna. Och i ärlighetens namn så undrar jag om det är värt att göra en operation som visserligen förlänger ditt liv men gör att du fortfarande måste gå i byxr hela sommaren.

En annan jag hörde om hade berättat att skinnet låg kvarr på ena sidan när hon vände sig i sängen.

Klart jag blir rädd. Jag vill börja leva igen, men att x antal kilo skinn hängades får mig att tveka.

Dietisten sa att man skulle köra lite hantlar innan eftersom man förlorar mycket muskler. Problemet är att jag har en skadad handled som väntar på operation, förhoppningsvis innan min GBP.

Men finns det nåt mer man kan göra för att hjälpa huden?

Sen undrar jag massor om efteråt, jag får känslan av att man kan äta nån dl åt gången (givetvis olika) hela tiden..

Kan man över huvudtaget leva normalt med tanke på maten?

Sen är jag livrädd för det där med tarmvred.. MEN jag har genomgått ganska smärtsamma saker innan och man verkar inte dö direkt av det..

Är det någon annan här som genomgått en GBP som var rädd, och säker och tvekade innan?

I förrgår var jag superredo, nu har luften gått ur mig..
    Hur skinnet hänger med är nog lite olika beroende på hur din hud är från början. Vissas hud hänger med helt, andras inte. Min kommer säkert inte att hänga med så jag lär få ta bort den sen. Om jag bekostar den själv eller inte återstår att se i framtiden. För mig känns det ändå värt att göra operationen då min häla kommer bli bättre och jag kommer orka mer med mina barn! Att få sånt häng som ner till knäna tror jag inte är jättevanlig faktiskt. Några cm häng är nog vanligare. Om man har tur går man ner ganska långsamt då hinner huden med mer.

Ja man kan leva normalt med tanke på maten. Man äter samma men mindre. Äter jag ute tar jag med mig en doggybag hem så har jag lunch i ofta 2 dagar efteråt, perfekt! Jag är relativt nyopererad (20 dec förra året) så jag har ännu inte så jättemycket erfarenhet av det här livet men jag har iaf inga problem ännu. Jag har ätit gott, både hemma och ute på restaurang utan att bli dålig eller att det på något sätt känns konstigt. Mest kul faktiskt när man inser att man äter så mycket mindre än innan :)

Jag tror dom flesta är rädda innan operationen. Jag var jätterädd för att dö på operationsbordet och för att inte kunna äta något alls efteråt tex. Jag gav mig dock bara fan på att jag skulle göra det här, det skulle hjälpa mig att få en härlig framtid med min familj. Nu ångrar jag mig inte en sekund!
  • Lattjo
    RadarQueen skrev 2011-01-28 15:30:53 följande:
    Det är också något som oroar mig, kommer jag aldrig kunna äta "normalt" igen. Men som du beskriver det så verkar det inte dröja ett år innan man kan äta vanligt.

Hur har du undvikit dumping? En del verkar få det av vad som helst och andra av inget.

Hur har du lyckats tugga långsamt, jag övar nu men i ärlighetens namn var det inget jag gjorde innan.
    Jenny N skrev 2011-01-28 08:23:27 följande:
    Att ha skinn ner till knäna måste ju vara extremt ovanligt, i min bekanskapskrets har jag 9 op vänner, på 1 av dessa har man sett med kläderna på att hon har mycket överflödigt skinn på buken, alla andra har kunnat dölja det.
    Mitt tips är att snabbt komma igång med träning efter operationen, det tror jag hjälpte mig att inte få såna jätteproblem med hängande skinn.
    Så fort jag fick ett godkännande för GBP så började jag spara till en bukplastik, har man tillräckliga problem får man det ju dock bekostat av landstinget.

Din skadade handled ska inte stå ivägen för träning innan operationen, vänd dig till ditt gym så kan de hjälpa dig lägga upp ett träningsprogram om fungerar för just dig. För det stämmer, man förlorar mycket muskelmassa efter operationen, det är därför träning är så viktigt.

Nu är det 2 år sedan jag opererades och jag äter 6-7 ggr om dagen;
    Frukost, mellis, lunch, mellis, (ev ett till mellis om det blir sen middag), middag, mellis.
    Det funkar hur bra som helst, ofta jobbar jag mellan 8-18 men jag delar upp min rast på flera kortare för att få i mig det jag behöver.
    Äter ungefär samma mängd mat som mina döttrar på 5 och 7 så det är helt klart mer än en dl.

Fortsätt läs på om operationen, på viktdropp.se har jag fått svar på alla mina frågor, både innan och efter operationen.

Stort lycka till
    Jo, det är nog inte det vanligaste men det skrämde skiten ur mig.. Denna person hade visserligen gått ner 28 kilo på 2 månader ca.

Min handled stoppar ju mig inte så men att lyfta hantlar var enda tipset jag fick. Och det lär jag skrta redan på förhand i nuläget.

Jag har inget gym alls, skulle aldrig få för mig att gå in på sådana ställen som jag ser ut nu. Att bara åka och handla är jobbigt nog.

Promenera är ett alternativ, men räcker det före?

Hur har folk runt dig reageratt på att du behöver ta fler men kortare pauser för att äta? Vad har du sagt?
    Jag är såå rädd att bli bortviftad och därmed också missköta ätandet i form av att svälta mig ist.
    Ja hur har jag lyckats undvika dumping? Jag vet inte, jag har inte dumpat bara. Eller jag har vid ett fåtal tillfällen blivit gräsligt illamående och gått och lagt mig en stund och så har det försvunnit men annars känner jag inte av något alls. Jag äter helt normalt idag skulle jag vilja säga, lagar samma mat som innan tex. Min mat har alltid varit ganska nyttig men inget är nyttigt i enorma mängder som jag åt innan. Jag har alltid kunnat äta vanlig mat, men jag var orolig för att inte kunna det innan. Skillnaden är att jag alltid tar med mig resterna hem och inte gluffsar i mig allt som innan :)

Tugga långsamt får man träna på helt enkelt. Det är lätt att äta för fort tyvärr. Jag blir illamående om det går för fort så jag har liksom fått lära mig den hårda vägen. På dagarna när jag inte äter med familjen sitter jag vid TVn eller datorn, lägger ner besticken mellan varje tugga, tuggar ordentligt och väntar lite till innan jag börjar om men det är en vana som för mig är svår att bryta men jag kämpar på och en dag ska det väl bli så för mig med :)

Förutom att jag har gått ner 14 kg än så länge så har min mage blivit mycket bättre. Innan var jag ofta lös i magen och fick rusa på toa efter jag har ätit, det är helt borta nu (än så länge iaf *ta i trä*) och det är så skönt att slippa fundera på det!
  • Lattjo
    Jumbopolly skrev 2011-02-11 02:48:32 följande:
    Jag blir så besviken på mig själv.
    Alla pratar om att när de är nyopade så kan de minnsann inte äta mer än 1 dl / måltid första tiden. Äter jag 1 dl mat (under lunchen och middagen) så är jag så vansinnigt hungrig när vi kommer till mellanmålen att jag skulle kunna äta hur mycket som helst till slut. Däremot om jag äter 2-3 dl mat lunch och lika mycket på middagen å så dricker lite vatten till maten då blir jag mätt ordentligt och det räcker med ett lättare mellanmål tex en knäckemacka med lite mjukost på. Dietisten på sjukhuset sa iof  att vi skulle inte backa när kroppen sa att den ville utöka portionerna för i slutändan ska vi kunna äta 1-2 potatisar lite kött och sås och lite grönsaker (1 normal liten portion) men tror inte hon menade direkt när man börjar med puré maten. Min middagstallrik har bestått av 1 normal potatis (mosad), ca 1 dl kött, lite näst intill fettfri sås, lite lingon och 3-4 brysselkol eller 1 stor broccoli bit. Mår bra, dumpar inte och känner mig inte desperat sedan efter mer mat. Fel av mig??? Blir skåpstokig annars å vill skåpsäta hela tiden för jag är så sugen och hungrig.
    Någon som vet om jag förstör alltihop eller om man faktiskt kan äta så?
    Eller kanske ska ringa dietisten och berätta o mina synder och se om de kan hjälpa mig???
    Blir knäckt...
    Mina råd var såna att jag skulle äta 2 dl under puré (1 dl kött, ½ dl potatis och ½ dl grönsaker och sås), när jag började med vanlig mat skulle det ökas upp till 3 dl (1 dl av varje sort). Jag skulle aldrig ha blivit mätt på 1 dl, låter jättelite mat men råden är ju så olika från ställe till ställe.
  • Lattjo
    Jumbopolly skrev 2011-02-12 02:42:39 följande:
    jo men har förstått att även det är olika fårn olika ställen så jag äter lite mer nu så får vi se...
    Är inte lika hungrig å sugen på att småäta längre iaf...
    Jag började också bli sugen på att småäta, jag gjorde då så att jag ökade upp proteinet och minskade resten och höll mig då mättare längre och slutade springa och rycka i kylskåpsdörren :)
  • Lattjo
    Jumbopolly skrev 2011-02-12 02:44:31 följande:
    Känns bra att fler än jag kan äta fast man är opad.. Blir ju nästan rädd för mig när man vet hur det varit tidigare med behandlingar å sånt som inte funkat på mig. Min gubbe sa till och med.. "De kanske inte ens opererat magsäcken utan bara varit inne å rotat runt lite för skoj skull.. vad vet du om det?"
    Å det är klart.. vad vet jag om det??? fast det LÄR jag väl förstå den dagen jag får en ordentligt dumping =)
    Det där har jag också tänkt! Dom har gjort fem skojjiga små hål på magen men har inte gjort något inne i magen. Men så åt jag för fort en dag och blev illamående, då insåg jag att dom hade gjort nått ändå ;)
  • Lattjo
    Jumbopolly skrev 2011-02-12 14:33:31 följande:
    idag har jag stött på ett annat problem... ett problem jag typ ALDRIG direkt haft förut mer än någon enstaka gång.. GODISSUG. tog 3 chips å fan de smakade INGE bra.. men däremot en dumlekola ur min gubbes godispåse *S*
    men det andra godisarna som jag tidigare ÄLSKAT var ingen vidare smak på.. men choklad!!!: jag har ALDIRG varit nåt speciellt förtjust i chokladgrejer förut hmmmm.
    Min regel när det kommer till sötsuget är att jag måste dricka vatten innan jag tar något sött. Oftast är jag bara turstig så då hjälper det att dricka lite, prova om det funkar :)
  • Lattjo
    sweety88 skrev 2011-02-12 16:19:16 följande:
    Måste fråga er opererade, kännde ni att dt drog och stack på vänster sida? "sjöng" din mage och strupe efter måltider? Mina gör dt Tungan ute
    Jag hade jätteont på vänster sida efter op. Min doktor förklarade det med att dom sätter en port där och ofta råkar dom då komma åt ett revben och det är det som gör ont. Det värkte i kanske 1 vecka, mindre och mindre för var dag som gick.
  • Lattjo
    Jumbopolly skrev 2011-02-13 02:12:34 följande:

Bra tips.. Jag har varit jättedålig på vattnet i helgen... tror det är helgslarv.. hoppas på det iaf.. får ta tag i mitt liv ordentligt igen och sluta vattenslarva.. Men när jag inte känner törst så är det jobbigt...

Men MÅSTE försöka dricka mer vatten för det gör nog allt mycket lättare.

Jag förstår precis, det är skitjobbigt att dricka för jag känner inte heller någon direkt törst. Jag har min Ramlösa-flaska jag fyller på och så har jag börjat dricka vanligt kaffe också (innan drack jag bara latte men det räknade jag mer som ett mellis), nu kommer jag äntligen upp i mina 1,5 liter som rekomenderas från sjukhuset där jag opades.
  • Lattjo
    MaRo skrev 2011-02-13 08:46:04 följande:
    Hejsan!

Nu är det 11 dagar sedan jag opererades och jag står stilla i vikt, någon mer som gjort det efter?
    Japp, jag std stilla ett par veckor efter op, det är många som gör har jag förstått.
  • Lattjo
    Jumbopolly skrev 2011-02-13 19:00:44 följande:
    jag måste bättra mig på det där med vatten det är bara så.. har nog inte druckit nåt direkt idag heller fast jag kommit på mig själv å gått till kranen för att dricka.. Det står glas med vatten i hela huset som jag glömmer bort.. mycket att tänka på när man har en liten emd som kräver 100% uppmärksamhet HELA tiden.. *suck*
    Min nya regel är att jag ska dricka en flaska mellan frukost och lunch, en mellan lunch och middag och en efter middagen. Det är jäkligt enkelt att säga att det är enkelt för det är det inte. Jag tvingar mig själv att komma ihåg det :) Min dotter brukar påminna mig, när jag inte har flaskan hos mig tar hon den och försöker dricka så då kommer jag på det igen :) Lycka till med vattendrickandet!
  • Lattjo
    Ginnsy skrev 2011-02-13 17:24:59 följande:
    I morgon är det dax för mig att träffa kerurgen på St Göran!
    Är lite nervös. Men det ska man väl vara när man ska göra en sådan här stor sak! Eller?
    Vad spännande, vilken kirurg har du? Jag träffade Rebecca men opades av Leijonmark (Carl) och Ted. Alla tre är lika trevliga tycker jag :) Lycka till imorgon!
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)