• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • 1638

Hera78
    Jag är också opererad på Ersta o fick inte någon plast grej att andas i...
    Är kanske lite olika beroende på grund fysik o så..

• Maddisen80

lycka till till ni som har opererat er . lycka till med ert nya liv och grattis till alla viktminskningar.

Jag var på överviktsenheten igår ,ssk där tyckte först att jag ska prova ett matschema som jag har fått och har jag inte gått ner till 9 mars då ska hon prata med läkaren om att skicka remiss till magsäckoperation. Nu väger jag 118 kg har gått upp 3 kg

• JohannaL

här har ni en till som fått sy ihop slitsarna. Opererades i maj och fick göra slitsarna i december, åkte då in akut med fruktansvärd magsmärta. Bakom tarmarna finns hålrum som kallas magkex, destu snabbare man går ner i vikt e det också större chans att det blir stööre hål i magkexet. Risken är då att tarmarna ramlar in där och fastnar, är alltså inte alls vanlig defination av tarmvred och inte samma behandling eller symptom.

Mina syddes ihop och som några sagt brukar man få höra att man har ondare då, vilket stämmer hade inga problem alls efter min gbp, men nu hade jag fruktansvärt ont och fick knapra morfin som en liten gnu, hade dock en snål doktor och blev bara sjukskriven 1 vecka, att lyfta barnen osv skulle inte heller va några problem.

Har man opererats påm ett sjukhus som inte syr ihop dem, och får ont rekommenderar jag att man söker hjälp om man får kraftig smärta, för hos mig vänta jag lite för länge så jag hade så ont så jag trodde jag skulle cola vippen. 

krsm på er all op och ny op! 

• Sannalouise87
    Hera78 skrev 2011-02-05 16:48:27 följande:
    Sannalouise: ja det kan vara svårt med andningen efter op. På ersta får man en liten plastgrej som man ska andas i jätteofta. Jag glömde bort det och hade en del problem. Jag syresatte inte mina lungor tillräckligt så jag fick syrgas i nästan 24 h efter op. Andas fortfarande "ytligt" och att gäspa gör tokont. Övar för fullt med plastgrejen och hoppas att det snart blir bättre!
    usch...det är sånt som gör att jag inte vill bli opererad...varken en sån här op eller tex. kejsarsnitt...är sjukt rädd för sånt...
  • Maddisen80
    JohannaL skrev 2011-02-05 17:15:39 följande:
    här har ni en till som fått sy ihop slitsarna. Opererades i maj och fick göra slitsarna i december, åkte då in akut med fruktansvärd magsmärta. Bakom tarmarna finns hålrum som kallas magkex, destu snabbare man går ner i vikt e det också större chans att det blir stööre hål i magkexet. Risken är då att tarmarna ramlar in där och fastnar, är alltså inte alls vanlig defination av tarmvred och inte samma behandling eller symptom.

Mina syddes ihop och som några sagt brukar man få höra att man har ondare då, vilket stämmer hade inga problem alls efter min gbp, men nu hade jag fruktansvärt ont och fick knapra morfin som en liten gnu, hade dock en snål doktor och blev bara sjukskriven 1 vecka, att lyfta barnen osv skulle inte heller va några problem.

Har man opererats påm ett sjukhus som inte syr ihop dem, och får ont rekommenderar jag att man söker hjälp om man får kraftig smärta, för hos mig vänta jag lite för länge så jag hade så ont så jag trodde jag skulle cola vippen. 

krsm på er all op och ny op! 
    inte roligt med komplikationer ;&/ men hoppas att du mår bättre nu
  • SilverEmma

Det här med andningen var nytt för mig, tycker jag har läst allt jag har kommit över men tydligen missat det. Någon som sjunger som upplever det som ett problem?

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Jenny N
    1638 skrev 2011-02-05 16:26:50 följande:
    JENNY N
    Jag är i liknande sits... gått ner för mkt o svårt att stoppa.
    Tvingas äta mer av kolhydrater som jag egentligen mår dåligt av... bara för att inte rasa mer i vikt. Går ner direkt om jag skippar smörgås till frukost o ett mellanmål/dag är smörgås... har egentligen väldans svårt för bröd över lag men vad gör man... potatis o ris funkar men pasta mår jag tjyvens av.... dessvärre gillar jag ju inte potatis så mkt o ris funkar ju helt enkelt inte till allt....
    Verklgit I-lands problem men ändå värt att nämna att det är fler med liknande problematik.
    Jag har tappat ungefär 7 kg mer än jag från början hade nöjt mig med....
    Mår väl relativt bra men har magsår som kommer o går o just nu e jag i en sådan sits med mediciner o nada kaffe...
    Ta kontakt med opererande sjukhus! De kan hjälpa dig med kalorishots och grejer så du slipper äta saker du mår dåligt av.
    Jag har inga problem med kolhyderater längre så för mig funkar det bra att äta sånt.

Jag hade en målvikt på 63 kilo, något sköterskan på sjukhuset aldrig trodde jag skulle nå, hon hävdade bestämt at man går ner max 75% av sin övervikt med hjälp av GBP.
    Som lägst har jag legat på 43 kilo i 2 olika omgångar och det känns verkligen inte ok, då har jag förvisso varit sjuk och inte fått i mig mat som man borde, men det är ju helt hopplöst att man inte ska kunna vara sjuk utan att rasa i vikt igen. Nu ligger jag stadigt på 48-50 och hoppas gå upp ett par kilon till, just för säkerhets skull om man skulle bli sjuk igen.

Trodde aldrig innan op att man skulle gnälla om att man gått ner för mycket, tänk så fel man kan ha.

Hoppas magsåret blir bättre snart, låter inte alls kul =(
  • zookie

kom hem igår och imorgon  ska killen jobba 8-20 vovven måste ju ut ..är det okej att gå en runda med henne det gör ju fortfarnde sjukt jäkla ont och hon drar en aning då hon fortfanrde är valp...vad tror ni bli bäst ska jag be om hjälp?

• Hera78

1638: alla vi som opades på ersta fick en sån... Sjukgymnasten gick igenom hur den funkade och vi fick den på uppvaket.

• ComicBookGuy

Nu har jag fått en läkartid, woh! Så på tisdag beger jag mig mot Varberg, så får vi se vad dom säger :)

Sen funderar jag lite, har hört några säga att aaalla går minsann upp igen efter en sånhär operation o sådär. Är det nån som har erfarenhet av det? Visst kan jag ta att man går upp några få kilo, men för att gå upp till sin ursprungliga vikt måste väl ändå va svårt om man inte anstränger sig (varför man nu skulle göra det..)?

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)