• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • malina 87

hur lng tid brukar det ta från det att remissen är skickad från vc tills man får komma på något info möte? eller vad det är man gör först

• entity
    Ginnsy skrev 2011-02-07 18:54:43 följande:
    Har en fråga bara..
    Ang sprutorna man ska ta själv hemma.
    Jag är stick rädd. Hur har ni andra klarat det?
    jag är livrädd för nålar, men det gick bra, obehagligt dock men det gick!
  • entity
    entity skrev 2011-02-06 04:44:56 följande:
    Nån som har ett bra tips på hur man får igång ett litet "ras" igen? jag vet inte vad jag gör fel, fastnade på en platå efter att ha börjat med vanlig mat, sedan lossnade det liite men nu är det segt som sjutton

Jag försöker röra mig och äta så bra jag kan, börjar vara rädd att jag är någon misslyckad historia som kommer fortsätta vara fet :(
     Puffar lite här,

tips nån?
  • Philippa
    entity skrev 2011-02-07 19:20:55 följande:
     Puffar lite här,

tips nån?
    När opades du?
    Hur mycket har du gått ned?
    Hur länge har du stått still?
  • entity
    Philippa skrev 2011-02-07 19:23:13 följande:
    När opades du?
    Hur mycket har du gått ned?
    Hur länge har du stått still?
    Den 6:e december
    25 kilo (inkl flyt)
    och stått mer eller mindre still i 2 1/2 vecka

Har jag för höga förväntningar? :S
  • SilverEmma
    malina 87 skrev 2011-02-07 19:01:39 följande:
    hur lng tid brukar det ta från det att remissen är skickad från vc tills man får komma på något info möte? eller vad det är man gör först
    Det är så olika, helt beroende på var du bor och om du gör något åt din remiss eller bara låter den vara där den är. Normalt är nog allt från 3 månader till 2 år.
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Philippa
    entity skrev 2011-02-07 19:26:48 följande:
    Den 6:e december
    25 kilo (inkl flyt)
    och stått mer eller mindre still i 2 1/2 vecka

Har jag för höga förväntningar? :S
    Ja, du har alldeles för höga förväntningar! Herregud, du har ju gått ned jättemycket i vikt och din kropp är i chock och vill stabilisera sig.. mät dig oxå så kommer du märka att du minskar i cm fastän du står still i vikt.....
  • entity
    Philippa skrev 2011-02-07 19:30:26 följande:
    Ja, du har alldeles för höga förväntningar! Herregud, du har ju gått ned jättemycket i vikt och din kropp är i chock och vill stabilisera sig.. mät dig oxå så kommer du märka att du minskar i cm fastän du står still i vikt.....
    Tack, behövde höra det från någon annan. Har försökt intala mig själv det, för jag VET ju att jag gått ner mycket - men det blir så knasigt då alla frågar "hur mycket har du gått ner nu" och förväntar sig höra att man gått ner sedan sist, fast jag inte har det.

Började tänka att jag var misslyckad :(

Hur länge håller platåer i sig, på ett ungefär?

Jag äter ju inget godis eller så, visst har någon slunkit ner men det är inte gott längre så jag låter bli, läsk är samma där, inget som lockar.. så jag äter mat, och försöker röra på mig iaf lite varje dag.. kanske får försöka med mer motion också visserligen.
  • malina 87
    SilverEmma skrev 2011-02-07 19:27:11 följande:
    Det är så olika, helt beroende på var du bor och om du gör något åt din remiss eller bara låter den vara där den är. Normalt är nog allt från 3 månader till 2 år.
    alltså menar du att åberopa remissen eller vas det heter?
  • SilverEmma
    malina 87 skrev 2011-02-07 19:44:50 följande:
    alltså menar du att åberopa remissen eller vas det heter?
    Antingen kan man åberopa vårdgarantin eller så väljer man fritt vårdval och placerar remissen där du vill. Skulle själv rekommendera att ta det fria vårdvalet då vårdgarantin inte alltid kan hållas. Jag fick idag reda på att Landskrona har ca 1-1½ års väntetid även om jag åberopar vårdgarantin. Så jag flyttar min remiss till Carlanderska istället och om jag har tur så opereras jag i sommar.
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)