• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • SilverEmma
    SilverEmma skrev 2011-02-05 17:38:53 följande:
    Det här med andningen var nytt för mig, tycker jag har läst allt jag har kommit över men tydligen missat det. Någon som sjunger som upplever det som ett problem?
    Puffar lite för denna frågan.
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • SilverEmma
    RockPaperScissorLizardSpock skrev 2011-02-05 20:45:51 följande:
    Nu har jag fått en läkartid, woh! Så på tisdag beger jag mig mot Varberg, så får vi se vad dom säger :)

Sen funderar jag lite, har hört några säga att aaalla går minsann upp igen efter en sånhär operation o sådär. Är det nån som har erfarenhet av det? Visst kan jag ta att man går upp några få kilo, men för att gå upp till sin ursprungliga vikt måste väl ändå va svårt om man inte anstränger sig (varför man nu skulle göra det..)?
    Här är lite fakta från Carlanderskas hemsida:

"En ny studie har fastställt att en magsäcksoperation anses som framgångsrik när den lyckas uppnå och bibehålla minst 50 % av viktminskningen utan betydande biverkningar. Patienterna tappar i genomsnitt 61,2 % av sin övervikt efter en operation. Hur snabbt du når detta beror på de faktorer som angetts ovan. Efter operationen minskar de flesta patienterna snabbt i vikt och fortsätter att göra så 18 till 24 månader efter operationen. En genomförd långsiktig studie under 14 år visade varaktig viktkontroll."

Jag har en ingift släkting som gjort den här operationen TVÅ gånger. Hon är lika stor idag som hon var från början...det sorgligaste är att hon just nu försöker få den betald ännu en gång. Jag förstår inte varför hon riskerar sin hälsa så.
  • entity

Nån som har ett bra tips på hur man får igång ett litet "ras" igen? jag vet inte vad jag gör fel, fastnade på en platå efter att ha börjat med vanlig mat, sedan lossnade det liite men nu är det segt som sjutton

Jag försöker röra mig och äta så bra jag kan, börjar vara rädd att jag är någon misslyckad historia som kommer fortsätta vara fet :(

• Hera78

Fick feber igår och ringde Ersta för att rådfråga hur jag skulle göra. Hon rådde mig att åka in och ta blodprov om febern blev värre eller inte lagt sig till idag. Imorse hade jag 37,3 grader så jag avvaktar med att åka in.

Har ont på ett annorlunda sätt idag, känns mer som håll på vänster sida. Jag fick igång magen imorse, det kändes riktigt skönt! Nu sitter jag och försöker få i mig 2 dl yoghurt, det är fan inte lätt att äta när man hela tiden känner sig mätt men jag hoppas att det blir lättare

• Jumbopolly
    Zunrose skrev 2011-02-05 09:18:15 följande:
    Okay ja det är ju förståligt men 2 v kan man ju stå ut genom att folk sätter dem i knät så det blir närhet också...
    låter som din pojk är lika mammatokig som min lilltjej!
    Minlillkille har blvit GANKSA mammatokig. Igårkväll när vi kom hem från mormor och morfar så skulle hans pappa ge honom nattvälling men ICKE... han bara skrek å tittade på mig.. sen satte han honom i mitt knä p vipps åt han å skrattade och till sist somnade.. skumt att barn kan bli såna vanemänniskor...
    Men gud så tungt det är att ha barn när man är yopererad även o man inte lyfter dem.. hua.. jag är så trött i huvet att jag orkar kapt le när pojken ler.. känner mig jätteelak som mamma som itne orkar engagera mig i pojkstackarn. hoppas det blir bättre snart...
  • Maddisen80
    RockPaperScissorLizardSpock skrev 2011-02-05 20:45:51 följande:
    Nu har jag fått en läkartid, woh! Så på tisdag beger jag mig mot Varberg, så får vi se vad dom säger :)

Sen funderar jag lite, har hört några säga att aaalla går minsann upp igen efter en sånhär operation o sådär. Är det nån som har erfarenhet av det? Visst kan jag ta att man går upp några få kilo, men för att gå upp till sin ursprungliga vikt måste väl ändå va svårt om man inte anstränger sig (varför man nu skulle göra det..)?
    De är inte alls många som går upp i vikt av magsäckop,de vanligaste är ju att man gå ner så du behöver inte vara orolig.
  • Maddisen80
    Hera78 skrev 2011-02-06 07:34:14 följande:
    Fick feber igår och ringde Ersta för att rådfråga hur jag skulle göra. Hon rådde mig att åka in och ta blodprov om febern blev värre eller inte lagt sig till idag. Imorse hade jag 37,3 grader så jag avvaktar med att åka in.

Har ont på ett annorlunda sätt idag, känns mer som håll på vänster sida. Jag fick igång magen imorse, det kändes riktigt skönt! Nu sitter jag och försöker få i mig 2 dl yoghurt, det är fan inte lätt att äta när man hela tiden känner sig mätt men jag hoppas att det blir lättare
    Krya på dig, hoppas att de bli bättre,de är ju bra att febern har gått ner
  • trollbottom
    SilverEmma skrev 2011-02-05 21:48:46 följande:
    Puffar lite för denna frågan.
    Jag sjunger inte proffesionellt men i kör. Har dock inte varit på övning än men sjöng igår med sonen och det var jätteskönt. För helt plötsligt fick jag ner andningen långt ner som jag inte riktigt lyckas med annars. Fick även upp lite slem efter en stund. Så att sjunga verkar vara helt perfekt för att få igång andningen bra och att få ner andningen långt ner i lungorna.
    Får se nästnästa vecka hur det känns att sjunga i kören. Jag sjunger gospel så man behöver verkligen ta i från diafragman för att inte förstöra stämbanden.
    Hera78 skrev 2011-02-06 07:34:14 följande:

Nej, men usch. Hoppas du inte blir sämre utan bättre. Jag får ont, kraftig hållvärk på vänster sida när jag ätit och det tar en stund innan det släpper. Fiser och rapar mycket än men har inte fått igång magen så bra än. Bara lyckats få ur mig lite lite en gång
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • SilverEmma
    trollbottom skrev 2011-02-06 11:41:24 följande:
    Jag sjunger inte proffesionellt men i kör. Har dock inte varit på övning än men sjöng igår med sonen och det var jätteskönt. För helt plötsligt fick jag ner andningen långt ner som jag inte riktigt lyckas med annars. Fick även upp lite slem efter en stund. Så att sjunga verkar vara helt perfekt för att få igång andningen bra och att få ner andningen långt ner i lungorna.
    Får se nästnästa vecka hur det känns att sjunga i kören. Jag sjunger gospel så man behöver verkligen ta i från diafragman för att inte förstöra stämbanden.
    Tack för svar! Vad skönt att höra! Ja det är kanske bra att sjunga för att träna andningen, vilken tur för mig. Sjunger också i kör men även en hel del på dop, bröllop, revy och en hel del hemma i studion. Det blir kanske till att träna upp en ny teknik efter operationen. Bra att det inte är större problem.
  • ComicBookGuy
    SilverEmma skrev 2011-02-05 22:01:09 följande:
    Här är lite fakta från Carlanderskas hemsida:

"En ny studie har fastställt att en magsäcksoperation anses som framgångsrik när den lyckas uppnå och bibehålla minst 50 % av viktminskningen utan betydande biverkningar. Patienterna tappar i genomsnitt 61,2 % av sin övervikt efter en operation. Hur snabbt du når detta beror på de faktorer som angetts ovan. Efter operationen minskar de flesta patienterna snabbt i vikt och fortsätter att göra så 18 till 24 månader efter operationen. En genomförd långsiktig studie under 14 år visade varaktig viktkontroll."

Jag har en ingift släkting som gjort den här operationen TVÅ gånger. Hon är lika stor idag som hon var från början...det sorgligaste är att hon just nu försöker få den betald ännu en gång. Jag förstår inte varför hon riskerar sin hälsa så.
    Tack för svaret :) Det låter ju hemskt bra iaf, så då ska jag inte oroa mig mer för det :) Blev lite orolig när jag läste det, plus att min pappa har gått igenom en GBP men är på väg upp i vikt nu igen. Iofs är det för att han lever på godis, smörgåsar o annan onyttig mat. Han har inte alls tatt detta seriöst...

Två gånger? O jisses... Det måste ju slita nått så fruktansvärt på kroppen.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)