• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • cyprezz
    SilverEmma skrev 2011-02-06 14:49:59 följande:
    Retar mig lite idag... Har en fd väninna som opererades för ca 3 år sedan och är jättefin idag. Hon har fått reda på att jag också vill opereras och försöker nu med alla medel få mig att låta bli. Hon vet verkligen hur jag kämpat med vikten i alla år och jag tycker verkligen hon borde förstå mig. Men nej... Hon maler på om allt det negativa hon har upplevt pga operationen (inte mycket, dumpat ett par gånger, blivit känslig mot laktos och saknar att äta MÄNGDER) och försöker få mig att sluta tänka på operation. Jag tror det handlar om att hon är rädd för att jag ska bli lika smal som henne... Hon har alltid varit lite sån, måste alltid vara snyggast. Försöker att inte lägga energi på henne, vi umgås knappt längre. Men sedan hon fick reda på mina planer så hör hon av sig var och varannan dag.
    Förstår precis hur den situationen är . Tycker du ska tala om för henne att kan hon inte va glad för dig skull och stödja ditt beslut kan hon låta bli att höra av sig , sådan negativ energi behöver du inte.De finns nya vänner att finna. Hoppas du får din op och att allt blir bra så du känner att du mår bra med dig själv.
  • Jossii
    sweety88 skrev 2011-02-06 15:49:42 följande:
    Imorgon åker jag och blir inlagd på kvällen, tisdag kliver jag över till mitt nya liv om allting går som planerat Cool
    Lycka till!!! {#emotions_dlg.flower}
  • SilverEmma

Tack för alla stöttande ord! Nästa gång hon säger något ska jag fråga henne vad hon egentligen menar. Om hon kanske tycker att jag inte förtjänar att må bra. Hatar energitjuvar.

• ComicBookGuy

Nu börjar jag bli nervös för mitt läkarbesök. Är så rädd för o säga nått "fel" eller att inte få med nått viktigt som jag vill säga. Åh vad jobbigt...

• Jejja78

Jobbigt att vara konstant hungrig har varit så i två dagar nu Trodde man skulle slippa detta !

• Tinzi

Hej alla goa !

Länge sedan jag var inne nu. Mår iaf TOPPEN! Gått ner 30 kg nu, och OP mig 11 Nov (gick ner 10 kg innan op på flyt) 

Jag är dock orolig för jag kan äta ALLT, (ej provat kolsyra å alkohol bara) kan äta relativt snabbt, äter ca. 5-6 dl, jätte nöjd på det. MEN är orolig at tdet går FÖR LÄTT! Nån mer som känner så? har det så?

Sen är jag såååå less på att det hänger överallt, jag ser förjävlig ut...och har 30 kg till att gå ner (till tvåsiffrigt som jag vill)

Jag undar...när kan man tidigast få operera bort huden på magen? efter viktstabilitet hur länge??flera år?
    kram! 

• Jumbopolly
    SilverEmma skrev 2011-02-06 14:49:59 följande:
    Retar mig lite idag... Har en fd väninna som opererades för ca 3 år sedan och är jättefin idag. Hon har fått reda på att jag också vill opereras och försöker nu med alla medel få mig att låta bli. Hon vet verkligen hur jag kämpat med vikten i alla år och jag tycker verkligen hon borde förstå mig. Men nej... Hon maler på om allt det negativa hon har upplevt pga operationen (inte mycket, dumpat ett par gånger, blivit känslig mot laktos och saknar att äta MÄNGDER) och försöker få mig att sluta tänka på operation. Jag tror det handlar om att hon är rädd för att jag ska bli lika smal som henne... Hon har alltid varit lite sån, måste alltid vara snyggast. Försöker att inte lägga energi på henne, vi umgås knappt längre. Men sedan hon fick reda på mina planer så hör hon av sig var och varannan dag.
    Stå på dig...
    Av alla människor jag tärffat som opat sig så finns en del som det gått riktigt illa för men ÄNDÅ är de VÄLDIGT glada för open. Det harförändrats detas liv och de kan röra sig på ett helt annat sätt.
    Så vad din vän än säger så stå på dig. Har precis opat mig själv och visst det var itne alls som förväntat men jag är nöjd iaf.. känns SKITBRA!!!!!
  • Förändras2012

Silver Emma känner igen det fast min vän har inte gjort den hon ville hjälpa mig art söka osv men nu när j fick bekräftelse på remissen ah du blir nog inte godkänd?! Sa hon då!
    Var på strålande humör för bekräftelsen vet att d är bara en liten bit på väg men alltid något! Hon kan plocka ner en på 5 sek!!

• sabinaa

Gör er av med alla som hackar på er. Jag blev lack på människor som sa till mig att det inte skulle bli lätt när jag sa att jag skulle opa mig. Tom min pappa sa att jag inte kunde äta som innan utan att jag fick äta mindre och inget godis.

Jag visste vad som gällde. När jag blev riktigt lack sa jag att det var ju bra att dom säger så för jag vet ingenting. Jag har inte spenderat ett år och läst om en sådan op i stort sett varje dag. Jag har inte tänkt på livet efter en op.

Suck till människor som inte har en aning om hur det faktiskt är att vara opad. Dom som vet vad en gbp är men har ingen aning om livet efter.

OoOoOo Wille Och Svante oOoOoO
  • Philippa
    Tinzi skrev 2011-02-06 23:41:11 följande:
    Hej alla goa !

Länge sedan jag var inne nu. Mår iaf TOPPEN! Gått ner 30 kg nu, och OP mig 11 Nov (gick ner 10 kg innan op på flyt) 

Jag är dock orolig för jag kan äta ALLT, (ej provat kolsyra å alkohol bara) kan äta relativt snabbt, äter ca. 5-6 dl, jätte nöjd på det. MEN är orolig at tdet går FÖR LÄTT! Nån mer som känner så? har det så?

Sen är jag såååå less på att det hänger överallt, jag ser förjävlig ut...och har 30 kg till att gå ner (till tvåsiffrigt som jag vill)

Jag undar...när kan man tidigast få operera bort huden på magen? efter viktstabilitet hur länge??flera år?
    kram! 
    Får du i dig 5-6 dl per måltid??
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)